ویژه

برخی از پاسخگویی به دانشجویان فرار می‌کنند

دانشجوها یک مقدار حُرّ و آزادند و یک سری وابستگی‌ها را ندارند. بنابراین برخی نمی‌توانند مستقیماً با آنها برخورد کنند. گاهی ممکن است حرف‌های نامناسبی زده شود و اثر منفی بگذارد. به همین دلیل عده‌ای از حضور در دانشگاه‌ها فرار می‌کنند.
زین العابدین امیری - مطالبه رهبری از مسئولین برای حضور در دانشگاه‌ها و پاسخگو بودن به دانشجوهاسال هاست که صورت گرفته است. رهبری از مسئولین دولتی خواسته بودند شخصاً در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و پاسخ سئوالات دانشجویان را مستقیم و علنی بدهند. خود ایشان هم ده سال پس از آغاز رهبری این کار را انجام دادند و این روند تا الان هم ادامه پیدا کرده است و پاسخگوی سئوالات دانشجویان هستند. هفته بعد از اینکه ایشان این مطالبه را داشتند، دو سه تا از مسئولان دولتی به دانشگاه‌ها رفتند، و بعد از آن این رویه تقریبا فراموش شد. در حالی که انتظار می‌رفت مسئولان این قضیه را پیگیری کنند. با بوالفضل توکلی بینا استاد دانشگاه و مشاور رییس دانشگاه رفاه، و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در همین باب به گفتگو نشسته ایم.

***

ابتدا بفرمایید حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و پاسخگویی‌شان به اجتماع دانشجویی چه خاصیتی دارد؟

وقتی خود مسئولین وارد دانشگاه می‌شوند، چون به مسائل کشور اشراف کامل دارند، اثرات بسیار بهتر از وقتی را دارد که دانشجو با واسطه در جریان امور قرار بگیرد. بنابراین حضورشان خوب است و دانشجو می‌تواند مستقیماً جواب سئوالاتش را از مسئولین بگیرد، نه از واسطه.

برای اینکه این مطالبه زمین نماند، به دانشجویان چه توصیه‌ای دارید؟

این امر باید از طرف مسئولین انجام بگیرد و خیلی دست دانشجویان به جایی نمی‌رسد که از مسئولین بخواهند و طلب کنند. هر وزارتخانه و مجموعه‌ای خودشان باید پیگیر جدی این قضیه باشد. مثل اقتصاد مقاومتی که فقط حرفش را می‌زنند.

چگونه می‌شود مسئولین را وادار کرد در دانشگاه حضور یابند؟

بستگی به اعتقادشان دارد و اینکه چقدر به امر ولایت و رهبری اعتقاد داشته باشند. در مسائل دیگر هم این‌جور هست، نهادهایی که مسئولشان مؤمن‌تر، متدین‌تر و اصولگراتر باشند اثرات ولایتمداری در زیرمجموعه‌اش هم دیده می‌شود.

شاهدیم وزرای ما در کنفرانس‌های خبری شرکت می‌کنند و تا حدی پاسخگوی مردم هستند، ولی رهبری از آنها خواسته‌اند حتماً در دانشگاه‌ها هم حضور یابند. تفاوت این پرسش و پاسخ دانشجویی با این کنفرانس‌های خبری در چیست؟

آن غیر از این است. پاسخ به جوانان مسئله دیگری است. البته مقام معظم رهبری هم می‌تواند جایی را داشته باشد که اینها را پیگیری کند.

تأکیدی که ایشان داشتند اقناع دانشجویان بوده است که در واقع آن شور و حرارت و اقناعی که در دانشجو هست، باید از طرف مسئولین تأمین شود.

همین‌طور است. وقتی تدریس می‌کنم می‌بینم دانشجویان ـ چون جوان هستند ـ با ولع خاصی سئوال می‌کنند. فردا کارها باید به دست همین جوان‌ها سپرده شود و اینها هستند که می‌بایست مسئولیت امور را به دست بگیرند. حضور مسئولین و اقناع دانشجویان اثرات بسیار خوبی دارد.

در حال مذاکرات و منتظر نتیجه آن هستیم. حضور آقای ظریف در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به دانشجویان چه سودی می‌تواند برای کشور داشته باشد؟

ایشان که فعلاً فرصت این کار را ندارد. اگر بتواند در جای‌جای کشور در دانشگاه‌ها حضور یابد و همان‌طور که آقا فرمودند مستقیماً مسائل را با مردم در میان بگذارید، بسیار مؤثر خواهد بود. اینکه مردم پاسخ سئوالاتشان را مستقیماً از مسئول مذاکره‌کننده بگیرند خیلی اثربخش‌تر است تا با واسطه از فرد دیگری بشنوند.

دقیقاً می‌خواهم بدانم حضورشان در فضای دانشجویی چه خاصیت و بهره‌ای دارد؟

وزیر خارجه؟

بله، چه کمکی به مذاکرات می‌کند؟

این امر که دانشجو از مسئولی که در سطح 1+5 مذاکره می‌کند و آن طرف میز همه جهان ایستاده‌اند و این طرف ایران است، پاسخ سئوالاتش را بشنود، دانشجو را رشد می‌دهد. این قضیه اثر بسیار خوبی دارد و دانشجویان و جوانان نحوه برخورد و مذاکره را یاد می‌گیرند، ضمن اینکه مستقیماً در جریان امور قرار می‌گیرند که دارد بین مذاکره‌کننده‌‌ها چه می‌گذرد و منظور آقا هم مورد آخر بود.

به عنوان کسی که در دانشگاه‌ها حضور و با دانشجویان ارتباط دارید، به نظر می‌آید بعضی از مسئولین از حضور در دانشگاه ترس و واهمه دارند و از پاسخگویی به جماعت دانشجو می‌هراسند. چرا این‌گونه است و دانشجو چه سئوالاتی را می‌پرسد که بعضی‌ها فراری‌اند؟

دانشجوها یک مقدار حُرّ و آزادند و یک سری وابستگی‌ها را ندارند. بنابراین برخی نمی‌توانند مستقیماً با آنها برخورد کنند. گاهی ممکن است حرف‌های نامناسبی زده شود و اثر منفی بگذارد. به همین دلیل عده‌ای از حضور در دانشگاه‌ها فرار می‌کنند.

در بعضی موارد شاهد برخورد گزینشی با دانشجویان بودیم که یک سری دانشجویان همسو را انتخاب می‌کردند تا سئوالاتشان را بپرسند. این امر چه ضرری برای دانشجو و دانشگاه دارد؟

اینکه بخواهیم انتخابی موضوعی را برای دانشجو مطرح کنیم، مضر است. اگر مسئولی مثل وزیر خارجه تا جایی که فرصت می‌کند بتواند مستقیماً در دانشگاه‌ها حضور داشته باشد، بسیار مؤثر است.

آیا حضور مسئولین در دانشگاه‌ها کمکی به خودشان در پیشبرد کارها خواهد کرد؟

بله.

چه کمکی؟

علاقمندی‌شان را به مردم می‌رسانند. نه‌تنها در این قضیه بلکه مسائل دیگر، اگر مسئولی خوب عمل کند و مردم در جریان باشند، مردم در همه مراحل از او پشتیبانی می‌کنند. در واقع برای آینده و پست‌هایی که قرار است به عهده بگیرد، خودش را به مردم معرفی می‌کند و این حضور اثر مثبتی است.

https://shoma-weekly.ir/f61U9p