ویژه

باید یک راهبرد تبلیغی در همه دنیای اسلام به صورت مشترک تعیین شود

هر کشوری که قدرت بیشتری در تسلط رسانه‌ای داشته باشد به طور قطع می‌تواند افکارعمومی را بیشتر به سمت آنچه که هدف در نظر دارد، جذب کند.
احمد جانثاری_ رسانه ها امروزه نقش محوری در تحولات و ساختن نگرش افکار عمومی دارند. در چنین فضایی هر کشوری که قدرت بیشتری در تسلط رسانه‌ای داشته باشد به طور قطع می‌تواند افکارعمومی را بیشتر به سمت آنچه که هدف در نظر دارد، جذب کند. امروزه امریکا و غرب که رسانه ها را در دست گرفته‌اند، عملیات روانی خود را از این طریق پیش می‌برند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در سال پایانی دولت دهم می‌فرمایند: امروز با گسترش مراکز و پایگاه‌‌هاى اطلاع‌‌رسانى و خبرى و اینترنتى، حرف از هر زبانى، از هر حنجره‌‌اى در بیاید، به گوش همه میرسد. خیلى‌‌ها هم رعایت نمیکنند. آن کسانى که مسئولند، چه در دولت، چه در بیرون دولت، باید خیلى اهتمام بورزند به این که این آزادى‌‌اى که نظام اسلامى به بیان حقائق داده، در جهت درستى به کار بیفتد؛ در جهت ایجاد نشاط کار، امید، همدلى و همبستگى.
رهبرفرزانه انقلاب اسلامی ایجاد نشاط کار، امید و همدلی و همبستگی را رمز وحدت کلمه و آزادی را در این جهت، راه صحیح و درست می دانند.
این بیانات ارزشمند مقام عظمای ولایت بهانه‌ای شد تا رهنمودهای معظم له  خطاب به رسانه ها را بازخوانی کنیم.

وظیفه مطبوعات
وظیفه مطبوعات معرفی و دفاع از ارزشها و آرمانهای مورد قبول امت انقلابی است
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها سال 68 می فرمایند: رسانه‌های‌ جمعی‌ و روزنامه‌ها و همه‌ی‌ کسانی‌ که‌ با مردم‌ سر و کار دارند موظفند مردم‌ را نسبت‌ به‌ مسایل‌ مهم‌ کشور و انقلاب‌ و آنچه‌ که‌ بر انقلاب‌ و مسیر آن‌ می‌گذرد و دشمنی‌هایی‌ که‌ می‌شود و نفوذی‌های‌ داخلی‌ آن‌ دشمنها آگاه‌ و روشن‌ کنند باید مردم‌ همه‌ی‌ مسایل‌ مهم‌ کشور را بدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در متن حکم انتصاب آقای سیّد محمّد اصغری به سمت نمایندگی ولیّ‌فقیه و سرپرستی مؤسسه‌ی کیهان سال 70 می‌آورند: مهمترین وظیفه‌ی مطبوعات در نظام اسلامی نقش فرهنگی آنان در معرفی و دفاع از ارزشها و آرمانهای مورد قبول این امت انقلابی و بالا بردن سطح آگاهی و معرفت آنان است در حال حاضر و بخصوص پس از شکست کامل مارکسیزم استکبار غرب برای گسترش سیطره‌ی سیاسی و الحادی خود بر ملتهای انقلابی عمدتاً از محورها و شیوه‌های فرهنگی بهره می‌گیرد معارضه‌ی شایسته با تهاجم فرهنگی غرب در ابعاد مختلف باید در صدر برنامه‌های رسانه‌های عمومی قرار گیرد بی‌تفاوتی و مسامحه در برابر این تهاجم فرهنگی که گاه با قلم عناصر مطرود و خودباخته‌ی داخلی صورت می‌گیرد زیانهای جبران‌ناپذیری در بر خواهد داشت.

وظیفه نخبگان
روشنفکران و سیاستمداران و شاعران و نویسندگان و هنرمندان و دانشگاهیان می توانند رسانه ها را به درستی تغذیه کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش بین المللی رسانه های جهان اسلام درحمایت از انتفاضه می فرمایند: لازم است برای استراتژی تبلیغی علیه صهیونیست های غاصب، یک طراحی بنیادین صورت گیرد. این که ما به صورت تاکتیکی در هر موقعیتی بخشی از مظلومیت‌ها را بیان کنیم، کافی نیست. باید یک راهبرد عمومی، تبلیغی در همه دنیای اسلام به صورت مشترک تعیین و به آن عمل شود.

ما رسانه های بزرگ دنیا را در اختیار نداریم اما آنچه را هم که در اختیار داریم؛ چیز کمی نیست. ما باید از سرمایه و موجودی خود - که متعلق به دنیای اسلام است - حداکثر استفاده را بکنیم. همه در این زمینه مسوول و موظفند. روشنفکران و سیاستمداران و شاعران و نویسندگان و هنرمندان و دانشگاهیان مسوولند. اینها قشرهای اثرگذارند؛ اینها کسانی اند که می توانند رسانه ها را به درستی تغذیه کنند.

دشمن شناسی
آرایش رسانه‏یی مقابل جمهوری اسلامی بسیار پیچیده متنوع متکثر کارآمد و فنی و پیشرفته است
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در جمع کارکنان صدا و سیما سال 83 می فرمایند: امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرتهای بزرگ هم با رسانه‏ها دارند کار می‏کنند امروز تأثیر رسانه‏ها و تلویزیونها و هنرها و این شبکه‏های عظیم اطلاع‏رسانی اینترنتی و از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است امروز دنیا یک چنین دنیایی است روزبه‏روز هم دارند این میدان را گسترش می‏دهند امروز آرایش رسانه‏یی و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد بسیار آرایش پیچیده متنوع متکثر کارآمد و فنی و پیشرفته است.
امروز جنگ دنیا جنگ رسانه‏هاست پیشرفت کارها و سیاستهای بین‏المللیِ دستگاه‏های مختلف و جبهه‏های گوناگون به‏وسیله‏ی تبلیغ خبرسازی مفهوم‏سازی و تبیین‏های درست و نادرست یعنی راست و دروغ دارد انجام می‏گیرد تبلیغات هم قبل از یک حرکت نظامی و اقتصادی هم در اثنای آن هم بعد از آن نیاز وافر دستگاه‏هایی است که می‏خواهند در دنیا فعال باشند لذا سرمایه‏گذاری هم می‏کنند فکر هم مصرف می‏کنند و دانش هم به‏کار می‏برند برای این‏که بتوانند این را گسترش دهند ما آماج تهاجم دشمن هستیم‏ یکی از کارهای بسیار مهمی که امروز در دستور کار آنهاست تهاجم خبری تبلیغی فرهنگی و اخلاقی به کشور ماست امروز این تهاجم اوج تهاجم فرهنگی است البته مخصوص کشور ما نیست در همه‏جا اینها دارند کار فرهنگی می‏کنند منتها ما آماج هدف آنها هستیم بسیاری از هدفهای استکبار جهانی در زمینه‏های تبلیغی و فرهنگی و رسانه‏یی متوجه به ماست ما باید در مقابل اینها خود را مجهز کنیم.

جهاد رسانه‌ای
امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در جمع طلاب کرمان سال 84 می‌فرمایند: امروز ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرف دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک می نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر نا کسی - از آن طرف دنیا دریافت می کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطی بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا می رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
---
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان قم‌ سال 89 می فرمایند: امروز یکى از خطوط اصلى کار دشمن - که از عناصر مهم جنگ نرم به حساب مى‌آید - این است که واقعیات را دگرگون جلوه دهد، حوادث گوناگون را دگرگون جلوه دهد. خود تبلیغاتى که دشمن در این زمینه انجام میدهد، نشانه‌ى ضعف اوست. دشمن هر جا که در میدان واقعیت دچار مشکل میشود و کم مى‌آورد، بر حجم تبلیغات مى‌افزاید. امروز اگر کسى کارهاى دشمن را در عرصه‌ى عظیم شیوه‌هاى تبلیغاتى ملاحظه کند؛ از وسائل اینترنتى گرفته تا وسائل صوتى و تصویرى، تا بلندگوهائى که در جاهاى مختلف دارند - در داخل هم دارند - مى‌بیند یک قلم عمده این است که حوادث کشور را دگرگون جلوه دهند؛ وضع کشور را مأیوس‌کننده، ناامید کننده، رو به زوال، رو به انحطاط، رو به بن‌بست نشان دهند. تلاش زیاد آنها در این زمینه، خود نشانه‌ى ضعف آنها در میدان واقعیت است.
دشمن در همه‌ى دوران سى ساله، این تلاش را داشت؛ البته امروز بیشتر است. امروز چون مسئولین کشور و دولتى که بر سر کار است، شعارهاى انقلاب را پررنگ‌تر و جدى‌تر مطرح میکند؛ خط امام، خط انقلاب، خط کار براى مردم، امروز کاملاً برجسته و پررنگ است؛ مسئولین احساس میکنند با مردمند، از جنس مردمند، مردم هم این را احساس میکنند، بنابراین تبلیغات بیشتر است. امروز اگر به تبلیغات دشمن نگاه کنید، مى‌بینید اگر در مسائل اقتصادى اظهارنظر میکنند، همه‌ى حرفشان این است که بن‌بست است، گره ناگشودنى است، اشکالات فراوان است، فردا چنین خواهد شد. یک عده‌اى هم این مسائل را باور میکنند و همانها را در داخل تکرار میکنند. قبل از شروع انتخابات و آن قضایاى فتنه، بعضى از کسانى که بعداً امتحان خودشان را در فتنه دادند، به ما مراجعه میکردند که آقا سال آینده، سال سختى است - یعنى همان سال 88 - از لحاظ اقتصادى چنین است، چنان است؛ فضا را تنگ، تاریک، مشکل، غیر قابل عبور جلوه میدادند؛ مسئولین را یک جور میخواستند دلسرد کنند، مردم را یک جور. این تبلیغات نشانه‌ى این است که آنها از این حرکت عظیم و پرشتابِ مسئولین و مردم عقب ماندند. پس اگر چنانچه این جهتگیرى دشمن دانسته شد، نگاه انسان به واقعیت، نگاه درستى خواهد شد؛ نگاه نافذى خواهد شد.

جذب حداکثری
نباید با مخالفی که دنبال حق است اما راه را اشتباه می رود همانند معاندان نظام برخورد کرد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع زائران حرم رضوی سال 91 منازعه بر سر مسائل مختلف سیاسی – اقتصادی و شخصیتی را باعث جری شدن دشمن برشمردند و افزودند نباید با مخالفی که دنبال جمهوری اسلامی و دنبال حق است اما راه را اشتباه می رود همانند معاندان نظام برخورد کرد.
ایشان با ابراز تأسف از عملکرد بی محابا و اختلاف برانگیز برخی رسانه های اینترنتی افزودند مسئولان به گونه ای این مسئله را تدبیر کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای ضمن دعوت از همه برای پایبندی به اخلاق اسلامی و قانون خاطرنشان کردند مبادا کسانی به بهانه ی این حرف جوانان انقلابی را مورد شماتت قرار دهند چرا که اینجانب همه جوانان مؤمن و انقلابی را فرزندان خود می دانم و از آنها حمایت می کنم و البته همه باید با رعایت اخلاق اسلامی قانون را مراعات کنند.

تنش زدایی راهکار شرایط کنونی کشور
نباید مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در  دیدار وزیر کشور و جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروی انتظامی می فرمایند: مسؤولان، نخبگان سیاسی و فرهنگی و فعالان مطبوعات و رسانه‌های مجازی نباید بگونه‌ای سخن بگویند و یا مطلبی منتشر کنند که القای نبود آرامش و دو دستگی در کشور شود زیرا این موضوع، خلاف واقع است.
ایشان با اشاره به سخنان روز گذشته خود ( 3/2/90 ) درباره برخی مسائل روز، افزودند:  متأسفانه برخوردی که برخی روزنامه‌ها با این سخنان کردند، بجای القای آرامش در کشور، القای دوگانگی و دعوا را میکرد.  
رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به صاحبان قلم و تریبون خاطرنشان کردند: نباید به گونه‌ای صحبت و یا مطلبی نوشته شود که القای تنش و درگیری در جامعه باشد زیرا این موضوع، خلاف شرایط کنونی کشور است.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با یادآوری برخی اختلاف‌نظرها میان مسؤولان و فعالان سیاسی در دوران امام(ره) افزودند: امام بزرگوار در آن دوران بارها خطاب به مسؤولان می فرمودند «در جلسات هرچه میخواهید بگویید اما آن را به جامعه نکشانید زیرا مردم گناهی ندارند.
 ایشان با اشاره به تلاش رسانه‌های بیگانه برای بزرگنمایی برخی اختلاف‌نظرها، تأکید کردند: نباید از گفته‌ها و یا نوشته‌های ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظری است نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بیگانه داد.

https://shoma-weekly.ir/S27q1I