مجلس

با کسری بودجه پنهان مواجهه هستیم

شکل بودجه به گونه‌ای است که مشکلات ساختاری بودجه همچنان بر سر جای خود قرار دارد.
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص ساختار بودجه سال آتی اظهار داشت: شکل بودجه به گونهای است که مشکلات ساختاری بودجه همچنان بر سر جای خود قرار دارد.

وی افزود: مشکلاتی از قبیل وابستگی به نفت که ۸۰ هزار میلیارد تومان از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان کل بودجه به نفت وابستگی دارد، ۱۱ هزار میلیارد تومان هم عوارض گمرکی است که این هم ماهیت نفتی دارد، زیرا تا ما نفت نفروشیم و ارز به دست نیاوریم، نمیتوانیم واردات داشته باشیم، لذا این مسئله هم ماهیت نفتی دارد.

عضوفراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ۵۵هزار میلیارد تومان درآمد بودجه، ناشی از مالیاتها دیده شده است که با توجه به شرایط تورم توام با رکود بازار، یک مقدار بالا است. وی یاد آور شد: عملکرد بودجه سال ۹۲ تا پایان سال نشان میدهد بودجه سال آینده را انبساطی دیدهاند، اما قطعا یک بخشی از این منابع تحقق پیدا نخواهد کرد و ما با کسری بودجه پنهان مواجهه هستیم.

قوامی خاطر نشان کرد: درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت را ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهاند که با توجه به عملکرد سال گذشته، ۵۵ میلیون تومان است، این سوال مطرح است که چگونه میتوان این رقم را به ۳ هزار میلیارد تومان برسانند؟! ما پیش برآورد بودجه داریم که باید در بودجه نویسی در نظر گرفته شود.

وی در پایان تصریح کرد: در بودجه ۹۳ مقداری از پروژههای عمرانی را طبقه بندی کردهاند و وزن اعتبارات را به پروژههایی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اختصاص دادهاند که این مطلب از نقاط خوب و قوت بودجه سال آتی است.

https://shoma-weekly.ir/X90jjK