مجلس

برجام باید تحریم‌ها را لغو کند نه تعلیق

مسائلی که باید در مجلس به‌صورت جدی بر آن بحث شود همین بحث لغو تحریم‌ها است نه آنکه تعلیق شود! تحریم‌ها باید برداشته شود، نه آنکه تعلیق شود؛ بلکه ما براساس برداشته‌شدن تحریم‌ها قدم در این راه می‌گذاشتیم و در مذاکرات حضور یافتیم. لذا دوستان مذاکره‌کننده درباره برداشته‌شدن تحریم‌ها سخن گفته‌اند که باید این موضوع با دقت بررسی شود.
سیدسعید زمانیان در ارزیابی خود از بررسی برجام در کمیسیون ویژه اظهار داشت: به نظر میرسد که اعضای محترم کمیسیون برجام نتیجه نهایی مباحث مطروحه و اطلاعات کامل را در اختیار تمامی نمایندگان قرار دهند تا نمایندگان با بررسی ابعاد مختلف این تفاهمنامه بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند.

وی افزود: اگر ضرورت باشد که برجام در کمیسیونهای تخصصی بررسی شود، تصمیمگیری خواهد شد تا با حفظ پارامتر حفظ منافع ملی و امنیت ملی کار پیش رود. بهترین کار این است که تمام کمیسیونها به این موضوع که مصداق مسئله ملی است، ورود پیدا کرده و نظرات خود را بیان کنند و نهایتا به جمعبندی برسند.

زمانیان تاکید کرد: بنده معتقدم در روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه، باید به مسئله امروز و برجام بپردازیم، نه مسائل مطروحه گذشته!! به نظر میرسد این مذاکرات باید از زمانی که در حوزه وزارت خارجه دنبال شد، بررسی میشد. در واقع دولت با سازوکار جدیدی از سیستم شورای امنیت ملی خارج کرد و آن را برعهده وزارت خارجه قرار داد، لذا باید مذاکرات از این به بعد مورد بررسی قرار گیرد و مباحث بر این اساس دنبال میشد. زیرا حقیقتا مسائل قبل گذشته و تمام شده است؛ اما آنچه به نتیجه رسیده حاصل عملکرد تیم مذاکرهکننده فعلی است.

وی افزود: البته باید متذکر شوم عملکرد تیم مذاکره قبل خوب بوده است و لذا ضرورت ندارد تا به ریز مباث آن پرداخت تا موجب غفلت از مسئله امروز شویم.

زمانیان به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با لغو کامل چارچوب تحریمها اشاره کرد و اذعان داشت: به نظر میرسد مسائلی که باید در مجلس بهصورت جدی بر آن بحث شود همین بحث لغو تحریمها است نه آنکه تعلیق شود! تحریمها باید برداشته شود، نه آنکه تعلیق شود؛ بلکه ما براساس برداشتهشدن تحریمها قدم در این راه میگذاشتیم و در مذاکرات حضور یافتیم. لذا دوستان مذاکرهکننده درباره برداشتهشدن تحریمها سخن گفتهاند که باید این موضوع با دقت بررسی شود.


https://shoma-weekly.ir/Jlh6xR