مجلس

بحران آب، تشنه مدیریت سرمایه‌ها

بحران آب در کشور ناشی از عدم مدیریت‌ها است، عدم مدیریت در مهار آب و عدم برنامه ریزی در بحثهای مختلف، موثر است. عدم مهار مناسب آب مهم‌ترین بحث در کمبود آب کشور است.
با توجه به بحران کمبود آب در کشور، یکی از اقدامات اخیر دولت ارائه لایحه گران شدن قیمت آب به بهانه صرفه جویی در مصرف آب است. اما سوال اینجا است که این روش تا چه اندازه میتواند مصرف کنندگان را ملزم به استفاده درست از این مایه حیاتی کند؟ آیا صرف گران شدن میتواند از این بحران جلوگیری کند؟

سید هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر در گفتگو با «شما» در این رابطه گفت: ما در دنیا بحران آب داریم و ایران از این مسئله مستثنی نیست، زیرا کشور در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار دارد ولی ما در بحث مصرف خیلی دقت لازم را نداریم. مسلما گران شدن آب موجب صرفه جویی خواهد شد. اما علت اصلی گرانی آب به دلیل کمبود اعتبارات در وزرات نیرو است، زیرا با پولی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است، این مجموعه را نمیتواند اداره کند، به طوری که به سمت ورشکستگی پیش میرود.

وی افزود: هدر رفت آب به واسطه فرسودگی لولهها به کمبود اعتبارات سالانه نیز برمی گردد. لذا برای تعویض لولهها هزینه کافی نیازداریم تا این مشکلات مرتفع شود. برخی از لولهها که در زیر زمین دفن و از لولههای قدیمی و چدنی است خیلی استاندارد نیستند و در گذشته در شهرها بکار رفته است و در اثر گسترش شهرها وعدم رعایت استانداردها و مسایل فنی شهرسازی باید بازنگری شود که متضمن هزینه بالا است.

این نماینده مجلس یادآور شد: اما برای صرفه جوی باید فرهنگسازی کرد نه صرفا قیمت آب را بالا برد.

این کارشناس مسایل اجتماعی در ادامه تصریح کرد: بحران آب در کشور ناشی از عدم مدیریتها است، عدم مدیریت در مهار آب و عدم برنامه ریزی در بحثهای مختلف، موثر است که به نظر من عدم مهار مناسب آب مهمترین بحث در کمبود آب کشور است. به طور مثال ما در استان مازندران بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی متر بارندگی داریم ولی مردم تشنهاند و آب شرب ندارند. این مسئلهای است که هیچ کس باور ندارد که در مازندران آب شرب و کشاورزی نداریم! زیرا تنها ۳ در صد سطح ارضی آب مهارشده است و همین امر مازندران را جز استانهای خشک و کم آب قرار داده در صورتی که کم آب نیستیم ولی درمدیریت منابع آب مشکل داریم.

نماینده مردم قائم شهر با تاکید براین مسئله بحران آب جهانی است اظهار داشت: بنده در کمیته زیر بنایی بین المجالس جهانی نیز بحث بحران آب در جهان را مطرح کردم که اگر ما نتوانیم از آبهای مشترک به خوبی استفاده کنیم و آب را مهار کنیم و یا اگر نتوانیم سفرههای زیر زمینی را از طریق ساختن سد و امکانات موجود حفظ کنیم، مطمئنا در آینده نزدیک جهان دچار بحران آب خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی در حوزه آب خاطر نشان کرد: بخش خصوصی باید وارد حوزه آب شود و دولت باید برخی از سدها و چشمهها را به بخش خصوصی برای آب شرب مردم و بسته بندی واگذار کند. البته در ایران، در بخش بسته بندی به خوبی کار شده، اما در بخش سد سازیها کاری نشده است، به نظر میرسد به علت بزرگی کار، تمایل زیادی برای حضور در این عرصه نباشد.

وی افزود: لذا دولت میتواند با تسهیلاتی که در اختیار دارد در این بخش کار کند بخش خصوصی را وارد سد سازی کند و ما میتوانیم به صورت بحث مهار آب آن را در دستور کار قرار دهیم. البته مقام معظم رهبری نیز اخیرا دستور فرمودند که رقم خوبی برای آب اختصاص داده شود که جای تقدیر دارد.

رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون آب و کشاورزی نیز در این رابطه گفت: ما باید فرهنگ استفاده بهینه از آب را در شرب، صنعت، کشاورزی و خدمات آموزش دهیم که متاسفانه بیشترین مصرف آب در کشاورزی سنتی است که باید در این روش تجدید نظر کنیم. لذا گران کردن آب راه حل کارشناسی نیست. ما باید ابتدا ساز و کارها را تبیین کنیم و بعد با در نظر گرفتن سیاستهای تشویقی و تنبیهی مشوق کسانی که کمترین آب را در کشاورزی و شرب و... استفاده کرده است، باشیم، بنابراین گرانی که سیاست یک سویه است فایدهای ندارد. دولت به دلیل هدفمند کردن یارانه بدهی زیادی به وزارت نیرو دارد ولی این راه اصولی و کارشناسی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اعتقادم بر این است که با توجه به نگاه حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، درهر کاری که بخش خصوصی وارد شد و دولت و مجلس نظارت گر بودند، دولت موفق بوده است. لذا در این راستا در کمیسیون طرح جامع آب در حال بررسی است.

https://shoma-weekly.ir/alFGqn