مجلس

باید مراکز علمی متمرکز بر نیاز جامعه بیشتر حمایت شوند

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در پاسخ به اظهارات مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور، گفت: حمایت از تشکل‌های مردم نهاد و شناسایی ظرفیت‌های آنهاخواسته فراکسیون قرآن از شورای توسعه است. موسسات قرآنی باید روی پای خودشان بایستند
پس از برخی گلایه های مطرح شده از سوی موسسات قرآنی در خصوص عدم حمایت از آنها، تسنیم گفت‌وگویی با «لاله افتخاری»، رئیس فراکسیون قرآن و عترت انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

شورای توسعه فرهنگ قرآنی بستری بسیار مهم برای حل مشکلات موسسات قرآنی کشور

*تسنیم: خانم افتخاری؛ اخیرا مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی اعلام کرد که نامه‌ای به اعضای فراکسیون قرآن وعترت مجلس نوشته و اعلام کرده که باید دغدغه تشکل های قرآنی را به فراکسیون برسانیم و انتقاد جدی کرده بود که فراکسیون به ظرفیت های مردمی توجه ندارد و از فراکسیون خواسته که از آن ها به عنوان تشکلی که چند هزار موسسه قرآنی را تحت نظر دارد در جلسات خود دعوت کند. آیا این نامه به دست شما رسیده است و شما چه قدر پیگیر آن بوده اید؟نظر شما درباره این درخواست چیست؟

کاری که مجلس در فراکسیون قرآن و عترت انجام داد این بود که بستری را فراهم کرد تا تشکل های مردم نهاد، تشکل‌های غیر مردم نهاد، مسئولان اجرایی، مسئولان قانون گذار و مسئولانی که دست اندرکار کارهای قرآنی بودند و نماینده‌های تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه فرهنگ قرآنی دور هم جمع شوند. با پیگریهایی که بنده و همکارانم انجام دادیم بزرگترین خدمت این بود که در این شورا نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد از سه رای برخوردار هستند در حالی که وزیر هم فقط یک حق رای دارد. در همین جا انتظار می‌رود که آنها مطالبات خود را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشند. همچنین ما از شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ریاست شورا و کسانی که در جهت ساماندهی فعالیت‌های قرآنی و تامین بودجه مورد نیاز و اجرای برنامه‌های حمایت را برعهده دارند کمک به این موسسات را مطالبه می‌کنیم و انتظار داریم افرادی را که نمی‌گذارند آن تشکلهای مردم نهاد پا بگیرد را معرفی کنند.

حمایت از تشکل‌های مردم نهاد و شناسایی ظرفیت‌های آنها اولین خواسته فراکسیون قرآن از شورای توسعه

فراکسیون قرآن و عترت مجلس از سال گذشته پیگیر این بوده که بعد از ساماندهی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اولین کار این باشد که شورا در جهت حمایت از تشکل‌های مردم نهاد و شناسایی ظرفیت‌های آنها همچنین ایجاد قرارگاهی برای پایش، نظارت، هدایت، حمایت و به کارگیری تشکل‌های ارزشمند قرآنی مردم نهاد حرکت کند و ظرفیت های خود را به کار بگیرد. اما متاسفانه بعضی از افراد مانع تراشیدند و حداقل این امر را به تاخیر انداختند، بنابراین انتظار می‌رود که شورای توسعه خیلی شفاف و صریح این افراد را معرفی کند.

موسسات قرآنی مشکلاتشان را از طریق شورای توسعه هم پیگیری کنند/ ایجاد شورای توسعه فرهنگ قرآن کار فراکسیون قرآن مجلس بود

البته قرار نیست که ما در جلسات فراکسیون اینگونه از افراد دعوت کنیم زیرا فراکسیون و نمایندگان مجلس وظیفه خود را می‌دانند و خدا را شکر که در این مدت هم کار خودش را انجام داد و شورای توسعه فرهنگ قرآن را راه انداخت. در بخش نظارت هم ما جلساتی را با حضور تعدادی از افراد داریم و مکاتباتی هم انجام داده‌ایم که هر کدام از نمایندگان در استان های خودشان در جهت ایجاد توسعه فرهنگ قرآنی وابسته به استانها پیگیری کنند که خدا را شکر اقداماتی هم انجام شده است. من فکر می‌کنم که دوستانی که این نامه را نوشته‌اند باید این انتظار را از شورای توسعه داشته باشند.

تصویب معافیت‌های مالیاتی، پرداخت حق آب و برق و گاز و انشعاب از خدمات مجلس به موسسات قرآنی بود

*تسنیم: یعنی شما از مشکلات عدیده‌ای که موسسات قرآن دارند مطلع هستید؟

بله، من هم خودم موسسه دارم و هم اینکه جلسات زیادی با موسسات از هر دو گروه داشته‌ام. هنوز تشکل مربوط به سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل نشده بود که ما با اتحادیه جلساتی را داشتیم و با هر دو اتحادیه نیز جلساتی داشته‌ایم که آنها در این جلسات مطالب خود را مطرح می‌کنند. به هرحال موسسات به این بلوغ رسیده‌اند که ما در نشست‌های کشوری آنها که صدها نماینده حضور پیدا می‌کنیم و پیگیر دیدگاه‌هایشان هستیم. یکی از مطالبات آنها رفع موانع معافیت‌های مالیاتی و معافیت‌های پرداخت های آب، برق، گاز و انشعاب است که ما این خدمت را در مجلس برای همه موسسات قرآنی انجام دادیم. یکی دیگر از موارد بحث بیمه آنها است که خود بنده پیگیر آن بودم و مکاتبات زیادی در مورد آن داشتیم و یکی از مسائلی است که همه وزرای ما آن را می‌دانند. اگر دوستان ما نیز حتی سایت‌های معمولی را هم رصد کنند کاملا در جریان اخبار قرار می‌‌گیرند. فکر می کنم اطلاعات این دوستان باید در رابطه با اخبار دقیق تر باشد و بعد اظهار نظر بکنند.

قرار نیست ما پاسخگوی همه زیر مجموعه‌های قرآنی باشیم

*تسنیم: آیا شما نامه موسسات قرآن را دریافت کرده‌اید؟

من یادم نیست که چنین نامه‌ای دیده باشم. اما آقای خاموشی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی و آقای قره شیخلو رئیس سازمان دار القرآن الکریم از ما دعوت کردند که جلسه‌ای را با آنها داشته باشیم. به هرحال ما با دستگاه‌های مختلف جلسه داریم و از هدایت هایی که داشتیم تشکر می‌کنند، اما قرار نیست که من پاسخگوی همه زیر مجموعه‌های قرآنی باشم. ما معمولا در سطح وزارت خانه‌ها با وزیران طرف هستیم و در سطوح دیگر هم با مسئولان طرف هستیم و در جلسات متعدد مسائل مربوط به جامعه قرآن را مطرح کرده‌‌ایم و به نظرم اگر دوستانی که این نامه را نوشته‌اند اطلاعاتش را از مسئولان آن سازمان‌ها بگیرند فکر می‌کنم بهتر باشد.

*تسنیم: شما که عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودید در جلسات حضور داشتید؟

من تنها عضوی بودم که تا زمانی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشتم حتی یک جلسه هم غیبت نداشتم و از هر فرصتی برای بیان مسائل و مشکلات جامعه قرآنی استفاده می‌کردم.

تحصیل رایگان و بیمه حافظان و قاریان قرآن را به تصویب رساندیم

*تسنیم: آیا پیگیر مشکلات موسسات قرآنی که به صورت مردمی اداره می‌شوند و مشکلات و مسائلی دارند، بودید؟

بله من پیگیر بودم و هستم و همانطور که عرض کردم الان بودجه دست ما است، برای مثال چه کسی تحصیل رایگان حافظان و قاریان قرآن را به تصویب رساند؟ چه کسی معافیت پرداخت آب، برق و گاز موسسات قرانی را تصویب کرد؟ سال گذشته خیلی از آقایان فقط اسم دارالقرآن را آورده بودند، اما باید بگویم تقریبا 50 جلسه پیگیری کردم تا دارالقرآن را به موسسات قرآنی مردم نهاد تبدیل کرده و همکارانمان را متقاعد کنم تا دولت بار مالی آنها را بپذیرد. جلسه ای با معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری با آقای نوبخت و آقای عظیمی در دولت گذشته داشتم و حتی حدود دو جلسه با وزیر اقتصاد فعلی و وزیر اقتصاد گذشته و با رئیس سازمان معافیت مالی برای معافیت مالی موسسات داشتم و این بحث که بالاخره باید 50 درصد معافیت داشته باشند را پیگیری کردم. در رابطه با بیمه آنها تقریبا با همکاران خودم دعوا داشتم که آنها باید بیمه مستقل داشته باشند چون ما این بیمه را مثلا برای وزارت ارشاد نمی‌خواهیم بلکه برای موسسات مردم نهاد قرآنی و فعالان قرآنی می‌خواهیم که بتوانند اساتید را تحت پوشش قرار بدهند. فکر می‌کنم اگر برخی از دوستان کمی اطلاعات خود را حتی در سطح سایت‌ها به روز کنند بهتر بتوانند نظر بدهند و حرمت خودشان را حفظ کنند، جامعه ما آگاه است.

باید قرارگاهی در شورای توسعه برای تشکل‌های قرآنی مردمی ایجاد شود

*تسنیم: شما به عنوان شخصیتی قرآنی که سال ها فعالیت داشتید و خودتان هم موسسه دارید چه توصیه ای به موسسات قرآن برای بالابردن خدماتی که ارائه می‌دهند، دارید؟ برخی معتقدند نگاه تعدادی از موسسه داران هم متاسفانه نگاه درستی نیست و این توقع که دستگاه‌های دولتی به آنها کمک کنند را نادرست می‌شمارند.

موسسات ما ظرفیت خوبی دارند. اینکه من تأکید کردم حتما باید قرارگاهی در شورای توسعه برای تشکل های مردمی ایجاد شود و ما هم در کمیته تخصیص بودجه شورا، بودجه قابل توجهی برای موسسات قرآنی گذاشتیم. برای همین است که هم موسسات بدانند چهارچوب کاری‌شان کدام است و هم بدانند چه نیروهایی برای جامعه مورد نیاز است و باید آنها را تربیت کنند چون به هر حال کلان این امر حاکمیتی است و وقتی اجرای آن را موسسات برعهده می‌گیرند و طرف قرار دار می‌شوند، همه اینها به نظر من باید در شورا صورت بگیرد.

موسسات قرآنی باید روی پای خودشان بایستند نه اینکه ابزار دست گروه یا ارگانی خاص شوند

موسسات نگاهشان واقع بینانه باشد و مسئولان هم باید نگاه واقع بینانه ای به موسسات داشته باشند تا در این صورت همه بتوانند اقدامات لازم را انجام بدهند و این یعنی اینکه هر دوطرف بتوانند همدیگر را درک کنند. من خودم سالها داور بودم و در جمع موسسات هستم و همچنین در شوراهای مختلف کشوری و حوزه های مختلف انتخابی هم عضو هستم و روزی نیست که بگذرد و برای ما چند پرونده از سوی موسسات قرآنی ارسال نشود، همکارانم هر پیشنهادی از سوی موسسه حوزه انتخابیه داشته باشند برای ما می آورند و ما تلاش می کنیم که این موسسات حتما ساماندهی شود به نحوی که خودشان روی پای خودشان بایستند نه اینکه بخواهند باز دوباره ابزار دست گروه یا ارگانی خاص بشود. اینکار باید انجام بشود و آنها با استقبالی که نشان می دهند باید خودشان را اداره کنند و قرارگاهی داشته باشند، همچنین باید خودشان را ارزیابی و نقد درونی کنند و به نوعی خودنظارتی داشته باشند، تا در این صورت بتوانند تقسیم کار کرده و از ظرفیت هایشان استفاده کنند.

بدون ریالی بودجه دولتی بهترین نیروهای قرآنی را در موسسه‌ام تربیت می‌کنم

علی رغم اینکه ما در بهترین و عالی ترین سطح در موسسات قرآنی نیرو تربیت می‌کنیم، بدون این که حتی ریالی از بودجه هایی که مصوب کردیم استفاده کنند. ما در موسسه خودمان نیز اینگونه عمل می‌کنیم چون همیشه من اولویت را به کسانی داده‌ام که با نداشتن امکانات در حال فعالیت هستند. پیشنهاد صدها میلیون به بنده دادند که من ریالی قبول نکردم. بهترین نیروها و اساتید را تربیت می‌کنیم که بخشی از آن را خودم برعهده دارم، من قبلا کارم همین بوده است و الان هم استاد دانشگاه در همین رشته ها هستم.

موسسات قرآنی متناسب با نیاز جامعه خدمات قرآنی ارائه دهند و نیرو تربیت کنند

*تسنیم: یک انتقادی که به این موسسات قرآنی مطرح می‌شود اتفاقا از همین ناحیه است که خدماتی که در عصر حاضر ارائه می دهند کافی نیست و باید در آنها بازنگری بشود؟

من عضو فراکسیون هنرمندان و نخبگان هم هستم. در بخش نخبگان ما هم فضا، همین است. یعنی هنرمند، نخبه و قرآنی ما براساس انگیزه ای که دارد گاهی اوقات خدماتی ارائه می دهد اما برخی از اوقات این خدمات متناسب با نیاز جامعه نیست. ما گاهی در یک زمینه زیاد نیرو تربیت می‌کنیم اما در زمینه‌ دیگر ضعف نیرو داریم. بنابراین اینکه من گفتم در شورای توسعه باید مطرح بشود به این خاطر است. یعنی باید به نحوی ساماندهی بشود که هم از طرف حاکمیت ظرفیت موسسات شناسایی بشود هم نیازمندی ها ارائه بشود و آنها به تناسب نیاز جامعه نیرو تربیت کرده و خدمات ارائه بدهند به طوری که آنها چه در زمینه آموزش و چه عرصه‌های دیگر خریدار خدمات آنها باشند.

حمایت بیشتر از موسسات و دانشگاه‌هایی که در رشته‌های مورد نیاز جامعه کار می‌‌کنند

ما الان نمی توانیم ارزیابی درست و دقیقی داشته باشیم، همچنان که گزارشاتی که گرفتیم کلی بوده است و هنوز نتوانسته ایم در مسائل مختلف گزارش دقیقی داشته باشیم. آمار موسساتی که برخی از این آقایانی که اسم بردید می‌گویند آمار دقیقی نیست، میلیاردها تومان برای کمک به فعالیت های قرآنی پرداخت می‌شود ولی معمولا تشکل های مردم نهاد و زیر مجموعه های آنها ریالی از آن استفاده نمی‌کنند. این است که ما در کمیته شورای توسعه فرهنگ قرآنی با دقت بررسی می‌کنیم که ببینیم کدام موسسات نیاز بیشتری دارند، کدام‌یک باید به خاطر آموزش نیروها بیشتر تقویت و حمایت بشود. همچنین ما درمورد دانشگاه ها هم همین نظر را داریم و می‌گوییم که دانشگاه هایی که رشته‌های مورد نیاز جامعه را دارند باید بیشتر حمایت بشوند و بقیه هم در عملکرد خود بازنگری کنند.

https://shoma-weekly.ir/lzKONm