دکتر حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بینالملل در گفتگو با آنا در مورد اقدامات دیپلماتیک و حقوقی ایران در قبال رویکرد رسانههای لندن نشین و جلوگیری از تداوم نقش غیر سازنده آنها، اظهارداشت: موضوعی که که در رقابتهای رسانهای و تبلیغاتی مهم است اینکه در اولین مرحله شکوا گری و به نوعی اعتراض دولتها به یکدیگر را اعلام کنند؛ یعنی اگر ما مخالفتی با اقدامات آنها داشته باشیم، میتوانیم از طریق مجاری رسمی، اعتراضمان را به عمل کرد آنها به دولت دیگر اعلام کنیم.
وی گفت: به جهت اینکه در حال حاضر موسسات بینالمللی برای نظارت بر عملکرد رسانهها وجود دارد، ما میتوانیم در آن موسسات شکایت و نارضایتی خودمان را مطرح کنیم.
این کارشناس مسائل رسانه ادامه داد: همچنین میتوانیم به سازمان ملل به عنوان اینکه اعضا با رسانهها رفتار خیلی حرفهای ندارند و در اغتشاشات و ناآرامیها به نوعی در فضای داخلی دخالت میکنند، شکایت داشته باشیم.
لاسجری یکی دیگر از مهمترین واکنش های ما را اقدام متقابل رسانهای در برابر کشورهای مقابل، عنوان کرد و تصریح کرد: ما باید در سانههای داخلی در مقابل هجمههای آنها به طور منطقی دفاع کنیم.
وی در این مورد افزود: یعنی گروهها، چهرههای نخبه و افرادی که در فضای رسانه فعال هستند، با ایجاد کمپینها و پویشهایی، اقدامات رسانههای خارجی را خنثی کنند.
این کارشناس مسائل بینالملل تاکید کرد: سه رویکرد اعتراض به دولتها، اعتراض به مجامع بینالمللی و اعتراض رسانهای میتواند با فشارهای مجموعههای رسانههای خارجی علیه ایران مقابله کند.
لاسجردی در مورد نقش رسانههای داخلی در خنثی سازی عملکرد رسانههای معاند، بیان کرد: کاری که رسانه های داخلی میتوانند انجام دهند این است که نحوه فعالیت رسانههای خارجی را به درستی برای مخاطبین توضیح دهند.
وی گفت: در واقع اگر ما بتوانیم جامعه هدف خودمان را طوری توجیه کنیم که نحوه فعالیت رسانههای معاند را به درستی درک کنند، به طور حتم کمتر به سمت آن رسانهها کشیده میشوند.
این کارشناس مسائل بینالملل تصریح کرد: در عین حال اگر اخبار و اعمال خشونت آمیزی هم در پس فعالیتهای رسانههای معاند بود، میتوانیم از طریق همین فضای رسانه حرفهای زمینهی تولید محصولاتی را داشته باشیم که بتواند اهداف آنها را توجیه کند.
لاسجردی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما کاری کنیم که مخاطب به رسانههای مسئله دار مراجعه نکند قطعا ما در این رقابت بردهایم.