جامعه

بخش مهمی از نظافت شهر که مغفول مانده

در کشور ما هم مسئولان علاوه بر نظافت و نقاشی دیوارهای شهر فکری هم به حال تمیزی خودروها کرده و به شهر چهره زیبایی ببخشند. شاید هم اگر مسئولان راهنمایی و رانندگی جریمه ای نیز برای خودروهای کثیف در نظر بگیرند، این موضوع موجب شود چهره شهر کمی زیباتر شده و از این نابسامانی خارج شود.
مرضیه جوادی- دلایل زیادی وجود دارد که موجب می شود زیبایی شهر از بین برود و یکی از آنها عبور و مرور خودروهای آلوده و کثیفی است که روزانه در سطح شهر تردد دارند و منظره شهر را بر هم زده اند، انگار که سالهاست صاحبان آنها دستی به سرو رویشان نکشیده اند. 

اما وقتی یک خودروی کثیف شخصی را در خیابان ببینید با خود تصور کنید که صاحب این خودرو در زندگی شخصی اش چقدر به تمیزی اهمیت می دهد؟ اما درباره وسایل نقلیه عمومی تصوری به این صورت وجود ندارد و کسی صاحب خودرو را مقصر نمی داند و انگشت های اشاره به سمت مسئولان شرکت مربوطه روانه می شود که چرا تا این اندازه به نظافت و تمیزی کم توجه بوده اند.

تمیز بودن خودرو در برخی کشورها دارای اهمیت است و برای خودروهای کثیف ، جریمه های بسیار بالا و در برخی دیگر توقف خودرو را جریمه در نظر می گیرند. اما در کشور ما این موضوع آن قدر بی اهمیت است که حتی یک قانون در این زمینه وجود ندارد. به طوری که دیده میشود برخی ازخودروها ضخامت غبار بر روی آن به اندازه ای است که حتی پلاک آنها مشخص نیست.

عبارت «لطفاً مرا بشویید» برای همه ما آشناست و این عبارت روی بسیاری از خودروها حک شده است . از نمای ظاهری خودروها که بگذریم آلودگی و کثیفی داخل خودروها به خصوص وسایل نقلیه عمومی در خور توجه است گاهی این آلودگی به قدری است که با نشستن روی صندلی یا تکیه دادن به دیوارها کثیف می شوید.

چندی پیش هنگام سوار شدن در یکی از خودروهای عمومی مسیر هفت تیر – رسالت و نشستن بر روی یکی از صندلی ها متوجه شدم سرمای شدیدی از زیر صندلی به پاهایم می خورد. وقتی به زیر پایم نگاه کردم متوجه شدم که سوراخ بزرگی در آن ایجاد شده و گل و لایی که بر اثر بارندگی روی زمین ایجاد شده به داخل اتوبوس نفوذ کرده و همه جا را آلوده کرده است به صورتی که هرشخصی که متوجه نمی شد و روی صندلی های اطراف آن سوراخ مینشست بدون استثنا با خاک یکی می شد .

گاهی کثیف بودن صندلی ها به قدری است که افراد کمتر رغبت می کنند روی ها آنها بنشینند  اما حق اعتراض نیز برای هیچ شخص باقی نمی ماند چرا که راننده وسیله نقلیه در اعتراض به کثیفی از شما می خواهد که با وسایل دیگر در شهر تردد کنید نه با وسایل نقلیه عمومی.

برخی وسایل نقلیه آن قدر کثیف و بد بو است که شاید سال ها تمیز نشده و اگر اول صبح یکی از آنها را سوار شوی تازه می توانی متوجه شوی که این بوی تعفن از داخل خودرو است.

نحوه برخورد با آلودگی و کثیفی خودروها
 در کشورهای دیگر 

مشاهده هر گونه آلودگی روی سطح اتومبیلها در بسیاری از کشورها از جمله شهر مسکو  در کشور روسیه باعث جریمه شدن توأمان راننده و خودرو میشود. اما در این میان نبودن قانون مشخص در خصوص تعیین میزان آلودگی غیرمجاز روی خودروها،یکی از معضلات راهنمایی و رانندگی مسکو به شمار میرود.

هنوز به درستی تعیین نشده است چه مقدار آلودگی روی خودرو سبب جریمههایی گران قیمت تا 100 دلار خواهد شد. جریمه نقدی و منع شستشوی خودرو به صورت دستی و توسط کارگران غیر حرفهای سبب شده تا کارواش ها بیش از پیش رونق بگیرند .

به نظر می رسد در کشور ما هم مسئولان علاوه بر نظافت و نقاشی دیوارهای شهر فکری هم به حال تمیزی خودروها کرده و به شهر چهره زیبایی ببخشند. شاید هم اگر مسئولان راهنمایی و رانندگی جریمه ای نیز برای خودروهای کثیف در نظر بگیرند، این موضوع موجب شود چهره شهر کمی زیباتر شده و از این نابسامانی خارج شود.

https://shoma-weekly.ir/Y15Hm1