مجلس

باید با دیپلماسی قوی فضای نفتی اپک را تغییر دهیم

با توجه به ماهیت تشکیل اپک که اساسا در جهت تنظیم بازار نفتی جهان است؛ ایران می تواند در حیطه راهبردی، برخی از کشورهای همسو و کوچک منطقه را با خود همراه کنند؛ در این صورت قدر مسلم است که همگرایی کشورها می تواند در فضای اپک نفتی تأثیرات بسزایی داشته باشد .
محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در رابطه با کاهش بی سابقه قیمت نفت در بازار جهانی اظهار داشت: همواره قیمت نفت، متأثر از مسائل جهانی و منطقه ای بوده است؛ به گونه ای که هرگاه تهدیدی علیه کشورهای منطقه صورت گرفته ، قیمت نفت به تبعیت آن گران و یا ارزان شده است؛ البته توطئه هایی که برخی از دولت ها به خصوص رژیم سعودی عربستان به سرکردگی آمریکایی ها در حوزه نفتی انجام می دهند، بی تأثیر نیست.

وی افزود: به نظر می رسد که ما باید در این زمینه، دیپلماسی قوی تری را با یک سیاست خاصی پیش بگیریم. به هر جهت ایران کشوری است که در منطقه دارای قدرت و صاحب نفوذ است و باید از جهت دیپلماسی روی کشورهای نفتی دیگر کار بکند و اجازه ندهد که برخی از این کشورهای منطقه دست به چنین اقداماتی بزنند.

نماینده مردم صدوق و یزد در ادامه با اشاره به ظرفیتهای موجود کشور در مدیریت این شرایط اظهار داشت: ناگفته نماند اینکه ما در تحلیل و شرح موضوع کاهش نفت، تنها از توطئه نفتی سخن بگوییم، کفایت نمی کند. بلکه باید اقداماتی را انجام بدهیم که بتوانیم از بهترین راه حل برای رفع این بحران استفاده کنیم، تا نفت این گونه دچار مشکل و فراز و فرود قیمت نشود؛ همان طورکه ناگفته پیدا است، در چنین وضعیتی سود و منفعتی برای هیچکدام از کشورهای صادرکننده نفت در برنخواهد داشت.

جوکار در پایان با اشاره به ظرفیت اپک و عضویت ایران در آن اظهار کرد: با توجه به ماهیت تشکیل اپک که اساسا در جهت تنظیم بازار نفتی جهان است؛ ایران می تواند در حیطه راهبردی، برخی از کشورهای همسو و کوچک منطقه را با خود همراه کنند؛ در این صورت قدر مسلم است که همگرایی کشورها می تواند در فضای اپک نفتی تأثیرات بسزایی داشته باشد .

https://shoma-weekly.ir/xDByc7