مجلس

برخورد قاطعانه در قبال کارشکنی آمریکا در اجرای برجام

تعهداتی که آمریکایی‌ها باید درقبال اجرائیات برجام از سوی جمهوری اسلامی انجام می دادند ولی تا کنون عملی نشده است شامل مواردی چون رفع تحریمها بود . پس از توافق هسته ای مقررشده بود ، تحریم ها لغو گردد اما اکنون نه تنها لغو بلکه تعلیق هم نشده‌اند. در رابطه با آزادسازی دارایی های ایران نیزباید گفت ، دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط کشورهای غربی که باید پس از برجام آزاد می گردید ولی تا کنون آزاد نشده است. سوئیفت و مبادله بین بانکی از دیگر تعهداتشان بوده است . همچنین بیمه بین المللی و سرمایه گذاری در ایران از دیگر موارد است که به دلیل مجازات‌های احتمالی آمریکا، شرکت‌های خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نمی باشند.
هنوز بتنهای جایگزین قلب رآکتور اراک خشک نشده که اظهارات مکرر مقامات آمریکایی ناقوس بدعهدیشان را به صدا در آورد و بار دیگر ملت ایران، طعم بدعهدی و عهدشکنی آنها را چشید. اوباما رئیس جمهور آمریکا بعد از اجرائیات برجام از سوی جمهوری اسلامی در گفتگویی تلویزیونی خود، بار دیگر سخن از تحریمها علیه ایران به میان می آورد و اذعان میکند:«ممنوعیت تجاری آمریکا به استثنای موارد محدود پابر جاهستند و قاطعانه اجرای تحریمهای مربوط به تروریسم نقض حقوق بشر و برنامه های موشکی ایران را ادامه می دهیم.»

همچنین جاشارنست سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت:« ما هرگز گزینه تحریم ایران را براساس دیگر نگرانیهای خود از رفتارهای ایران از روی میز برنداشتهایم. بحثهای زیادی درباره امکان اعمال تحریم علیه ایران به خاطر برنامه موشکی این کشور وجود دارد و این مسئله را که چنین تحریمهایی ممکن است در هر زمانی ضد ایران اعمال شوند، رد نمیکنیم. از این رو، این مسئله همواره گزینه روی میز ماست.» بدعهدی آمریکاییها که برای ملت ایران امری آشنا بوده علاوه بر آنکه رهبر معظم انقلاب حین مذاکرات نسبت به عدم اعتماد به غرب و آمریکا بارها هشدار دادند. اما نباید فراموش کنیم در این بین بزک کنندگانی که همواره در پی تزئین چهره شیطان بزرگ بوده و دائما دلسوزان نظام را به سخره میگرفتند.

حسین سبحانینیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات کاخ سفید در رابطه با عدم اجرای تعهدات در جهت رفع تحریمها به خبرنگار«شما» گفت: عملکردی که ما در اجرای برجام از طرف مقابل دیدیم؛ حاکی از آن است، آنچه که رهبری ابراز نگرانی میکردند و با بیان عدم اعتماد به طرف مقابل مطرح فرمودند، متأسفانه در حال تحقق است.

وی با اشاره به وظیفه تیم هسته ای در قبال بد عهدی دشمنان، افزود: از طرفی دیگر خوشبینی بیش از حدی که تیم مذاکرهکننده ایرانی در این موضوع داشت؛ در این راستا حداقل به این نتیجه میرسیم که مسئولین طرف ایرانی باید در این قضیه و برخوردها مقداری هوشیارتر باشند؛ خصوصا دراجرای تعهدات طرف غربی باید در مقابل آنها سختگیرانه برخورد کنند. این موضوع بسیار روشنی است. به نظر من، اظهاراتی که اخیرا تیم مذاکرهکننده، جناب عراقچی داشتند، مبنی بر کارشکنی آمریکاییها در اجرای برجام، برخی از این ناکارآمدی را قبول کردهاند. مقام معظم رهبری نیز با بیان اظهارات ظریف درخصوص رد شدن برخی خطوط قرمز در مذاکرات سخن گفته اند.

نماینده مردم نیشابور در ادامه خاطر نشان کرد: این اظهارات اخیر کاخ سفید نشان میدهد که مسئولان هستهای باید هوشیارتر در این قضیه وارد شوند و به طرف مقابل خیلی خوشبین هم نباشند. درحقیقت عملکرد آمریکاییها تا به امروز این تحلیل را قوت بخشیده است. اظهارات اخیر و اقدامات سخنگوی کاخ سفید و جان کری و اوباما رئیس جمهور آمریکا به این نحو گواه آن است که آمریکاییها به سادگی نمیخواهند برای اجرای همه تعهداتشان راه را هموار کنند.

سبحانی نیا خاطر نشانکرد: البته بعد از اجرای برجام فضای بین المللی مقداری تلطیف شده است. اما همین تلطیف فضای بین المللی در عمل بر روی کاغذ بوده اما هنوز نتیجهای در پی نداشته است؛ نه از انتقال داراییهای ما به ایران خبری شد، و نه از سوئیفت که بتواند راه را برای نقل و انتقالات و روان شدن، سیستم بانکی بازکند و بلکه موارد سختگیرانهای که در جابه جایی ها ایجاد کردند. لذا با توجه به برخورد آمریکاییها این توقع را از تیم مذاکره کننده به وجود می آورد که در اجرای برجام پیگیر و محکم بایستند .

وی یادآورشد: به هر جهت ما تا این مرحله به تمام تعهدات خویش عمل کردهایم یعنی تمام اورانیومهای غنی شده را داده ایم و ماشین ها را جمع آوری کردهایم و بیشتر مقدمات آن را فراهم کرده ایم؛ حال باید دید که طرف مقابل در نوبت خود چگونه عمل می کند. حداقل از ابزارهایی می توانیم استفاده کنیم.سبحانینیا تصریح کرد: متأسفانه با نگاهی هم اکنون در دولت حاکم است؛ طرف آمریکاییها گمان میکنند که ما به واقع شیفته ارتباط با آنها هستیم و یا ما شدیدا به دنبال آنها راه افتاده ایم. بالاخره درعرصه بین الملل باید به گونهای رفتار کنیم که این احساس نیاز یک طرفه شان داده نشود. وقتی ما خیلی ولعزده به سمت غرب و آمریکا گرایش نشان دهیم، موجب می شود، آنها احساس کنند، که ایران بیشتر نیازمند این قضیه است. لذا آنها نیز بر خود دولتمردان در عمل فشار بیشتری را اعمال می کنند. لازم به ذکر است؛ تعهداتی که آمریکاییها باید درقبال اجرائیات برجام از سوی جمهوری اسلامی انجام می دادند ولی تا کنون عملی نشده است شامل مواردی چون رفع تحریمها بود . پس از توافق هسته ای مقررشده بود ، تحریم ها لغو گردد اما اکنون نه تنها لغو بلکه تعلیق هم نشدهاند. در رابطه با آزادسازی دارایی های ایران نیزباید گفت ، داراییهای بلوکه شده ایران توسط کشورهای غربی که باید پس از برجام آزاد می گردید ولی تا کنون آزاد نشده است. سوئیفت و مبادله بین بانکی از دیگر تعهداتشان بوده است . همچنین بیمه بین المللی و سرمایه گذاری در ایران از دیگر موارد است که به دلیل مجازاتهای احتمالی آمریکا، شرکتهای خارجی حاضر به سرمایهگذاری در ایران نمی باشند.

https://shoma-weekly.ir/miInhd