مجلس

برای تسریع اجرای سیاستهای کلی جمعیت، باید قوانین این حوزه تجمیع شود

چند سالی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود به بحث افزایش جمعیت تاکید داشته‌اند واکنون با اشاره به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت را به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. نقش مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین در این راستا حایز اهمیت است، زیرا از طرفی قوانین گذشته در جهت کاهش نرخ رشد جمعیّت، باید مورد بازنگری قرار گیرد واز سوی دیگر قوانین جدید در راستای افزایش جمعیت به تصویب رسد.

چند سالی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود به بحث افزایش جمعیت تاکید داشتهاند واکنون با اشاره به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سالهای گذشته، سیاستهای کلی جمعیت را به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. نقش مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین در این راستا حایز اهمیت است، زیرا از طرفی قوانین گذشته در جهت کاهش نرخ رشد جمعیّت، باید مورد بازنگری قرار گیرد واز سوی دیگر قوانین جدید در راستای افزایش جمعیت به تصویب رسد.

سکینه عمرانی عضو فراکسیون زنان مجلس دراین باره میگوید: درارتباط با افزایش جمعیت، باید یک برنامه دقیق و جامعی با کمک مسئولین سه قوه داشته باشیم. خصوصا در این میدان، همکاری و تعامل بین دولت و مجلس بیشتر احساس میشود. وی با تاکید اظهار میدارد: البته من پیشنهاد میکنم که سیاستهای کلی جمعیتی باید به صورت یک لایحه از سوی دولت تحویل مجلس داده شود، زیرا اجرای این سیاستها هزینه براست. دولت با برگزاری نشستهای تخصصی در مجلس، میتواند این موضوع را بررسی وپیگیری کند وآن را به نتیجه برساند. عمرانی با اشاره به اینکه از زمان بیان دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با افزایش جمعیت، نمایندگان اقداماتی را انجام دادند، یادآور شد: کارهایی در مجلس در راستای افزایش جمعیت صورت گرفت، به طور مثال طرح تعالی خانواده در همین راستا بوده ولی قوانین دیگر به صورت قوانین جانبی تدوین شده است که عملا جدا ازهم هستند. اگر یک طرح جامع در خصوص افزایش جمعیت و خانواده تعریف شود، که در راستای سیاستهای کلی افزایش جمعیت قرار بگیرند، آن قوانین لازم الاجرا و بهتراست. متاسفانه هم اکنون به دلیل پراکندگی قوانین که در هر قانون و بند و تبصره ومانند آن آمده است ممکن است که خیلی از این قوانین باهم همخوانی نداشته باشند. از آنجایی که تصویب قوانین در کشورما پروسه زمانی خود را دارد، نماینده مردم سمیرم خاطر نشان کرد: البته برای لغو قوانین گذشته که در جهت کاهش جمعیت بوده است؛ دولت باید به صورت آیین نامهای، دستوراتی در این راستا ابلاغ کند، زیرا خیلی از این قوانین و موارد اجرایی آن به صورت آیین نامهای ابلاغ شده است، نه قانونی! تا زمانی که قانون کامل وجامع تصویب شود، دولت میتواند برخی از قوانین این موضوع رامسکوت بگذارد و یا آنها را تغییر دهد. این فعال حوزه زنان معتقد است، که در اجرای سیاستها نباید دچار افراط و تفریط شویم و تصریح میدارد: افزایش جمعیت به این معنا نیست که هر کس سن باروری است، بچه بیاورد، بلکه باید با سنجش موقعیت و سلامت مادر و خانواده و... این باروری صورت بگیرد. ما نباید در اجرای کار دچار افراط و تفریط شویم، زیرا مضراتی را در پی خواهد داشت. اگر قرار است سیاست کلانی به یکباره تغییر کند، باید مدیریت دقیق داشته باشیم، زیرا عدم مدیریت ممکن است، تبعات زیادی را دربرداشته باشد. عمرانی با بیان راهکارهایی در جهت تسهیل و تسریع اجرای این سیاست میافزاید: طبق قانون، مجلس میتواند تنها قوانینی را که خود مصوب کرده است را ملغی کند. از طرفی تصویب قانون یک پروسه زمانی طولانی را میطلبد. از این رو دولت باید آیین نامههایی را درجهت تسهیل و تسریع اجرای سیاست افزایش جمعیت ابلاغ کرده و روشهای اجرایی لازم را انجام دهد. لذا در ابتدا امر وزارت بهداشت باید ورود پیدا کند و با ارسال و ابلاغ آیین نامههای جدید، قوانین گذشته را لغو و در جهت تسریع این امرگام بردارد.

https://shoma-weekly.ir/lfRIMv