مجلس

برای داشتن احزاب تاثیر گذار شعار دادن کافی نیست

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه کسی در ایران جرات خرج کردن ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی حزب فراگیر ندارد٬ گفت: این پول هزینه راه‌اندازی دفاتر استانی و شهرستانی‌ حزب خواهد شد.

عبدالرضا مصری٬ درباره نقش و کارکرد احزاب در کشور٬ گفت: احزاب برای کادرسازی و پرورش نیروهای نخبه مشکلی ندارد اما مشکل آنها مالی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر زیر ساخت‌ و تشکیلات مناسبی برای احزاب کشور ایجاد شود کم‌وکاستی برای نخبه‌پروری نداریم٬ تصریح کرد: رشد منحنی ایجاد تشکل‌های سیاسی در ایران روندی رو به بالا را نشان می‌دهد اما بزرگترین مانع برای تشکیل احزاب قدرتمند در ایران موضوع مالی است که اگر مرتفع نشود هم‌چنان درجا خواهیم زد.

عضوشورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اعلام اینکه ایجاد حزب هزینه اولیه می‌خواهد٬ گفت: برخی احزاب در ایران با روی کار آمدن دولتی تشکیل می شوند و از حمایت‌های آن دولت برخوردار می شوند اما با پایان کار همان دولت آنها نیز به حاشیه می‌روند و تداوم و پایداری ندارند٬ که نمونه‌اش حزب کارگزاران و مشارکت است که با در دستن گرفتن سکان قوه مجریه از سوی هاشمی و خاتمی تشکیل و با رفتن آنها نیز این احزاب به فراموشی سپرده شدند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس٬ تصریح کرد: برای داشتن احزاب قوی و تاثیر گذار در کشور صرف شعار دادن کافی نیست و باید به فکر زیرساخت‌های اساسی باشیم تا همانند قارچ احزاب بیرون نیایند و بعد از مدتی محو شوند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: تازمانی که در قانون احزاب به صورت شفاف منابع مالی برای آنها در نظر گرفته نشود نمی‌توان برای اعتلای کشور بر روی احزاب حساب ویژه‌ای باز کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس٬ با بیان اینکه در قانون احزاب باید تغییراتی ایجاد شود٬ توضیح داد: در قانون اصلاحی باید مواردی هم‌چون این که اگر حزبی به تعداد مشخصی امضا برای قانونی شدن جمع‌آوری کرد٬ دولت مکلف شود تا به میزان مشخصی کمک مالی در طول ۵ سال به آن داشته باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در ایران کسی جرات خرج کردن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی حزب ندارد٬ تصریح کرد: اگر بخواهیم حزب فراگیر تشکیل شود حداقل باید در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها دفاتری ایجاد کرد که با کمتر از ۱۰۰ میلیارد محقق نمی شود.

https://shoma-weekly.ir/4feneQ