ویژه

با ما باش؛ در امان باش!

صدام در سال ۱۹۹۸شروع به همراهی با آمریکا کرد‌ و اجازه داد در برخی از مراکز حساس نظامی این کشور دوربین نظارتی گذاشته شود‌، اجازه بازدید از ۸ سایت نظامی متعلق به ریاست‌جمهوری را صادر کرد و قانون آزادی عراق را برای تغییر رژیم در این کشور به اجرا گذاشت. با وجود تمام این اقدامات، بازرسان سازمان ملل اعلام کردند «عراق با آنها همکاری لازم را ندارد.» بر همین اساس بود که در آخرین روزهای سال200۳ حمله آمریکا به عراق و جنگ دوم خلیج فارس آغاز شد‌ و در نهایت حکومت صدام در سال ۲۰۰۳ در پی حملات آمریکا – که به اصطلاح با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه بود – از بین رفت.
رسول رخشانی

لیبی

قذافی که در ابتدا شعار مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی سر میداد و مواضع تندی علیه آن دو داشت سرانجام در مقالب تحریمها و فشارهای دیپلماتیک و عملیاتهای هوای آمریکا تسلیم شد و در سال ۲۰۰۱ با آنها پای مذاکره نشست که در سال ۲۰۰۳پس از جنگ آمریکا به عراق این مذاکرات جدیتر شد و در پی آن لیبی موظف شد که تاسیسات هستهای خود را منهدم و بخشی از آن را به کشوری دیگر انتقال دهد و به بازرسان آژانس حق بازرسی از تمام فعالیتهای هستهای لیبی داده شد. قذافی تمام موارد فوق را موبه مو انجام داد؛ ولی آمریکا و متحدانش که در مقابل خوشقولی لیبی تحریمها را بردارند، هر روز اتهام تازهای به لیبی نسبت دادند و هنوز هیچکدام از توافقات اقتصادی و نفتی به پایان نرسیده بود که درنهایت زمانی که در لیبی تظاهرات مردمی بالا گرفته بود و اوضاع داشت از دشتش خارج میشد مهره سوخته خودش قذافی را سرنگون کرد تا خودش را حامی مردم نشان دهد و این گونه بود که قذافی طعم اعتمادکردن به آمریکا را نوش جان کرد.

کره شمالی

در رابطه با کرهشمالی نیز از سال ۲۰۰۵عملنکردن آمریکا به وعدههایش آغاز شد. آمریکا در این سال با وجود انجامشدن قبلی مذاکرات و توافق نهایی، تحریمهای جدیدی علیه کرهشمالی به اجرا گذاشت. در فاز اول مذاکرات بهدلیل اینکه آمریکا حقی برای کرهشمالی در دستیابی به انرژی هستهای قائل نبود، مذاکرات به شکست انجامید و در فاز دوم نیز مخالفت آمریکا با تاسیس راکتور آب سبک در این کشور مذاکرات را به شکست کشانید. در فاز سوم این کرهشمالی بود که کوتاه آمد و قرار بر ازبینبردن تمامی فعالیتهای هستهای این کشور و تعطیلشدن راکتورهای اتمی گذاشته شد. با این حال آمریکا در این سال بهبهانه اقدامات احتمالی برای پولشویی، نزدیک به ۲۴ میلیون دلار از داراییهای کرهشمالی را مسدود کرد. در گفتگوهای سال۲۰۰۷ که همراه با اولین آزمایش موشکی کره شمالی بود، آمریکا هرگونه توافق با کرهشمالی بر سر برداشتهشدن تحریمها را رد کرد و سرانجام در ۱۸ جولای سال۲۰۰۷ کره شمالی تحت تاثیر تحریمها و فشارهای بینالمللی موافقت کرد تمام برنامههای اتمی خود را بهازای دریافت کمکهای اقتصادی و فنی تعطیل سازد. کره در این مدت۸۰ درصد فعالیتهای خود را تعلیق کرد؛ اما خبری از کمکهای اقتصادی و فنی وعده دادهشده توسط آمریکا نشد.

مصر

انقلاب مردمی مصر رؤیای چندین ساله مردم این کشور برای رسیدن به آزادی و تشکیل دولت دموکراتیک غیرنظامی را به واقعیت تبدیل کرد. رئیسجمهوری با رای مردم انتخاب شد و دولت شکل گرفت. با این حال این رؤیای تحققیافته، با تلاش مرسی برای نزدیکی به آمریکا به رؤیای ناتمام مردم مصر تبدیل شد و کشور دوباره در باتلاق حکومت نظامیان بر مردم و کودتا فرو رفت.

تلاش مرسی برای نزدیکی به آمریکا در راستای کاستهنشدن از میزان کمکهای اقتصادی این کشور به مصر و ارتش آن، باعث شد آمریکاییها به یار جدید خود در منطقه نیز پشت کرده و در حالی که هیلاری کلینتون در سفر به مصر گفته بود برای تشکیل دولت دموکراتیک تمام تلاش خود را به کار میبندد، چند ماه بعد با کودتایی نظامی، رئیسجمهور منتخب به زندان افتاد و دوباره نظامیان اوضاع را در دست گرفتند.

عراق

با وجود اینکه حمله صدام حسین به ایران در سال۱۳۵۹ با حمایت کشورهای غربی مواجه شد و آمریکا و سایر کشورهای اروپایی از ارسال سلاح گرفته تا کمکهای مادی، هیچگاه او را در مقابل ایران تنها نگذاشتند، آغاز جنگ اول خلیج فارس و حمله عراق به کویت، باعث تیرهشدن روابط آمریکا با عراق و تحریمهای سازمان ملل علیه این کشور شد. البته تا قبل از این، بهکاربردن سلاحهای شیمیایی علیه ایران هیچگاه مورد انتقاد کشورهای غربی و بهخصوص آمریکا قرار نگرفته بود و از زمانی که عراق به منافع آمریکا در خلیج فارس چشم دوخت، تهدیدها و تحریمهای بینالمللی اجرایی شدند. از سال۱۹۹۱ یعنی زمان حمله عراق به کویت، ماجرای سلاحهای شیمیایی عراق و تلاش آمریکا برای بازرسی از این کشور نیز آغاز شد. صدام در سال ۱۹۹۸شروع به همراهی با آمریکا کرد و اجازه داد در برخی از مراکز حساس نظامی این کشور دوربین نظارتی گذاشته شود، اجازه بازدید از ۸ سایت نظامی متعلق به ریاستجمهوری را صادر کرد و قانون آزادی عراق را برای تغییر رژیم در این کشور به اجرا گذاشت. با وجود تمام این اقدامات، بازرسان سازمان ملل اعلام کردند «عراق با آنها همکاری لازم را ندارد.» بر همین اساس بود که در آخرین روزهای سال200۳ حمله آمریکا به عراق و جنگ دوم خلیج فارس آغاز شد و در نهایت حکومت صدام در سال ۲۰۰۳ در پی حملات آمریکا که به اصطلاح با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه بود از بین رفت.

https://shoma-weekly.ir/ra3sic