مجلس

بحران آب، چیت چیان را به بهارستان کشاند

کمیسیون آب و کشاورزی نیز با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که با وزیر نیرو و جهاد کشاورزی داشته خواستار تحرکها و اقداماتی در حوزه آب و بحران آن بوده است. حتی در یکی از این نشست‌ها با حضور نایب رئیس مجلس آقای ابوترابی تشکیل شد که برخی نمایندگان خواستار استیضاح وزیر آقای چیت چیان شدند
رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آب و کشاورزی در گفتگو با «شما» در رابطه با چالشهای جدی کشور با بحران بیآبی اظهار داشت: یکی از بحرانهایی که کشور ما در آینده با آن مواجه خواهد شد بحران آب است. متاسفانه علی رغم آنکه این چالش سالیان متمادی است که رخ میدهد، از طرف مسئولین چه در دولت فعلی و چه در دولتهای گذشته یک برنامه ریزی دقیق و مدونی نداشتهاند و این جای گلایه دارد که در این امر کوتاهی صورت گرفته است.

وی افزود: البته باید گفت که برنامه ریزی دقیق و کارآمد، برنامهای است که با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دیده شود تا بتوانیم در مدت زمان تعریف شده به مطلوب دست پیدا کنیم. عدم توجه و برنامه ریزی در این زمینه باعث شد تا با بیتدبیری و سوء مدیریتها حتی منابع آبی از بین برود. چنانچه اکنون دریاچه ارومیه و زاینده رود بیآب است.

نوروزی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در سیستم کشاورزی خاطر نشان کرد: بخش عمده اقتصاد ما کشاورزی است و از آنجایی که بخش کشاورزی نیاز به آب فراوان دارد باید در این شرایط با بهره بری لازم و تکنولوژی پیشرفته مصرف آب را حداقل کنیم و از هدر رفت آب جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد: برای مجهز نمودن سیستم کشاورزی باید تسهیلات لازم به کشاورزان اعطا شود که متاسفانه در این امر هم بانکهای ما کوتاهی دارند و امسال باید مطابق بودجه ۲۵ درصد تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار میگرفت که محقق نشد. انتقال آب از چاه تا زمین کشاورزی باید با تکنولوژی صورت بگیرد یعنی با آبیاری تحت فشار و قطرهای راهکاری است برای مصرف بهینه آب است که نیاز برنامه است تا حداقل جلوی هدر رفت آب را بگیرد. ما باید از فرصتها و ظرفیتهای موجود با برنامه ریزی برای بالندگی و پویایی در حوزه آب و کشاورزی و آب آشامیدنی برنامه داشته باشیم.

نماینده مردم علی آباد ادامه داد: کمیسیون آب و کشاورزی نیز با پیگیریها و جلسات متعددی که با وزیر نیرو و جهاد کشاورزی داشته خواستار تحرکها و اقداماتی در حوزه آب و بحران آن بوده است. حتی در یکی از این نشستها با حضور نایب رئیس مجلس آقای ابوترابی تشکیل شد که برخی نمایندگان خواستار استیضاح وزیر آقای چیت چیان شدند، اما استیضاحی تقدیم هیئت مجلس نشد.

وی ادامه داد: اما یکی از سوالات نمایندگان از وزیر؛ آن است که در رابطه با اقدامات خود را در حوزه آب گزارش دهد و برای خروج از این بحران چه اقداماتی را انجام دادهاند. کمبود آب یکی از دغدغههای نمایندگان در کمیسیون کشاورزی است.

https://shoma-weekly.ir/H8ggNM