ویژه

برای انتخابات آینده مدل هایی به منظور ایجاد وحدت اصولگرایان داریم

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به همراه انتخابات شوراها اتفاقی نادر در جمهوری اسلامی است؛ اتفاقی که می تواند به روند توسعه و جهش سیاسی کشور کمک کند.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به همراه انتخابات شوراها اتفاقی نادر در جمهوری اسلامی است؛ اتفاقی که می تواند به روند توسعه و جهش سیاسی کشور کمک کند.
هرچند همیشه در آستانه انتخابات بحث احزاب و تحزب در کشور مطرح شده اما متاسفانه کار حزبی به صورت جدی در دستور کار جناح های سیاسی کشور قرار نگرفته است.
مساله ای که نیازمند بررسی و ورود چهره های مطرح و شاخص کشوری است تا از این رهگذر شاهد شور سیاسی مضاعفی هم در میان سران کشور و هم میان توده مردم باشیم.
با محمدکاظم انبارلویی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه در این باره گفتگو کردیم.

* یکی از مسائل مهم در هر کشوری بخصوص در زمان انتخابات؛ مساله حضور احزاب و جناح های سیاسی است؛ مساله ای که در کشور ما به صورت جدی هنوز مسیر خود را پیدا نکرده است.درباره ضرورت حضور احزاب در انتخابات بخصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری بفرمایید.
تحزب تعریف مشخصی دارد و نقش احزاب در انتخابات تعیین کننده است؛ نقش حزب تجمیع کننده نظرات جمع زیادی از افراد در نوسازی سیاسی و مشارکت در امور سیاسی کشور است.موتلفه اسلامی با 50 سال سابقه کار حزبی و تشکیلاتی نقش تعیین کننده ای در تحولات سیاسی کشور قبل و بعد از انقلاب داشته است.
احزابی که به این منظور تشکیل نمی شوند و شکل موقتی داشته یا اهداف دائمی را دنبال نمی کنند با یک انتخاباتی می آیند و با یک انتخابات می روند.ما بعد از انقلاب شاهد ظهور وسقوط بعضی احزاب در کشور بوده ایم.
برخی از این احزاب با تعهد ملی به وجود آمده و برخی هم تعهدات خارجی دارند همچنانکه ما در اغتشاشات سال 88 دیدیم که این ها به جای اینکه متعهد به مردم خود باشند متعهد به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.
طبیعی است که این احزاب با تحولات سیاسی حضورشان کم رنگ و محو می شود.
حزب موتلفه با برگزاری دهمین مجمع عمومی تلاش می کند که خودش را برای برگزاری انتخابات بعدی آماده کند؛ انتخاباتی که در تاریخ ایران بی سابقه است.
چون در یک زمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم برگزار می شود.برگزاری دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه نشانه حیات و نشاط حزب برای نقش آفرینی در فضای سیاسی کشور است.

 از سوی سران حزب موتلفه بارها مساله برنامه محوری و اولویت برنامه ها بر اشخاص مطرح شده؛ این برنامه ها مبتنی بر چه اصولی است و هدف حزب از طرح برنامه در انتخابات کشور چیست؟
درحزب موتلفه در مرکز مطالعات و برنامه ریزی و مرکز سیاسی کارگروه هایی برای طرح دیدگاه های موتلفه از باب برنامه حضور در انتخابات آینده وجود دارد.
این برنامه مبتنی بر چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی و برنامه 5 ساله توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور است.
حزب موتلفه از این طریق می خواهد در اداره کشور بر اساس یک برنامه مشخص مشارکت کند و به نظر من نزدیک انتخابات، حزب دیدگاه های خود را مطرح می کند؛ در حال حاضر هم در مصاحبه  هفتگی دیبرکل بخشی از دیدگاه های حزب موتلفه به صورت هفتگی مطرح می شود.

به نظر شما اولویت اصلی کشور در شرایط کنونی چیست؟
به نظرمن اولویت نخست کشور پرداختن به مسائل اقتصادی است؛ ما الان در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم.
دشمن قبلا در اتاق جنگ سخت حضور داشت؛ ما 8 سال با جنگ سخت دشمن مقابله کردیم و با پیروزی جمهوری اسلامی و توفیقات رزمندگان این جنگ پایان یافت.
دشمن در شرایط کنونی و پس از جنگ تحمیلی اتاق جنگ نرم را راه اندازی کرده؛ ملت ما در برابر طراحی های آنان یک رکورد موفقی را ثبت کرده و تمام توطئه های آنان را خنثی کرده است.
در حال حاضر تلاش دشمن بر مسائل اقتصادی متمرکز شده است؛ اما نظام تدابیری اندیشیده؛ گروه ها و احزاب و نخبگان برای رویارویی با جنگ اقتصادی نیز تدابیری دارند.
و این تدابیر را مقام معظم رهبری در اصطلاح اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند.
انشاءالله نظام از این مرحله هم عبور می کند و در جنگ اقتصادی هم با راهبردهای اقتصاد مقاومتی توفیقات خوبی خواهد داشت.

 وحدت میان اصولگرایان مساله ای است که در زمان انتخابات مجلس دهم مطرح شد و از آن زمان تا کنون و البته با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این مساله قوت گرفته است. نقش حزب موتلفه را در وحدت آفرینی میان اصولگرایان چطور می بینید؟
حزب از ابتدا دغدغه همگرایی گروه ها، احزاب و رجال سیاسی و مذهب اصولگرا را داشته و طی 30 سال گذشته این موضوع را یکی از راهبردهای اصلی خود پنداشته است.
الان هم در انتخابات آینده با چنین راهبردی یک ضلع همگرایی اصولگرایان خواهد بود.

 به نظر شما راهکار این وحدت آفرینی چیست؟
راهکار وحدت آفرینی میان اصولگرایان با هماهنگی اضلاع اصولگرایی مشخص می شود؛ هنوز گفتگویی آغاز نشده تا به راهکار مشخصی دست یابیم.
ما درحزب موتلفه طراحی و مدل هایی برای انتخابات پیش رو داریم.

مدیر کل انتخابات کشور:
حضور حزب موتلفه اسلامی در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی نشانه پویایی است

حسن علی نوری مدیر کل انتخابات کشور در حاشیه دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با شما پیرامون روند فعالیتهای حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: با توجه به شناختی که از مجموعه فعالیتهای حزب موتلفه اسلامی داریم، روند و رویکرد حزب امید بخش و منسجم است.
وی ادامه داد: اینکه موتلفه اسلامی توانسته است در زمانبندی خود، برنامه هایی که در مجمع تصویب و در شورای مرکزی روی آن بحث شده و به عنوان سیاستهای اجرایی ابلاغ شده است را اجرایی کند، گویای قوام حزب موتلفه اسلامی است.
مدیر کل انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: حضور حزب موتلفه اسلامی در بزنگاه های خاص سیاسی و اجتماعی که در کشور وجود دارد و هدایتی که صورت می گیرد، نشانه این است که حزب از پویایی، نشاط و سرزندگی لازم برخوردار است. نوری در پایان به رویکرد عدم جوانگرایی در حزب موتلفه اسلامی که از آسیبهای مطرح به این تشکل سیاسی بوده است، اشاره و خاطرنشان کرد: در مجمع دهم میانگین سن کاندیداهای مطرح برای شورای مرکزی نسبت به قبل کاهش یافته است که می تواند چشم انداز مطلوب تر و روشن تری را برای آینده حزب موتلفه اسلامی رقم بزند.

ترقی:
شروع کننده مناقشه بین روسای قوا باید در برابر ملت پاسخگو باشد

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در حاشیه دهمین مجمع عمومی این حزب در گفت‌وگو با شما پیرامون مناقشه روسای قوا گفت: متاسفانه علی رغم اینکه باید روسای قوا عامل ترین افراد به توصیه ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب باشند، ما شاهد موضع گیری هایی از سوی سران قوا در مورد مطالب یکدیگر هستیم.وی با بیان اینکه مقصر اصلی چنین برخوردهایی کسی است که شروع کننده موضوع بوده است، اظهار داشت: هر کسی که شروع به مناقشه کند و رئیس قوه دیگری را وادار به پاسخگویی کند از فرمایشات مقام معظم رهبری عدول کرده و باید در برابر ملت پاسخگو باشد.

غفوری فرد:حضور احزاب باعث اعتماد بیشتر مردم می شود
همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و همچنین شرایط خاص کشور در حوزه اقتصادی و بین المللی از جمله مسائلی است که توجه اکثر چهره های شاخص سیاسی را به خود جلب کرده است.
توجه به مسائل معیشتی و رفاه مردم و از طرفی شرایط خاص منطقه به لحاظ وقوع بیداری اسلامی نیز از جمله مسائلی است که مورد تاکید ناظران سیاسی قرار می گیرد.
مسائلی که بر آن شدیم تا نظر حسن غفوری فرد را نیز درباره آنها بپرسیم.
با غفوری فرد درباره دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه هم گفتگو کردیم؛ مجمعی که به زعم وی با عظمت و انشاءالله تاثیرگذار برگزار خواهد شد.

*همه ساله و در آستانه هر انتخاباتی مساله حزب و فعالیت تشکیلاتی در کشور مطرح شده و قوت می گیرد؛ چرا در کشور ما نگاه مناسب و مطلوبی به فعالیت حزبی و حتی احزاب و جناح های سیاسی وجود ندارد؟ دلیل عدم اقبال عمومی از کار حزبی چیست؟
نظام های پارلمانی چاره ای ندارند مگر اینکه از احزاب درون کشور پیروی کنند؛ یعنی نظام های پارلمانی کاملا بر اساس فعالیت احزاب شکل می گیرند اما احزاب در ایران متاسفانه یک شروع و تولد ناصحیحی داشته اند یعنی قبل از انقلاب احزاب یا بسته به دستگاه دولتی بودند یا مثل حزب توده به مراکز دیگری وابسته بودند.
بنابراین یک ذهنیت منفی متاسفانه در این مورد وجود دارد؛ بعد از انقلاب هم برخی احزاب که به وجود آمدند مثل گروه های اصلاح طلب به نوعی برخورد و عمل کردند که این ذهنیت منفی تثبیت شد. زمان مجلس ششم و انتخابات شوراهای آن دوره نوعی اختلاف و دودستگی میان حزبهای موافق به وجود آمد که این ذهنیت را تثبیت کرد.
اما حزب موتلفه که از سال 42 تشکیل شده و تاکنون چیزی نزدیک به 50 سال از عمر خود را طی می کند با یک روند صحیحی از اول اعلام کرده که در خط امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری است و همان مسیر را تاکنون ادامه داده است اما متاسفانه بقیه احزاب موفق عمل نکرده اند. یکی از مشکلات ما در کشور تکثر احزاب سیاسی است؛ بیش از 300 حزب، گروه یا دسته سیاسی از سوی وزارت کشور مجوز گرفته اند و به اصطلاح فعالیت می کنند.
طبیعی است که کشور ظرفیت پذیرش 300 حزب مستقل را ندارد هرچند برخی از این احزاب نیز تشکل صنفی هستند.
پس حزبی که به صورت روشن و تشکیلاتی فعالیت حزبی انجام می دهد و شعبات فراوانی در کشور دارد حزب موتلفه اسلامی است.
اما به هر حال امیدواریم احزاب جامعی در کشور تشکیل شود و رقابت ها رقابت های حقیقی باشند. اگر احزاب باسابقه باشند می توانند در برابر مسائل کشور هم پاسخگو باشند چراکه رئیس جمهور، نماینده مجلس یا هر کسی که در عرصه سیاسی وارد می شود یک یا دو دوره حضور دارد، این حزب است که باید همیشه پاسخگو باشد.
وقتی احزاب در صحنه باشند مردم اعتماد بیشتری می کنند چون احزاب مواضع مشخص و منشور تشکیلاتی دارند. سال ها پیش حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد؛ این حزب تنها حزبی بود که مواضع روشن و مشخصی داشت؛ اما متاسفانه بعد از شهادت شهید بهشتی دچار مشکلات شد.
به عقیده من اگر آن حزب باقی می ماند می توانست به صورت خیلی وسیع فعالیت کند اما این حزب بعد از ماجرای هفتم تیر به فعالیت خود ادامه نداد. در هر حال امیدورایم همه احزاب چه اصولگرا و چه اصلاح طلب با اخلاق، منشور و مبنا وارد عرصه سیاسی و انتخابات شوند و انتخابات باشکوهی را شاهد باشیم.

*فعالیت حزبی در کشور ما معمولا شخص محور است؛ اما حزب موتلفه عمدتا بر برنامه محوری به جای شخص محوری تاکید می کند. دلیل و مزیت انتخاب برنامه بر شخص چیست؟
حزب موتلفه اسلامی همیشه تاکیدداشته که باید برنامه محور باشد نه شخص محور.
حتی این برنامه محوری در دوره های گذشته باعث می شد که افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح می شدند از خود موتلفه نبودند اما برنامه های مطلوب و مناسبی داشتند.
بنابراین اولویت اعضای حزب برنامه محوری است؛ مملکت را بدون برنامه نمی شود اداره کرد، مسائل سیاسی و اقتصادی آنقدر پیچیده هستند که یک فرد قادر به حل آنها نخواهد بود.

* اولویت برنامه ریزی برای آینده کشور را چه می دانید؟
اولویت برنامه ها را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ مسائل داخلی و سیاست خارجی.
اولویت برنامه ها مسلما باید مسائل معیشتی مردم باشد. مردم به جمهوری اسلامی رای داده اند که برخی مشکلاتشان حل شود؛ نباید مسائل اقتصادی در معیشت مردم خیلی تاثیر گذار باشد.
آشفته بازار کنونی و وضعیت لجام گسیخته اقتصادی نیاز به ترمیم دارد تا مشکلات مردم حل شود. مساله معاش مردم مساله  فوق العاده مهمی است؛ حتی حضرت امام (ره) قبل از انقلاب یکی از مسائل مهم را وضعیت معیشت مردم می دانستند. ایران کشور غنی با امکانات بسیاری همچون نفت و گاز فراوان است که باید با یک مدیریت صحیح از این ظرفیت برای حل مشکلات مردم استفاده شود.
در شرایط کنونی بحث اول کشور بحث اقتصادی در بعد داخلی است و در بعد سیاست خارجی نیز بحث بیداری اسلامی. جمهوری اسلامی باید در این خصوص نقش موثرتر و رهبری در منطقه داشته باشد. جمهوری اسلامی باید از تجربه 30 ساله خود در حوزه های داخلی و خارجی استفاده کند و این تجارب را در اختیار این کشور ها قرار دهد و در این زمینه به کشورهای منطقه کمک و مساعدت کند.

* نظر شما درباره برگزاری دهمین مجمع عمومی موتلفه چیست؟
مجمع دهم باعظمتی تشکیل شده و امیدواریم بتواند نقش موثری در کشور ایفا کند؛ بخصوص اینکه ما انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را به طور همزمان در پیش داریم.
این مساله برای اولین بار است که اتفاق می افتد و چون ممکن است در این روند مشکلاتی وجود داشته باشد با تشکیل شورای مرکزی خوب و کارآمد می توان به اهداف حزب براساس چشم انداز بیست ساله دست یافت.

https://shoma-weekly.ir/96c4k5