مجلس

بخشی نگری به حوزه فرهنگ باعث بروز معضلات این عرصه است

نگاه بخشی و بخشی نگری و یا جناحی نگری به حوزه فرهنگ باعث شده، معمولا این مقوله بسیار مهم دستخوش بازی‌ها و رفتارهای ناصحیح متولیان امر فرهنگ شود. در سالهای متعدد شاهد این گونه رفتار‌ها بوده‌ایم، در این مقطع هم شاهد اینگونه رفتار‌ها هستیم.
حجتالاسلام سید مهدی موسوینژاد با اشاره به بیانات رهبرانقلاب در رابطه با ضرورت توجه به مقوله فرهنگ در جامعه در جمع هیئت دولت اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود مباحث فرهنگی که به عنوان زیرساختهای تمام فعالیتهای اقتصادی، سیاسی، علمی و پژوهشی را مطرح کردند، که نشان از اولویت کشور و نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: متاسفانه نگاه بخشی و بخشی نگری و یا جناحی نگری به حوزه فرهنگ باعث شده، معمولا این مقوله بسیار مهم دستخوش بازیها و رفتارهای ناصحیح متولیان امر فرهنگ شود. در سالهای متعدد شاهد این گونه رفتارها بودهایم، در این مقطع هم شاهد اینگونه رفتارها هستیم.

نماینده مردم دشتستان ادامه داد: متاسفانه در یک مقطعی کسانی مسئولیت فرهنگی جامعه را بر عهده داشتند، که امروز به کشورهای اروپایی و غربی و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران پناه بردهاند. این بیتوجهی در انتخاب متولیان امر فرهنگ به معنای عدم اولویت دولتمردان در این زمینه است. وی خاطر نشان کرد: در دولت اخیرهم متاسفانه این رویه ادامه پیدا کرده است. بیتوجهی به مبانی و ارزشهای دینی وفرهنگی، بیتوجهی به آرمانهایی که نظام جمهوری اسلامی را در دنیا مستقر کرده است و باعث عزت و پیشرفت و توسعه کشور شد. فرهنگ به عنوان یک امر نهایی در کشورتبدیل شده است.

موسوینژاد تصریح کرد: یکی از مشکلات در این مقطع نگاه دولت به عدم دخالت در حوزه دین است. که این نگاه بسیار اشتباه است، زیرا مسلک لیبرالیسم را در جامعه نهادینه میکند و تدریجا بر طبل تفکر جدایی دین از سیاست می کوبند. لذا این مبنا یک مبنای نادرست و غلط است. دولت در حوزه دین و دینداری و پیشرفت در این عرصه و آرمانهای دینی و فرهنگی مسئولیت دارد.

وی یادآور شد: توجه داشتن به مسئولیت دولتمردان، طبیعتا فضایی را میطلبد که دولت و متولیان فرهنگ با یک انسجام وحدت و با یک اتحاد رویه دغدغه رهبری را در این زمینه پاسخ بگویند و در جهت حل مشکلات تلاش کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: عدم توجه به بودجههای فرهنگی، به زیر ساختهای فرهنگی و عدم توجه در انتخاب مدیران فرهنگی و مبانی فقهی و دینی فرهنگی و قرآنی ضربات مهلکی را به فرهنگ جامعه وارد کرده است که امروز در حوزههای مختلف شاهد هستیم. شاخصترین آن در وضعیت حجاب و عفاف است. از دیگر شاخصها نوع نگاه مردم به حوزه دین وبی توجهی به مسئله امربه معروف و نهی از منکر است. اینها نشانی از عدم رفتار و مدیریت صحیح و حوزه فرهنگ در دولتها بوده است.

وی با اشاره به آنکه خسارتهای ناشی از مسائل فرهنگی جبران ناپذیر است افزود: وقتی ما فضا را برای فرهنگ غیر دینی و فرهنگ غرب باز میکنیم و فرهنگ متضاد و متناقض با فرهنگ صحیح دینی ایجاد میکنیم تخریب خود را خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: تصور کنید اگر ضربات و توطئههای اقتصادی وارد جامعه شود، اقتصاد کشور را تخریب میکند. فرهنگ هم در همین وضعیت است با این تفاوت که به دلیل حیاتی بودن و نقش استراتژی داشتن حوزه فرهنگ در جامعه اگر رفتار مخرب فرهنگی وارد شود، طبیعتا مشکلات عمدهای به وجود خواهد آورد. لذا آنچه وجود دارد تخریب فرهنگی با تهاجم و شبیخون فرهنگی به وجود میآید.

وی افزود: تهاجم فرهنگی در پی زدودن باورهای دینی و اعتقادات آرمانی از جامعه جوان و جامعه هدف است. که با توجه به هشدارهای مکرر حضرت آقا در این زمینه متاسفانه به علت عدم توجه به حوزه فرهنگی شاهد اثرات مخرب آن در جامعه هستیم.

موسوینژاد تصریح کرد: اعتقاد ما براین است که به اندازهای که به حوزه اقتصاد اهمیت داده میشود و در دولت به عنوان یک دغدغه به آن نگریسته میشود به حوزه فرهنگ اهمیت داده نمیشود.

وی افزود: تخریب فرهنگ و اثرات منفی فرهنگ وارداتی دیرتر در جامعه احساس میشود. لذا به همین خاطر متوجه دولتمردان نیست. با کمی دقت نظر درمییابیم، آسیبها و تخریب فرهنگ وارداتی و انزوای فرهنگ دینی را که موجب متلاشی شدن خانوادهها و زیادشدن طلاق شده است. اثرات سوء ماهوارهها بر خانوادهها و رفتارهای ناصحیح حاکی از مبنای غلط متولیان فرهنگی است. موسوینژاد خاطر نشان کرد: کم رنگ شدن مبانی دینی مردم، موجب کم رنگ شدن روحیه مقاومت در مقابل دشمنان است. اگر ملت ایران تا کنون توانسته است در مقابل جهان استکبار بایستد وجود روحیه مقاومت است، که دشمن در صدد برهم زدن همین روحیه در جامعه است.

https://shoma-weekly.ir/xUU3Lg