مجلس

برجام؛ توافقی پر هزینه

لازمه اقتصاد مقاومتی توجه به توان و بنیه داخلی کشوری است. با توجه به توافقاتی که در برجام آمده، باید توجه داشت در بحث سرمایه گذاری‌ها، نگاه دولت باید نگاه به افزایش تولید داخلی و کم‌کردن واردات باشد.
محمد حسن آصفری- اجرائیات برجام، درحالی انجام شد که ایران مطابق توافقنامه به طور کامل به تعهداتی که در قبال آژانس داشت انجام داد. تعهداتی که در راستای راستی آزمایی و اقدامات اعتمادسازی که بین ایران و آژانس صورت گرفت و هزینههای سنگینی را برای نظام جمهوری اسلامی ایران بههمراه داشته است.

درحقیقت ایران بیش از هشت هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده را به کشور طرف قرارداد خود تحویل داد که حاصل چندین سال زحمت متخصصین و دانشمندان هستهای کشور بوده است. مسیری که حتی ما شهدای گرانقدری تقدیم کردیم. جمع آوری سانتریفیوژها که هزینهای سنگینی برای کشور و تولید و راه اندازی آنها داده شده بود؛ همچنین خروج قلب رآکتور اراک و... که هم ازلحاظ هزینههای مادی و هم لحاظ هزینههای سیاسی و ابعاد مختلف دیگر برای نظام هزینه داشته است.

اما با صدور فرمایش مقام معظم رهبری و دستور به نرمش قهرمانانه و به طبع در راستای اینکه به دنیا بفهمانیم که جمهوری اسلامی ایران بهدنبال بمب اتم و سلاح هستهای نیست، ما مذاکرات را شروع کرده و اقداماتی را انجام دادهایم. درحقیقت ما میخواستیم به دنیا اثبات کنیم که ملت ما اهل گفتگو و گفتمان و مذاکره هستیم و در این راه حاضریم هزینه بکنیم که این کار را انجام دادیم.

حال با اجرای تعهدات ایران در مقابل غرب، امروز نوبت طرف غربی است که نسبت به لغو کامل تحریمهای خودش اقدام بکند و بدون هیچ بازی سیاسی و اقدام سیاسی در این جهت اقداماتی را به عمل بیاورد. از آنجایی که ما به آمریکاییها اعتمادی نداریم و آنها را دولتی فریبکار و دروغگو میدانیم و علیرغم این تجربه و خاطرات تلخی که از آمریکاییها داریم، این کار انجام شد. شاید اگر کشور دیگری بود با تجربهای که از فریبکاری و بیاعتمادی دولت آمریکا داشت، حاضر به انجام این کار نمیشد؛ اما ما برای اثبات حقانیت و صداقت جمهوری اسلامی ایران این هزینه سنگین را پرداخت کردیم.

اما در توصیهای به مقامات آمریکایی میگوییم، بهتر آن است که برای یکی بار هم شده شما دست از فریب کاری و دروغپردازی و تفسیر و تاویلهایی که میخواهد داشته باشد، بردارد. در حقیقت برای یک بار به مردم ایران ثابت کند که می شود به وی اعتماد کرد و لازمه آن اعتماد بدون هیچگونه پرانتز و حاشیه ای لغو همه تحریمهای نفتی و بانکی و اقتصادی است که به بهانه مسائل هسته ای برای ایران داشته اند؛ اما متأسفانه با اقدامات اخیر کنگره و مقامات آمریکایی عکس این موضوع به اثبات رسیده است.

اما موضوعی که ما باید در پسابرجام به آن توجه داشته باشیم، این است که نبایستی در بحث برجام مسائل و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را که راهگشایی معضلات و مشکلات اقتصادی در داخل کشور است، نادیده بگیریم و توجهی به آن نداشته باشیم. اعتقاد داریم امروز اگر سیاست و استراتژی اقتصاد مقاومتی را درپی بگیریم، مطمئنا در آینده اگر طرف غربی به دنبال توطئهای باشد تا به بهانه جویی های خود ادامه دهد، دیگر نخواهد توانست از راه تحریمها مشکلات اقتصادی را برای کشور ایجاد کند.

وقتی ایران میتواند روی پای خود بایستد و برای نیازمندیهای خودش هیچ نیازی به ارتباط به خارج نداشته باشد، طبیعی است که این مسئله میتواند ما را در همه سکوها و جایگاه ها موفق و پیروز بکند.

لازمه اقتصاد مقاومتی توجه به توان و بنیه داخلی کشوری است. با توجه به توافقاتی که در برجام آمده، باید توجه داشت در بحث سرمایه گذاریها، نگاه دولت باید نگاه به افزایش تولید داخلی و کمکردن واردات باشد. درحقیقت دولت باید با عینک جدیدی به انتقال تکنولوژی از خارج و سرمایهگذاری در این راستا، بنگرد. یعنی اگر بخواهیم سرمایهگذاری اقتصادی در کشور راهاندازی کنیم؛ نبایستی با رویکرد وارداتی، اجناس مورد نیاز خود را از خارج وارد کنیم؛ بلکه توجه به انتقال تکنولوژی در راستای افزایش تولید با کیفیت درجهت پویایی اقتصاد مؤثرتر خواهد بود و مهمترین و راهگشاترین سرمایهگذاری در بخشهای مختلف درجهت توسعه داخلی محسوب میشود. با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت خارجه و تیم مذاکرهکننده ملزم است هر سه ماه یکبار گزارشی را از روند برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد و مشخص کند که در چه بخشهایی طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده و احیانا چه بخشهایی مغفول مانده و عمل نکرده است. این موضوعی است که باید وزارت خارجه برای کمیسیون گزارش بدهد.کمیسیون امنیت ملی هم مطمئنا با دستگاههای مثل نفت، کشتیرانی و هواپیمایی و بانکی و با این مجموعهها جلساتی را در آینده برگزار خواهد کرد و نسبتبه روند اجراییشدن تعهدات طرف مقابل گزارشاتی را دریافت خواهیم کرد. درحقیقت با این گزارشات میزان تعهد طرف غربی، نسبتبه وظایفشان در لغو تحریمها مشخص خواهد شد. از طرفی دیگر اینکه آیا اقدامات و مانعتراشی را که طرف غربی، برای بیمهها و کشتیرانی و فاینانس نفت برای بخشهای مختلف داشته، رفع کردهاند. مطابق مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید هر شش ماه یک بار گزارش روند اجرایی‌‌شدن برجام به صحن علنی مجلس انتقال یابد و نظارت خود را بر اجرای برجام اعمال نماید.

https://shoma-weekly.ir/h4Qt6I