مجلس

باید عرصه های تولید ملی را شناسائی کنیم

باید ببینیم که چه عواملی در تولید موثر است وعرصه‌های تولید ملی را بشناسیم .


موسی الرضا ثروتی منتخب مردم بجنورد در انتخابات مجلس نهم در خصوص رابطه کار و سرمایه در افزایش تولید ملی گفت : همانطور که می دانید امسال توسط مقام معظم رهبری به نام تولید ملی نامگذاری شده است، و در حقیقت ما باید ببینیم که چه عواملی در تولید موثر است وعرصه‌های تولید ملی را بشناسیم . در بیان عوامل  تولید ملی می توان  کار و سرمایه را نام برد. همچنین عرصه های موجود در جامعه همچون زمین و سایر وسایلی که جزو اجزای تولید محسوب می شود در تولید موثر است و با هم یک پیوستگی و ارتباط دارند.
وی افزود : اگر ما بتوانیم کار را در جامعه گسترش دهیم در حقیقت می توانیم افزایش تولید ملی را داشته باشیم و از طرفی در این راستا با افزایش تولید ملی و سرمایه و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیتهای موجود در جامعه می توانیم گام های موثری برداریم. چنانچه با ایجاد کارو اشتغال؛ بحث افزایش سرمایه هم به وجود می‌آید.
ثروتی خاطر نشان کرد : ما عرصه های بسیار خوبی را در جامعه داریم و پتانسیل های زیادی در کشور وجود دارد به ویژه کشور ما که به عنوان قطب کشاورزی معروف است؛ عرصه‌های بسیار خوبی برای فعالیت وجود دارد زیرا کشور ما دارای زمین و دشت های زراعتی وهمچنین معادن ونفت است و اگر بتوانیم این پتانسیل ها را به فعل درآوریم و از سرمایه های داخلی و امکانات موجود بتوانیم استفاده لازم را داشته باشیم قطعا درتحقق این شعار گام  برداشته‌ایم.
عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال 91مواردی در راستای افزایش تولید ملی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: امسال در بودجه سال 91 توانسته‌ایم در بحث اوراق مشارکت چند هزار میلیارد تومان مجوز صادر کنیم . 5000 میلیارد تومان با تضمین دولت 5000میلیارد تومان برای شهرداری ها 15هزار برای شرکتها و از طرفی در یک بند لایحه؛ دولت را موظف کرده ایم شرکتهای گروه یک و دو را که در پیوست بودجه هست، اینها را حتما تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار کند تا بتوانیم این بخش را فعال کنیم .
عضو فراکسیون موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد : همچنین امسال ما بودجه های مناسبی را پیش بینی کرده ایم که این بودجه در عرصه کار و تولید قرار بگیرید و هنگامی که سرمایه گذاری صورت بگیرد طبیعتاً اشتغال ایجاد می شود. در برنامه پنجم پیش بینی شده است که تا پایان برنامه باید 1000میلیارد سرمایه گذاری بشود این 1000 میلیارد یعنی سالی  200میلیارد ؛ که معمولا ما100 میلیارد را در بودجه داریم و از فروش نفت و...100 میلیارد را هم باید از سرمایه ها استفاده کنیم  . اکنون بحثی که در مجلس مطرح است 10میلیارد دلار را مصوب کردیم که بانک مرکزی در بانکهای خارجی حساب سپرده بگذارد، تا سرمایه داران بتوانند استفاده بکنند. علاوه برآن تعیین شده است که خط اعتباری بدهند یعنی 5میلیارد دلار بانک مرکزی خط اعتباری به بنگاههای اقتصادی بدهند؛ همچنین 3درصد ذخیره بانکها در بانک مرکزی برای سرمایه گذاری و اشتغال داده شود. چنانچه که می‌بینید سرمایه‌گذاری، کار و تولید همه به هم پیوستگی و ارتباط دارد. اگر هریک از تولید یا سرمایه گذاری را افزایش دهیم، موجب تولید کار و اشتغال در جامعه می شود و جامعه رونق می گیرد.


https://shoma-weekly.ir/7QHHE8