ویژه

باید با فتنه بزرگ «اختلاف شیعه و سنی» مقابله کرد

باید با فتنه بزرگ ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی مبارزه کرد. ما باید برای مقابله با برنامه دقیق و گسترده اسلام‌هراسی، یک برنامه منسجم و تدوین شده داشته باشیم.
کشور لبنان یکی از محورهای مهم جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست؛ کشوری که سال‌ها تحت سیطره کشورهای اروپایی بوده و اکنون به پایگاه مهم جبهه ایستادگی در برابر استکبار و استعمار تبدیل شده است. «جنبش امل لبنان» هم یکی از احزاب و جریانات فعال و بسیار تاثیرگذار بر روند سیاسی این کشور است که توانسته در کنار "حزب‌الله لبنان" نقش موثری در حمایت از جبهه مقاومت اسلامی در منطقه ایفا کند. نماینده این جنبش در تهران هم یکی از مدعوین همایش ضیافت وحدت به میزبانی حزب مؤتلفه اسلامی بود؛ جنبشی که سال‌هاست در ایران نمایندگی فعال دارد و یکی از احزاب تاثیرگذار اسلامی به شمار می‌آید..

نماینده جنبش امل در تهران در گفتگو با "شما"، درباره لزوم تحزب و میزان تاثیرگذاری احزاب بر روند توزیع قدرت در مناطق مختلف جهان گفت: هر حزبی می‌تواند به صورت تنها نیز تاثیرگذار باشد و زوندهای موجود در یک کشور یا منطقه و حتی سطح جهان را تغییر دهد؛ مانند جنبش مقاومت اسلامی در فلسطین که توانسته یک تنه در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی ایستادگی کند. همین مساله نشان می‌دهد که جمع شدن چندین حزب قدرتمند اسلامی در کنار یکدیگر و انسجام ساختاری آن می‌تواند تا چه اندازه بر مناسبات جهانی تاثیربگذارد و جایگاه مسلمانان را در روابط بین‌المللی ارتقا دهد.

وی با تاکید بر طبیعی بودن گوناگونی سلایق و اندیشه‌های موجود در میان گروه‌ها و احزاب اسلامی، تاکید کرد: قطعا اختلافات گوناگونی در میان احزاب و گرو‌ه‌های اسلامی وجود دارد که بسیار هم طبیعی است؛ چرا که مذاهب مختلفی در دین اسلام وجود دارد و هر کدام نیز رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته‌اند ولی این مساله نباید موجب جدایی شود؛ چرا که تفرقه و اختلاف میان مسلمانان دقیقا همان چیزی است که دشمنان اسلام می‌خواهند.

نماینده جنبش امل در تهران اضافه کرد: ما باید تمرکز همه مراکز و گروه‌های اسلامی را روی تلاش بیشتر برای وحدت بگذاریم. تاکید اصلی را هم باید بر عملی شدن ایده‌ها و اجرایی شدن تمام تئوری‌هایی که در زمینه وحدت میان گروههای اسلامی وجود دارد، قرار دهیم.

وی با تقدیر از نقش موثر و مثبت حزب مؤتلفه اسلامی در پیگیری مساله وحدت میان احزاب اسلامی گفت: حزب مؤتلفه از هفت سال پیش این کار مهم و زیربنایی را شروع کرده و گام‌های بسیار موثری هم در همین راستا برداشته است اما جای این سوال وجود دارد که در این مدت چه اقدام عملی برای تحقق شعارهای خوبی که مطرح شده، صورت گرفته است؟ آیا یک رویکرد عملیاتی برای پیاده کردن نظریات خوب اندیشمندان اسلامی و کسانی که عمر خودشان را وقف فعالیت‌های تقریب مذاهب انجام داده‌اند، اتخاذ شده است؟

وی همچنین با اشاره به برنامه گسترده و پرحجم کشورهای غربی برای ایجاد شکاف میان مسلمانان که از طریق برخی کانال‌های شبه مذهبی دنبال می‌شود، تاکید کرد: باید با فتنه بزرگ ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی مبارزه کرد. ما باید برای مقابله با برنامه دقیق و گسترده اسلام‌هراسی، یک برنامه منسجم و تدوین شده داشته باشیم. از سوی دیگر، سوءاستفاده غرب از گروه‌های افراطی که به نام دین فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند، زمینه‌ساز پیشبرد همین برنامه اسلام‌هراسی است که باید برای مقابله با آن نیز اقداماتی بسیار فوری و دقیق صورت بگیرد.

نماینده جنبش امل در تهران اضافه کرد: منبع گروه‌های افراطی و تروریستی اصلا اسلام و قرآن نیست؛ بلکه این افراد از کشورهای غربی پول می‌گیرند تا پروژه اسلام هراسی را پیش ببرند و بر همین اساس است که در سال‌های اخیر شاهد اوج گرفتن فعالیت برخی از این گروه‌ها نظیر "داعش" و امثالهم بوده‌ایم.

وی با اشاره به نقش مهم و ارزنده جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه وحدت میان مسلمانان و الگو گرفتن کشورهای اسلامی از وضعیت احزاب در ایران، تاکید کرد: ایران نقش بسیار مهمی در وحدت میان مسلمانان دارد؛ چرا که ایران توانایی تاثیرگذاری بر تمام کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی را دارد و رفتارهای جمهوری اسلامی پایه الهام‌بخشی بسیاری از ملت‌های مسلمان در منطقه و جهان است.

وی ادامه داد: ما توصیه می‌کنیم تا احزاب اسلامی در همه کشورهای مسلمان شکل بگیرند؛ چرا که حضور احزاب قوی اسلامی در صحنه سیاسی کشورهای مختلف می‌تواند منشا برکات و خیرات فراوانی برای امت اسلامی و همچنین مقابله با استکبار جهانی باشد. احزاب قوی می‌توانند ایرادات یکدیگر را تصحیح کنند و از اشتباهاتی که گروه‌های دیگر انجام می‌دهند، درس بگیرند.

عضو ارشد جنبش امل لبنان در پایان، با اشاره به جایگاه و نوع فعالیت این حزب در کشور لبنان گفت: جنبش امل که شهید مصطفی چمران پایه‌گذار و موسس اصلی آن بوده، اکنون یکی از گروه‌ها و سازمان‌های بسیار فعال و تاثیرگذار در عرصه سیاسی لبنان است و بسیاری از روندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این کشور، با هدایت جنبش امل پیگیری می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/vyVb4y