مجلس

برجام را تفسیر به رای نکنید

آقای ظریف در کمیسیون ویژه برجام حضور پیدا کرده و اذعان می‌کند که تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد؛ اما باید به ایشان گفت مگر این موضوع با گفتن شما رفع خواهد شد؟! آنچه در برجام آمده ملاک است نه گفته‌های تیم مذاکره‌کننده!! یا مطابق آیین‌نامه اجرایی 1012367 تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو می‌شود، بعد تاکید می‌کند آیین‌نامه اجرایی لغو می‌شود؛ اما در همان مفاد آمده تصمیم شورای اتحادیه اروپا تعلیق می‌شود؟! لذا توصیه می‌کنم که دوستان صداقت داشته باشند. دوستان مذاکره‌کننده به‌درستی حقایق را بیان نمی‌کنند و تنها به موارد کلی و شعاری اکتفا می‌کنند.
ابراهیم کارخانه عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی درخصوص روند بررسی برنامه جامع اقدامات مشترک اظهار داشت: مفادی که در برجام نوشته شده ثابت است و در صورت پذیرش باید همان اجرا شود. متاسفانه اعضای تیم ایران نظر و برداشت خود را در رابطه با برجام بیان میکنند که این نظرات با متن برجام متفاوت است. به طور مثال در رابطه با لغو تحریمها، کلمه تحت عنوانsuspend در برجام آمده است که این کلمه در همه دنیا بهمعنای تعلیق است؛ اما تیم مذاکرهکننده در این رابطه به درستی برخورد نمیکنند و مدعی لغو تحریمها است.

وی افزود: آقای ظریف در کمیسیون ویژه برجام حضور پیدا کرده و اذعان میکند که تمام تحریمها برداشته خواهد شد؛ اما باید به ایشان گفت مگر این موضوع با گفتن شما رفع خواهد شد؟! آنچه در برجام آمده ملاک است نه گفتههای تیم مذاکرهکننده!! یا مطابق آییننامه اجرایی 1012367 تحریمهای اتحادیه اروپا لغو میشود، بعد تاکید میکند آییننامه اجرایی لغو میشود؛ اما در همان مفاد آمده تصمیم شورای اتحادیه اروپا تعلیق میشود؟! لذا توصیه میکنم که دوستان صداقت داشته باشند. دوستان مذاکرهکننده بهدرستی حقایق را بیان نمیکنند و تنها به موارد کلی و شعاری اکتفا میکنند.

رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنکه متاسفانه تیم مذاکره مطابق دلخواه برجام را تفسیر میکنند؛ خاطرنشان کرد: با توجه به حضور آقای جلیلی و دکتر ظریف در کمیسیون ویژه برجام، آقای دکتر جلیلی مستدل و با ارائه توضیحات کامل بر موارد برجام اشاره داشتند، ایشان معتقد بودند که در اتحادیه اروپا، تحریمها در حوزه اجرایی که در همین سال باید عملیاتی شود، اینها تعلیق نخواهند شد و هشت سال آینده این موضوع تعلیق خواهد شد. ایشان دقیقا کلیه موارد چون فلزات، نرمافزارها، سوئیفت و... را مشخصا بیان فرمودند؛ اما دکتر ظریف به طور کلی، ذهنیات خود را بیان میکنند که تمام تحریمها لغو میشود. این طور سخنرانی صحیح نیست؛ نظر بنده این است که با توجه به توضیحات دکتر جلیلی ایشان مستندتر و علمیتر بر مفاد برجام سخن گفتند. وی در رابطه با ارجاع بررسی برجام به کمیسیونهای تخصصی مجلس گفت: بنده معتقدم اعضای کمیسیون برجام منتخب کلیه نمایندگان هستند؛ ولی این موضوع را به کمیسیونهای دیگر نیز ارجاع داده شد. این کمیسیونها میتوانند به صورت کمیسیون فرعی مطرح باشند و نهایت نظرات خود را به کمیسیون اصلی ارائه دهند. اما باید توجه داشته باشید که کمیسیون برجام باید نظر نهایی را اعلام کند. کارخانه تصریح کرد: البته با توجه به این موضوع که برجام منتخب نمایندگان مجلس است، ضرورت ارجاع آن به کمیسیونها احساس نمیشود؛ زیرا نمایندگان، کمیسیون فعالیت خود را انتخاب میکنند اما در تشکیل کمیسیون برجام نمایندگان به حضور آنان رای داده است. لذا با این تفکر ضرورتی بر حضور کمیسیونهای دیگر نیست. بعد از اینکه جلسات کارشناسی را به اتمام برسانیم، کمیتههای مختلف این موضوع را جمعبندی میکنند و نظر نهایی خود را بیان خواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/aOkesM