مجلس

بدون حضور ایران در ژنو 2، تصمیم گیری ها ابتر است

تصمیم گیری در مورد سوریه بدون حضور ایران در ژنو 2، تصمیم گیری ابتری است و اگر بخواهند این مذاکرات به نتیجه برسد، حتما باید از جمهوری اسلامی ایران بخواهند و خواهش کنند که ایران شرکت بکند، نه اینکه آنها منت بگذارند، زیرا حضور جمهوری اسلامی کمکی برای تصمیم گیری قابل اجرا در ژنو 2 است.
حسین سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور ایران در ژنو2 اظهار داشت: تصمیم گیری در مورد سوریه بدون حضور ایران در ژنو 2، تصمیم گیری ابتری است و اگر بخواهند این مذاکرات به نتیجه برسد، حتما باید از جمهوری اسلامی ایران بخواهند و خواهش کنند که ایران شرکت بکند، نه اینکه آنها منت بگذارند، زیرا حضور جمهوری اسلامی کمکی برای تصمیم گیری قابل اجرا در ژنو 2 است.

 وی با اشاره به شرایط کنونی سوریه افزود: به تبع، در مذاکرات باید همه شرایط در نظر گرفته شود شرایط کنونی سوریه و مسائلی که در آنجا مطرح است نشان از وضعیت مناسب دولت و ارتش سوریه را دارد و وضعیت گروههای معارض، وضعیت پراکنده ای است و درون معارضین اختلاف وجود دارد. این مسایل بخش دولت بشار اسد را تقویت می کند که اینها باید درمعادلات و محاسبات در نظر گرفته شود وبرای
تصمیم
گیری مناسب و دارای ضمانت اجرا باید مد نظر قرار گیرد.

سبحانی با اشاره به نشست اضطراری کمیسیون امنیت ملی با تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت:  در این نشست آقای ظریف به دلیل بیماری حضور نداشت، اما آقایان عراقچی و تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای حضور داشتند و تا حد ضرورت توضیحاتی را ارائه دادند، البته در دوره های قبل هم آقای ظریف و همکارانشان بیش از این  اطلاعاتی را به کمیسیون امنیت نمی دادند.

وی افزود: اشکالی که در این مرحله مطرح شد، محرمانه بودن این مذاکرات بود که این مسئله حساسیت رسانه ای را تقویت کرد. اگر این مطلب را هم نمی گفتند اطلاعات تا همین اندازه نه بیشتر توقع بود و نه می گفتند. در گذشته نیز آقای دکتر جلیلی، چندین بار به کمیسیون دعوت شدند ولی حضور پیدا نکردند. اما آقایان عراقچی و تخت روانچی دو نفر اعضای مذاکره کننده بودند که توضیحات کامل را دادند و به نظر می رسد دیگر ضرورتی برای حضور آقای ظریف  در کمیسیون امنیت نباشد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی نمایندگان به دنبال اطلاعات شفاف و ریز هستند، بدین جهت ممکن است قانع نشده باشند ولی بنده این اعتقاد را ندارم که این گونه مسائل کلان ملی و دارای حساسیت است را دنبال کنیم و نباید ریز مسائل را رسانه ای کنیم، چون ما رقبا و دشمنانی در صحنه بین الملل داریم که وقتی احساس کنند ما در مسیری به نقطه مثبتی می رسیم، قطعا در موضوع هسته ای شیطنت می کنند وآن را منحرف می کنند. لذا شاید مصلحت هم نباشد که ما به ریز مسائل بپردازیم،

سبحانی نیا در پایان خاطر نشان کرد: البته من به تیم مذاکره کننده خوشبین هستم، چون افراد تیم مسلط و قوی به ادبیات بین المللی و حقوق بین الملل هستند به خصوص در مذاکرات چند جانبه دارای تجربه هستند. امیدواریم با حفظ منافع و مصالح نظام حرکت کنند وموفق باشند.

https://shoma-weekly.ir/wFtm42