ویژه

باید با رصد دشمن مانع تضییع حق الناس در انتخابات شد

دشمنان نظام منتظر تفرق ما هستند تا با نفوذ در بین صفوف دلسوزان به نظام شیطنت کرده و برای نفوذ عناصر مطلوب خود زمینه‌های تفرقه را بیشتر کنند، وحدت در بین جریانات سیاسی مدافع نظام راه مسدود کردن این توطئه است.
از مصادیق این همان انگاری دیانت و سیاست، ورود فقه به یکایک رفتارهای سیاسی است. تبیین فقهی حقوقی اخیر امام خامنه ای درباره ابعاد حق الناس در انتخابات، ما را به بازخوانی بخش هایی از این فصل بدیع در گفتگو با دکتر محمد کرمی راد؛ عضو هیأت امنای دانشگاه رازی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تشویق کرد.

مقام معظم رهبری، با ارشاد اخیرشان درباره «حق الناس»‌های انتخاباتی، باب جدیدی از احکام انتخاباتی را برابر گروه‌های سیاسی باز کردند. رهیافت شما از این رهنمود چیست؟

مسئله حق الناس در انتخابات یکی از مهم‌ترین موضوعات مبتلا به جامعه ماست و طبیعتا چون ساختار سیاسی کشور ما مردم سالاری و بر اساس انتخابات در همه ارکان نظام مانند شوراهای شهر وروستا و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و نظایر این‌ها برنامه ریزی شده است بنابراین آنچه مطرح است حضور مردم در پای صندوق‌ها وتعیین سرنوشت خود است که که مردم بابصیرت وآگاه ما این موضوع را دنبال می‌کنند. در انتخابات یک کفه ترازوی آن مسئله سلامت انتخابات و سلامت کارگزاران و دست اندرکاران اجرایی آن است که بایستی حق الناس را رعایت نمایند خصوصا باید فارغ از گروه‌ها و دسته بندی‌های موجود برای رسیدن مردم به حق خویش و آنچه که در راستای برگزاری سالم ودرست انتخابات است تلاش نمایند و انتخابات را به نتیجه برسانند.

نکته بعدی پاسداشت این دست آوردی است که در هر دوره با حضور مردم در انتخابات موجودیت می‌یابد. نگاه‌ها نسبت به موضوع انتخابات هم برای دنیای خارج و هم برای داخل بسیار مهم و اساسی و کلیدی است که چه دوستان ما و چه دشمنان در خارج روی آن تحلیل دارند. بنابراین اگر بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال گذشته با عنوان حماسه سیاسی حماسه اقتصادی بیندیشیم حماسه سیاسی شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌هایی که به مناسبات گوناگون است می‌باشد.

حق الناس در انتخابات همین رایی است که تک تک آحاد مردم به افراد مورد تاییدشان می‌دهند. زمانیکه شورای نگهبان صلاحیت شخصی را تایید می‌کند یعنی صلاحیت دارد به خانه ملت راه یابد بنابراین باید به دور از هر گرایش و گروه و جناحی همه دست اندر کاران از تک تک آرا مردم پاسداری کنند واگر خلاف آن صورت پذیرد مصداق همین حکم فقهی وشرعی حق الناس است که در آموزه‌های دینی شنیده‌ایم که خداوند متعال از حق الناس به هیچ وجه نخواهد گذشت آرایی که باطل می‌شوند یا خریداری می‌شوند یا تقلب در آن‌ها صورت می‌گیرد یا با وعده‌های کذب و جوسازی و تخریب افراد بدست می‌آیند جزو همین حق الناس است که در روز قیامت خداوند افراد مسئول را مواخذه خواهد نمود. وهم د راین دنیا وهم در عالم برزخ وهم در قیامت گریبانگیرشان خواهد شد. لذا این مطلب بسیار مهم است.

ایشان درباره خسارات فتنه ۸۸ در عدم رعایت حق الناس فرمودند که این خسارات هنوز جبران نشده است و نمی‌دانیم که چطور باید جبران شود. برای جبران آن خسارت چه مطالبه‌ای باید داشت؟

آن زمان مردم عزیز ایران در انتخابات پای صندوق‌ها آمدند و آرای ۴۰ میلیونی مردم حماسه بزرگی را خلق نمود. حال آنکه فتنه گران و کج اندیشان موضوع را به کف خیابان‌های تهران ودیگر شهر‌ها کشاندند و ساختارشکنی کردند و شعار‌ها وموضوعاتی مطرح نمودند که بعضی از افرادی که در راس گروه‌ها وجناحهای خاص بودند این امر را محکوم نکردند و عکس العمل به موقع ومناسبی را انجام ندادند و یک فرصت مناسب را تبدیل به تهدید کردند. ما می‌توانستیم روی موضوع ۴۰ میلیون رای در روابط بین الملل و چانه زنی‌های دیپلماتیک و در برخورد با خیلی از کشور‌ها مانوردرست واساسی بدهیم اما حیثیت این انتخابات و آرای بالای مردم به واسطه یک عده فرصت طلب و خودخواه زیر سوال رفت و قداست ان آرا شکسته شد. اگر سال‌ها بنشینند و بنویسند و تحلیل کنند چه بسا بخشی از لایه‌های پنهان این فتنه آشکار شود. عمق این قضیه زمانی مشخص شد که ما شاهد حمایت‌های کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای چون آمریکا، انگلیس و فرانسه و انگلیس و آلمان بودیم و اظهارنظر‌ها و کمک‌های مالی و معنوی که همین آل سعود ملعون در رسانه یشان کردند. حضور BBC د ر یکی از ستاد‌ها مطرح بود. «از قم تا رم» که یک شعار راهبردی برایشان بود را دنبال می‌کردند. بخشی از شخصیت‌ها در جریان جنگ نرم و فتنه به اشتباه رفتند. مسائل را در شبکه‌ها ی ماهواره‌ای و اجتماعی و اینترنتی به گونه‌ای مطرح نمودند که یک بحران سنگین گریبانگیر جمهوری اسلامی شده است. خون بیگناهان بسیاری مخصوصا نیروی انتظامی و عزیزان بسیجی و پلیس ریخته شد که مورد تهاجم عده‌ای اوباش قرار گرفتند. به بانک‌ها و ادارات وساختمانهای دولتی آسیب رساندند در روز عاشورا شعارهای ساختارشکن دادند این‌ها آسیب‌هایی بود که فرصت‌ها را تخریب نمود.

پیش بینی چنین موضاعاتی در بحث انتخابات پیش رو یکی از وظایف مهم نیرو‌ها ودستگاهای امنیتی و اطلاعاتی و سایر نیروهای زیربط اعم از سپاه و بسیج می‌باشد که در این زمینه وظیفه دارند به موقع موضاعات را رصد نمایند تا انشاالله بتوانند زمینه یک انتخابات سالم و باشکوه را در اسفند ماه فراهم کنند.

مقام معظم رهبری د ر مورد فهرست‌هایی که از سوی گروه‌های مختلف ارایه می‌شود نگرانی‌هایی را در مورد وجود افراد شائبه دار و مرتبط با فتنه در این فهرست‌ها مطرح نمودند. راه مقابله با این فهرست‌ها چیست؟

یک موضوع مهم گذشتن از فیل‌تر شورای نگهبان است. قطعا کسانیکه از این فیل‌تر عبور کنند صلاحیتشان تایید شده است. پیش بینی معظم له جامع و کلی است. لیستی که گروه‌ها چه اصلاح طلب جه اصولگرا و.... ارایه می‌دهند باید از سوی افراد و شخصیت‌های ذی نفوذ و صاحب تحلیل، رای زنی‌ها و مطالعاتی رویشان صورت گیرد و رصد شوند ومسایل دقیقا دنبال گردد تا اتفاقات گذشته رخ ندهد.

امسال به واسطه ثبت نام بسیار گسترده که خیلی عجیب بود و چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان نسبت به دوره‌های قبل این مسئله بی‌سابقه بود. در یک حوزه که یک نماینده برای مجلس می‌خواهد کمتر یا بیشتر از ۸۰ نفر ثبت نام کرده‌اند که این باعث سردر گمی مردم می‌شود و مسئله قومیت‌ها و طایفه‌ها هم مطرح است.

اما سوال شما در مورد دغدغه و نگرانی مقام معظم رهبری نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به هر حال مجلس به سمتی نرود که مجلس ششم تکرار شود یا بد‌تر از آن رخ دهد. این نکته حائز اهمیت است که اشخاصی که صلاحیتشان تایید می‌شود، باید پایبند به‌‌ همان قوانین و چارچوب‌های تایید کننده صلاحیتشان باشند.

به هر حال دشمنان نظام منتظر تفرق ما هستند تا با نفوذ در بین صفوف دلسوزان به نظام شیطنت کرده و برای نفوذ عناصر مطلوب خود زمینههای تفرقه را بیشتر کنند، وحدت در بین جریانات سیاسی مدافع نظام راه مسدود کردن این توطئه است.

https://shoma-weekly.ir/73vJ8c