مجلس

برای کاهش نظارت مجلس، لایحه بودجه را دیر می‌آورند

لایحه بودجه سال 92 کل کشور هفته گذشته پس از تأخیری بی‌سابقه به همراه لایحه بودجه سه دوازدهم توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که این مدل ارائه هم بی‌سابقه بود تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

لایحه بودجه سال 92 کل کشور هفته گذشته پس از تأخیری بیسابقه به همراه لایحه بودجه سه دوازدهم توسط معاون پارلمانی رئیسجمهور که این مدل ارائه هم بیسابقه بود تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در گفتوگو با تعدادی از نمایندگان مجلس به بررسی لایحه بودجه 92 کل کشور پرداختهایم.

بودجه سه دوازدهم بر مبنای بودجه 91 است

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص ارائه بودجه 92 گفت‌‌‌: متأسفانه بودجه با تأخیر سه ماه به مجلس تقدیم شد. همچنین بودجه سه دوازدهم ارائه شد. مجلس از بیستم فقط بودجه سه دوازدهم را بررسی میکند و بررسی بودجه هم توسط نمایندگان و کمیسیونها و تلفیق از این هفته شروع میشود و امیدواریم در فروردین و اردیبهشت کار بررسی بودجه به اتمام برسد تا قانون بودجه 92 با این تأخیر، در تاریخ بودجه نویسی ایران رکورددار شود، به دولت برود و دولت جدید بیاید و این بودجه را مصرف کند.

وی در رابطه با مبنای تصویب بودجه سه دوازدهم خاطرنشان کرد‌‌: بودجه سه دوازدهم برمبنای بودجه 91 است یعنی اتفاقاتی که دربودجه ماههای اردیبهشت و فروردین و خرداد در نظر گرفته شد برای سه ماه اول 92 در نظر گرفته میشود.

 

اعداد شاخص در بودجه 92

محمد حسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درخصوص اعتبارات بودجه 92 اظهار داشت‌‌: بودجهای که واصل شد قرار است مراحل اداری آن طی شود. در ارتباط با اعتبارات و درآمدهای عمومی حدو د 703 هزار میلیارد مبنای کلی درآمدها دیده شده و متناسب با همان نیز هزینههایی پیشبینی شده است.

وی افزود‌‌: نفع کلی بودجه بهطور مشخص و روشن در بخش درآمدهای نفتی 685هزار میلیارد ریال و در بخش درآمدهای غیر نفتی هزار میلیارد دلار، یعنی صد هزار میلیارد تومان است. در بخش هزینهها نیز 37هزار میلیارد تومان عمرانی را خواهیم داشت و 8 هزار میلیارد تومان تملکهای مالی و درآمدهای مالی پیشبینی شده است. در بخش جاری 121 میلیارد ریال هزینه را لایحه دولت در نظر گرفته است.

 

تأخیر در بودجه، بیانضباطی شدید مالی در کشور بهوجود میآورد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در زمینه تأخیر ارائه لایحه بودجه اظهار داشت‌‌: ما نحوه بودجه نویسی و ارائه لایحه بودجه را هم در قانون اساسی ماده 52، 53 داریم و هم در برنامه پنجم توسعه ماده 217 آمده است. همچنین در آییننامه داخلی مجلس ماده 182، 183 ذکر شده است که نشانگر آن است که ما در ارتباط با بودجه نویسی و ارائه بودجه مواد مختلفی را تحت عنوان قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات داریم.

موسی الرضا ثروتی با بیان آنکه چند سالی است این قوانین مورد توجه دولت محترم قرار نگرفته است‌‌‌‌؛ خاطرنشان کرد‌‌: تأخیر در ارائه بودجه تأثیر منفی در روند بررسی آن میگذارد و متأسفانه در این چند سال زمانی برای مطرح کردن ردیفهای بودجه نداشتیم. لذا دولت هر بودجهای را که در ردیفها بیاورد دیگر در مجلس قابل بررسی نیست که همین مسئله خود دارای اثرات سوء درجامعه است. متأسفانه این شائبه بهوجود می‌‌آید که دولت یاد گرفته است بهخاطر آنکه نمایندگان فرصت نکنند تا بودجه را تغییر بدهند‌‌‌؛ لایحه بودجه را با تأخیر ارائه میدهد.

وی تصریح کرد‌‌: طبیعتاً این مسئله به ضرر کشور است و بودجه نویسی با مشکل مواجه میشود. همچنین نظارت مجلس در این روند دچار مشکل میشود. چنانچه دیده شد در ردیف متفرقه 50 هزار یکسری نهادهای عمومی و غیر دولتی و یکسری اشخاص حقیقی و حقوقی یک مبالغی را دریافت کرده بودند که به هیچوجه پاسخگو نبودند. ما خواستیم آن را حذف کنیم اما اظهار کردند که این مسئله عوارضی دارد. حال چرا دولت باید آن دیر را بیاورد و نتوانیم در کمیسیونها خصوصاً کمیسیون تلفیق رسیدگی و بررسی دقیق داشته باشیم. این به ضرر کشور و جامعه است زیرا تمام دستگاهها مؤثراز تأخیر بودجه است یعنی یک بیانضباطی شدید مالی در همه دستگاهها بهوجود می‌‌آید. وقتی بودجه دیر تصویب شود، دیوان محاسبات دیر تفریغ بودجه و محاسبات را میدهد و خود دولت با تأخیر بودجه را ابلاغ میکند و عوارض بسیار شدیدی در مسائل اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی بهوجود می‌‌آید که آثار منفی آن در جامعه باقی میماند.

نماینده مردم بروجرد در ادامه با اشاره به عدم حضور آقای احمدینژاد در زمان ارائه بودجه اظهار داشت‌‌: یک ابتکار جدید خلاف قانون آقای رئیسجمهور انجام دادند، تخلف قانونی را به اوج رساندند که ایشان در زمان ارائه بودجه حضور نداشتند و طبق ماده 213 باید گزارش برنامه پنجم را میدادند که متأسفانه ارائه ندادند. شاید بودجه از نظر دولت اهمیت ندارد و یا حرفی برای گفتن نداشتند زیرا بودجه خوبی ارائه نشده است و حرفی برای گفتن نیست و شاید دلایلی دیگری وجود داشته که باید بررسی شود.

https://shoma-weekly.ir/3WIDPE