مجلس

باید به دنبال ایجاد بنگاه‌های زودبازده بود

باید به جای این طرح‌های شتابزده و عجولانه که حقوق مردم را در جوانب مختلف زیر سؤال می‌برد، به دنبال ایجاد اشتغال، چگونگی کاریابی، ایجاد بنگاه‌های زودبازده و کوچک باشیم؛ مشاغلی که پاسخ‌گوی مردم باشد، نه این‌که بحث‌ها و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده و برای کارفرمایان، کارگران و کارمندان نیز ایجاد مشکل کند.
رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استخدام نیمه‌وقت زنان یک نظر شخصی است و به دلیل این‌که تاکنون مقبولیتی در مجلس پیدا نکرده، مسکوت باقی مانده است.

فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص طرح استخدام نیمه‌وقت زنان که چندی پیش توسط بهلول حسینی؛ نماینده مردم میانه مطرح شده است، گفت: این یک طرح شخصی است و قابلیت بحث در مجلس را ندارد. سال گذشته ایشان این موضوع را در فراکسیون زنان مطرح کردند و اعضا با جدیت با آن مخالف بودند.

مغایرت صریح این طرح با اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی

وی این طرح را مغایر قانون اساسی دانست و گفت: این طرح صراحتاً با اصول نوزدهم و بیستم قانون اساسی که در خصوص برابری زنان و مردان در کلیه امور بر طبق موازین اسلامی دلالت دارد، مغایر است. اگر این طرح روال قانونی خود را طی کرده و در مجلس رأی بیاورد، قطعاً از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس نهم با بیان این‌که شرایط کشور ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با ابتکار امام خمینی (ره) و حمایت‌های رهبر انقلاب به‌گونه‌ای بوده است که زنان وارد تمام عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از جمله اقتصادی شدند، گفت: نمی‌توان به بهانه ایجاد اشتغال با چنین طرح‌های ناپخته‌ای، محدودیت‌هایی به‌وجود بیاوریم که حق قانونی افراد زیر سؤال برود.

ایجاد دو فرصت کاری برای زنان از یک شغل بی‌عدالتی است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: این‌که از هر شغل، دو فرصت کاری برای زنان ایجاد شود و آن‌ها به اجبار بین بد و بدتر، بیکاری یا نیمه‌وقت‌بودن انتخاب کنند، از عدالت به دور است. در حال حاضر زنان در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده‌اند و رتبه‌های خوب دانشگاهی را نیز به‌دست آورده‌اند. بسیاری از آن‌ها دارای تحصیلات عالیه و توانمندی‌هایی هستند که می‌خواهند از آن استفاده کنند و آن را در اختیار جامعه و کشور خود قرار دهند.

رهبر در ادامه خاطرنشان کرد: ازطرفی بخشی از برنامه‌‌ریزی‌های زنان برای تأمین درآمد خود و خانواده است. گاهی اوقات زنان، سرپرست خانواده و نیازمند تأمین اقتصاد و معاش زندگی خود و افراد تحت تکفلشان هستند. حتی اگر سرپرست خانوار هم نباشند برای درآمد خود پیش‌بینی‌هایی کرده‌اند که این طرح آن‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

کارفرما این طرح را نمی‌پذیرد

وی یکی دیگر از مشکلات این طرح را عدم هماهنگی و همکاری کارفرماها عنوان کرد و گفت: در برهه‌ای، با توجه به قانون مجلس پنجم و در نظر گرفتن وظایف دیگر زنان، بحث نیمه‌وقت‌شدن زنان شاغل مطرح شد؛ به این صورت که هر زن شاغلی بتواند با اجازه کارفرمای خود، با دریافت حقوق به میزان ساعت کار خود، به صورت پاره‌وقت درآید.

رییس فراکسیون زنان ادامه داد: زنانی هستند که به دلیل توانایی، سلامتی و مشکلات متعدد در زندگی به ناچار باید علاوه بر حفظ شغل خود، پاره‌وقت کار کنند که این مسئله به درخواست خود زن شاغل اتفاق می‌افتد و اجباری وجود ندارد.

رهبر با اشاره به اجبار در طرح مذکور گفت: اینکه نیمه‌وقت‌بودن کار، یک پیش‌شرط برای اشتغال زنان باشد، امری غیرقانونی است. ما نمی‌توانیم برای بخش خصوصی تصمیم‌گیرنده باشیم. در دولت هم این شرط برخلاف عدالت و برابری است. این طرح یک نظر شخصی است و چون مقبولیتی در مجلس پیدا نکرده، تاکنون مسکوت باقی مانده است.

باید به دنبال ایجاد بنگاه‌های زودبازده و کوچک بود

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید به جای این طرح‌های شتابزده و عجولانه که حقوق مردم را در جوانب مختلف زیر سؤال می‌برد، به دنبال ایجاد اشتغال، چگونگی کاریابی، ایجاد بنگاه‌های زودبازده و کوچک باشیم؛ مشاغلی که پاسخ‌گوی مردم باشد، نه این‌که بحث‌ها و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده و برای کارفرمایان، کارگران و کارمندان نیز ایجاد مشکل کند.

https://shoma-weekly.ir/ahyKps