مجلس

باید در اقتصاد مقاومتی به نیروی جوان اعتماد کنیم

اقتصاد مقاومتی شاخصه‌هایی دارد که یکی از این شاخصه‌ها دورن زایی و اتکا به توان و عزم ملی با تاکید بر حضور و مشارکت عمومی است. مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یکی از نهادهای بسیار موثر در این مهم می‌تواند بسترهای لازم را مهیا نماید. ما نیز برای اطلاع از اقدامات و راهکارهای مجلس در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به سراغ روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفته و با او به گفتگو نشستیم:
شما جایگاه نیروی انسانی جوان را در مباحث زیر ساختی و مهم مانند اقتصادی مقاومتی چگونه ارزیابی میکنید؟

مقصود از نیروی انسانی، نیروی انسانی جوان تحصیل کرده، نخبه و تاثیر گذار است. البته از تجربیات افراد مسن هم باید استفاده شود ولی پویایی و تحرک به کار گیری دانش روز این ویژگیهای نیروی انسانی جوان است زیرا خلاقیت ابتکار و نوآوری مولفههای جوانی است. بحث مهمی که مقام معظم رهبری که ایشان اشاره دارند تعهد جوان است، ایشان با توجه به تجربیات خوبی که در مدیریت کشور دارند، به این موضوع واقف هستند.در بحث اقتصاد مقاومتی مهمترین مسئله اعتقادات جوانان است که با اعتقاد عمیق وارد عرصه شوند تا با جدیت در مبحث اقتصاد مقاومتی شروع به کار کند. به اعتقاد من ما هنوز در جنگ بسر میبریم؛ با این تفاوت که امروز جنگ اقتصادی مطرح است. ما اقتصاد مقاومتی را تنها برای شرایط تحریم تعریف نکردهایم، بلکه این نظر را برای همه شرایط دیگر با خود اتکایی و درون زایی و تکیه بر منابع داخلی اعم از جوانان که سرمایههای انسانی و فکری و فرهنگی ما هستند مد نظر قرار دادهایم و باید در اقتصاد مقاومتی به نیروی جوان اعتماد کنیم.

به عقیده شما پیش شرط اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

مهمترین مسئله در بحث اقتصاد مقاومتی، ورود اعتقادی است. زیرا اگر با دید اعتقادی به مسئله ورود پیدا کردیم، آن موقع است که همه ظرفیتها و قابلیتهای ما در راستای اعتقادات خودمان به صحنه آمده است.

لزوم اهمیت وحدت بین قواو در سطح وسیعتر انسجام ملی را در این مهم چگونه میبینید؟

وحدت و انسجام قوای سه گانه از اهمیت ویژهای برخوردار است. البته وحدت رویه در بین دولت و مجلس با محوریت فرمایشات امام خامنهای در اولویت اول قرار دارد. انسجام در مرحله بعد باید بین دولت و مردم باشد و سپس در این جنگ اقتصادی باید مردم به صحنه بیایند یعنی اینکه اقتصاد را باید مردمی کرد. بعد از حضور مردم در صحنه دولت موظف به سیاست گذاری است در این راه دولت و مجلس باید ریل گذاری کنند و نقشه راه را مشخص کنند، و نظارت دقیق بر روند کار داشته باشند. وقتی دولت و مجلس بحث سیاست گذاری، حمایت و نظارت را داشته باشند بستر و زمینه حضور مردم فراهم میشود و در این زمینه مبنای اصلی، اصل ۴۴ قانون اساسی است. همچنین مباحثی مانند سند چشم انداز ۱۴۰۴ و بحث هدفمند کردن یارانهها و... را باید مد نظر قرار بدهیم.

با توجه به اینکه کشور ما از منابع عظیم نفتی و گازی برخوردار است آیا این موضوع امتیاز مثبتی برای ما محسوب میشود؟

منابع نفت و گازمی تواند مزیت مطلق ما باشد زیرا؛ در واقع سرمایه گذاری در این دو بخش با وجود هزینه بسیار زیادی که در ابتدا میطلبد اما در واقع بعد از صرف این هزینه کمتر از ۲۰ سال هر چه سرمایه گذاری کنیم، برگشت پیدا میکند.

آیا این گفته شما در تضاد با بحث عدم اتکا بودجه به نفت نیست؟

البته این حرف به این معنا نیست که ما سرمایه گذاری نفت را در پایههای بودجه کشور قرار بدهیم و تکیهگاه و منابع بودجه کشور بر درآمدهای نفتی متکی باشد. ما باید کشور را با درآمدهای غیر نفتی مانند مالیات، توسعه ICT، شرکتهای دانش بنیان، بکار گیری علم و فناوری و... اداره کنیم و از آنها استفاده کنیم اما باید سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را هم داشته باشیم ما متاسفانه با وجود ۲۷میدان مشترک نفت و گاز که داریم اما در واقع شرکای ما به علت سرمایه گذاری زیاد از این منابع ‌‌نهایت بهره برداری را میکنند که ما از آن غافلیم.

شما به عنوان یکی از وکلای خانه ملت در زمینه اقتصاد مقاومتی اولویت کار مجلس را چه میدانید؟

یکی از مهمترین مطالبی که ما باید بر روی آن در مجلس کار کنیم بحث نفت وگاز است که در این رابطه سخن گفتیم. بحث دیگر اصلاح نظام بانکی است. زیرا وجود شرایط انقباضی در بانکها بسیار بد است. در شرایط فعلی متاسفانه بانک آن طور که باید پاسخگوی تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در راستای توسعه کشور آن طور که باید باشند نیستند. نظام بانکی ما خوب پاسخگو نیست. مخصوصا نظارت در بانکهای خصوصی وجود ندارد. بانکهای خصوصی بیرویه سود بانکهایشان را تا ۳۰ درصد افزایش دادهاند و هم سود میدهند و هم سود میگیرند بانکهای دولتی هم اگر بخواهند در رقابت با بخش خصوصی ادامه حیات اقتصادی داشته باشند باید با آنهارقابت کنند و در این صورت سیستم بانکی به فساد کشانده میشوند و جامعه روبه رکود میبرند. لذا بانک مرکزی باید بر عملکرد بانکها نظارت کند به ویژه بانکهای خصوصی متاسفانه در شرایط کنونی بانکهای خصوصی هیچ نقشی در پویایی اقتصاد کشور ندارند بلکه اقتصاد کشور را با بحران و چالش مواجه کردهاند.

نگاه به ظرفیت داخلی و تولید ملی چگونه میتواند اقتصاد مقاومتی را تسهیل کند؟

وقتی بحث از اقتصاد میکنیم، مهمترین مسئله خود اتکایی و درون زایی است ما باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم و اگر این حمایت در قوانین و مقرراتمان باشد و قوانین مناسبی را تصویب کنیم و قوانین زاید را حذف کنیم و بر عملکرد دولت نظارت داشته باشیم میتوانیم اقتصاد را پویا کنیم اما از طرفی دولت هم واقعا باید سیاستهایش را بر مبنای تولیدات داخلی قرار دهد علاوه بر آن خود دستگاهها هم میتوانند در حمایت از تولید فعال باشند و فرهنگ سازی کنند تا اینکه مردم کالاهای ایرانی را خریداری کنند. مردم هم باید سعی کنند در انتخاب بین کالای خارجی و داخلی، کالای داخلی رابخرند و تولید کنند گان هم باید کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و در رقابت با محصولات جهانی وارد میدان شوند تا مردم با اطمینان خاطر و رضایت محصولات داخلی را خریداری کنند.
https://shoma-weekly.ir/h71XfD