مجلس

باید نسبت به قرآن‌هایی که وارد کشور می‌شوند دو چندان حساس بود

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید علاوه بر پاسخگو بودن شیوه‌های مناسب کنترل و نظارت بر چاپ قرآن‌ها را نیز ابداع و اعمال کنند،‌ بر ضرورت استفاده از کارشناسان متعدد و استعلام از مرکز نشر قرآن در زمان چاپ و انتشار کلام‌الله مجید تاکید کرد.

لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مشکلات و غلط‌هایی که در چاپ داخلی و واردات برخی از نسخ قران کریم دیده می‌شود، گفت: بدون تردید باید حساسیت و کنترل ویژه بر نحوه چاپ و نگارش قرآن‌ها وجود داشته باشد و این حساسیت باید نسبت به قرآن‌هایی که وارد کشور می‌شوند دو چندان باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است دقت کافی وجود داشته باشد تا قرآن‌ها عاری ازغلط چابی یا تحریف شوند، حتی ممکن است در معانی آن‌ها تغییرات جزئی صورت گیرد و البته تشخیص این تغییرسخت است زیرا قرآن‌ها باید از نظر نحوه کتابت، علامتگذاری و شیوه خوشنویسی بررسی می‌شوند چراکه هر گونه اشتباه سهوی و یا عمدی در ترجمه حتی یک کلمه می‌تواند معنی کل یک آیه را تغییر دهد.

وی افزود: چاپ و نشر قرآن کریم به متولیان این امر همچون سازمان دارالقران، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات سلامی، کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم و... مربوط می‌شود بنابراین باید علاوه بر پاسخگو بودن شیوه‌های مناسب کنترل و نظارت بر چاپ قرآن‌ها نیز ابداع و اعمال کنند و استفاده از کارشناسان متعدد و استعلام از مرکز نشر قرآن کریم از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه داشت.

افتخاری ادامه داد: بی‌تردید نظارت بر چاپ و انتشار کلام‌الله مجید یکی از امور مهمی است که باید به‌صورت جدی به آن توجه نشان داد؛ کتاب آسمانی و اعجازی که در طول قرن‌ها از هرگونه تحریفی مصون مانده و در خانه تمام مسلمانان با احترام حفظ و نگهداری می‌شود، به همین دلیل مسئولیت این نظارت دوچندان می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مُهر کنترل در چاپخانه‌ها باید زمانی زده شود که اطمینان از صحت و درستی قرآن‌ها حاصل شده باشد، این کتاب آسمانی مهمترین کتاب مسلمانان است بنابراین یک صفحه آن نمی‌تواند جابجا شود، اما گاهی این مسئله مشاهده شده و چنین قرآن‌هایی را از بازار خارج کرده‌اند، گاهی هم کارهای اشتباه دیگری صورت می‌گیرد مثلا مشاهده شده که قرآن را با «صحیفه سجادیه» چاپ می‌کنند که کار غلطی است و این قرآن‌ها نیز باید از بازار خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش به مشکلات و غلط‌هایی که در چاپ داخلی و واردات برخی از نسخ قران کریم دیده شده است واکنش نشان داد و خواهان پیگیری و اعمال دقت و توجه بیشتری دراین زمینه شده است.

https://shoma-weekly.ir/30J8Th