مجلس

برای جهاد فرهنگی باید مساجد را تقویت کرد

لزوم توجه مسؤلان و مطالبه گری در خصوص حمایت از مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد ما را برآن داشت تا در گفت وگوی حضوری در محل خبرگزاری شبستان با دکتر لاله افتخاری، رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو بنشینیم.
- چقدر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری نقش ایفا کند؟

برای اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و ادای دین و تکلیف نسبت به انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر اسلام که این روزها همزمان با تکریم خانواده و همسران شهدا است نیازمند پایگاه قوی و مستحکم است.

مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نهاد اسلامی است وقتی به صدر اسلام می‌نگریم همه فعالیت‌ها از این مکان مقدس نشأت می‌گیرد، در قرآن کریم نیز دستور داده شده هنگام نماز جمعه کسب و کار را متوقف کنید، این موضوع دلالت بر این موضوع دارد که آن زمان همه امور از پایگاه معنوی مسجد نشأت می‌گرفت. همچنین نهضت آموزش فرهنگی، سیاسی از مساجد رونق گرفته و اعزام نیروها به میدان جنگ با دشمنان و علم‌آموزی و برنامه‌ریزی برای جامعه اسلامی از این مکان مقدس بوده است.

- مسجد از چه جایگاهی در فرهنگ اسلامی مسلمانان برخوردار است؟ اهل بیت(ع) در سیره و زندگیشان چقدر به این مکان مقدس اهمیت می داند؟

اگر به تاریخ زندگی اهل بیت(ع) بنگریم آنان جلسات بحث و درس را جدا از مسجد برگزار نمی‌کردند، همواره امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در گوشه‌ای از مسجد سکنی گزیده و به امر تربیت شاگردان می‌پرداختند، در واقع همه چیز از مسجد نشأت گرفته و مردم نگاه‌شان به این مکان مقدس معطوف بود. آن زمان اگر اتفاق مهمی را می‌خواستند اعلام کنند با سر دادن اذان بی‌موقع همه را در مسجد جمع می‌کردند، امروز نیز این‌طور است اما اگر خواهان انجام کار یا نهضتی عظیم باشیم باید مساجد را تقویت کنیم.

پیاده سازی برنامه های مساجد به کمک نیروهای جوان، خوش‌نیت و مخلص

روحانیون، خدام، بسیج، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هر کسی که به نوعی با این پایگاه عظیم معنوی فرهنگی و هنری ارتباط دارد، چه وظیفه ای در قبال مساجد دارند؟

باید برای گسترش مساجد در کشور کمر همت بست؛ در هر منطقه‌ای از شهر که مسجد در آن بنا نشده است باید برای ساخت مسجد اقدام کرد تا این مناطق از این پایگاه عظیم فرهنگی و اسلامی محروم نمانند. ائمه جمعه در مساجد بیشتر فعالیت کنند و بسیج به عنوان بازوی اجرایی به برنامه‌ها و سیاست‌گذاری کلان کشور به کمک مساجد بیایند. نیروهای جوان و خوش‌نیت و مخلص باید برنامه‌ها و مصوبات را در مساجد پیاده‌سازی کنند تا در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم. دوران هشت سال دفاع مقدس و روزهای ابتدایی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز مسجد به عنوان یک پایگاه اصلی در بین آحاد جامعه نقش ایفا می‌کرد. آموزش اسلحه و اعزام نیروها به جبهه‌های حق علیه باطل از این مکان آغاز می‌شد. همچنین تشییع شهدای جنگ تحمیلی از مسجد انجام می‌شد و دیگر برنامه‌های جنبی برای اوقات فراغت جوانان از همین پایگاه فرهنگی و اسلامی نشأت می‌گرفت.

کانون‌های مساجد پایگاهی برای عزیمت به سمت تحقق منویات مقام معظم رهبری

- امسال از سوی مقام معظم رهبری سال فرهنگ و اقتصاد اعلام شد و با توجه به اینکه قرآن و عترت در دل فرهنگ کشورمان نهفته است؛ نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد را در تحقق شعار سال چه میزان موثر می دانید؟

امسال که مقام معظم رهبری شعار اقتصاد و فرهنگ را اعلام کردند ما نیز با توجه به اینکه زندگی‌مان نشأت‌گرفته از فرهنگ دینی ماست و مسجد محل فرهنگی و محراب مکان حرب و جنگ با فتنه‌های فرهنگی دشمنان است باید از این مکان مقدس عزیمتی بزرگ به سمت اهداف ترسیم‌شده داشته باشیم. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به عنوان بازوی اجرایی برنامه‌های فرهنگی مساجد جدا از این مکان مقدس نیستند، این کانون‌ها می‌توانند نقش بسزایی در تحقق شعار رهبری ایفا کنند، هر چند که بودجه آنها جدا از برنامه‌های مساجد تخصیص می‌یابد اما این کانون‌ها جزیی از مساجد هستند که مهم‌ترین کاربرد آن تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری و تحقق اهداف و برنامه های ترسیم‌شده در درون شبستان مساجد بوده و می‌تواند نقش پررنگی را ایفا کند. با توجه به اعتماد مردم به برنامه‌های مساجد و هزینه‌های اندک فعالیت‌های فرهنگی در این پایگاه‌ها ؛کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در اهداف خود مثمرثمر واقع شوند.

مجلس شورای اسلامی در حال پی‌گیری طرح جامع ساماندهی مساجد

- نمایندگان ملت برای حمایت و ساماندهی مساجد کشور چه طرح هایی را تاکنون مصوب کرده اند؟

مجلس شورای اسلامی نیز در حال پی‌گیری طرح ساماندهی مساجد بوده و این طرح در کارگروه ارشاد و تبلیغ فراکسیون قرآن و عترت مجلس پی‌گیری می شود. امسال نیز فراکسیون قرآن و عترت مجلس به مقوله نماز و مسجد توجه بیش از پیش کرده و نام این فراکسیون به قرآن، عترت و نماز تغییر کرده است. ما نیز جلسات متعددی با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز برگزار کردیم. همچنین چندین طرح دیگر از سوی مرکز تحقیق و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در شهر قم و تهران مطرح شده که امیدواریم در ماه‌های آینده به تصویب کمیسیون برسد.

تراکم مسجد در برخی از محلات شهر، الگویی برای مناطق محروم از مسجد

آیا مجلس می تواند دولت را به ارائه لایحه ای در خصوص ساماندهی مساجد وادار کند؟

مجلس نمی‌تواند به صورت رسمی دولت را الزام کند تا لایحه‌ای در خصوص تقویت و حمایت از مساجد ارایه کند اما با مذاکرات به صورت دوستانه می‌توان این خواسته را عملی کرد که با توجه به تغییرات در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسالت‌هایی که این وزارتخانه دارد ممکن است تصویب لایحه مذکور به طول انجامد. برخی از محلات کشورمان خالی از مسجد است و برخی دیگر از مناطق دارای تراکم مسجد هستند البته ما مخالف ازدیاد مساجد نیستیم زیرا این مناطق الگویی می‌شوند برای محله‌هایی که خالی از مسجد هستند و آنها را به بنای این پایگاه‌ فرهنگی و اسلامی تشویق می‌کنند. در این طرح برنامه‌هایی در خصوص حمایت از خدام، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، امام جماعت در نظر گرفته شده که امیدواریم در آینده به تصویب برسد و ماندگار بماند؛ یکی از دلایل ماندگاری یک طرح مردمی‌بودن و ورود نیروها و حمایت‌های جامعه و تامین برخی از کمبودها از سوی خدمات کلان دولتی است.

https://shoma-weekly.ir/35I2f4