مجلس

برداشت از منابع صندوق توسعه ملی قطعا به نفع کشور نخواهد بود

دولت در هفته گذشته طرح دو فوریت اصلاح بودجه سال جاری را تقدیم مجلس کرد که با بیان نظر موافقان و مخالفان در مجلس ، دو فوریت آن رای نیاورد.
عبدالرضا مصری  رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با لایحه اصلاح بودجه سال92  اظهار داشت : دولت محترم در هفته گذشته طرح دو فوریت اصلاح بودجه سال جاری را تقدیم مجلس کرد که با بیان نظر موافقان  و مخالفان در مجلس ، دو فوریت آن رای نیاورد.

همچنین نمایندگان به یک فوریت این لایحه پاسخ منفی دادند ودر نهایت این لایحه  به عنوان لایحه عادی در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد .

وی در بیان دلایل اصلاحیه بودجه 92 عنوان کرد: دولت معتقد است که رقم هایی که برای درآمد های بودجه در نظر گرفته شده است محقق نمی شود و باید ارقام بودجه  واقعی شود. 

وی افزود : مسئله دیگر که در اصلاح قانون بودجه مطرح است ، بحث تغییر بیش از 10 درصد است که طبق قانون بودجه ، دولت  بیش از 10 درصد حق
جابه
جایی  بودجه را ندارد. از این رو دولت معتقد است اگر حق بیش از 10 درصد جابه جایی را نداشته باشد ، ممکن است تمام پروژه های عمرانی با هم متوقف شوند ، ولی اگر بالای 10 در صد اجازه جابه جایی داشته باشد ممکن است اعتبارات به چند پروژه تعلق بگیرد و آنها مورد بهره برداری قرار گیرد .

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد :  موضوع دیگری که نمایندگان حساسیت بیشتری بر روی آن دارند ،   بحث 5/2 درصد صندوق توسعه ملی است .

به طور کلی موارد مذکور ، مواردی است که دولت محترم در لایحه تقدیمی خود مطرح کرده است  که به علت عدم رای فوریت آن بعد از تعمیرات و تعطیلات مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بعد از بررسی آن در صحن علنی  مورد نظر نمایندگان قرار گیرد .

 مصری نماینده مردم کرمانشاه در خصوص میزان الزام اصلاح بودجه 92 تاکید کرد : برخی از مواردی که در این لایحه دوفوریتی که دولت به مجلس ارائه کرده است ، صحیح است . زیرا در همان زمان هم که بودجه مطرح شد ، نظر موافقان و مخالفان این بندها وجود داشت .

 به غیر از آن میزانی  که دولت خواهان است تا از صندوق  توسعه ملی ایجاد پل پر قدرت کند و خارج نماید که قطعا منجربه تورم خواهد شد ؛ بنده با تغییرات دیگر بودجه مخالفتی ندارم .

 اما هر مقداری که از صندوق ذخیره ارزی خارج شود و تبدیل به نقدینگی شود و رقم آن بالا رود که موجب  تورم در جامعه شود ، قطعا به نفع کشور نخواهد بود .

https://shoma-weekly.ir/8o0pEl