مجلس

باید از زندانیان حمایت های لازم و قانونی صورت گیرد

باید سعی شود که در کشور حتی یک زندانی نداشته باشیم اما اگر یک زندانی داریم، باید از وی حمایت های لازم و قانونی صورت گیرد.
فاطمه رهبر نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارخبر با بیان اینکه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بعدازظهر دیروز یکشنبه از بنیاد تعاون زندانیان کشور در فشافویه (مزرعه فدک) بازدید داشتند، گفت: در این بازدید رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و همچنین اعضای این کمیسیون حضور داشته که با مسئولین بنیاد تعاون زندانیان در خصوص نحوه کار و برنامه ها و مشکلات موجود تبادل نظر شد، گفت: ما در ابتدا بازدیدی از مزرعه فدک که ۲ هزار ۸۰۰ هکتار از اراضی فشافویه حسن آباد تهران است و زیر نظر بنیاد تعاون زندانیان کشور است، داشتیم و در تمام کارگاهها و مراکز آموزشی مستقر در آنجا حضور یافتیم.

رئیس کمیته بررسیهای ویژه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هدف کمیسیون از این بازدید را آشنایی از فعالیت ها و عملکرد بنیاد تعاون در خصوص زندانیان دانست و گفت: مجموعه فدک خارج از محدوده زندان حسن آباد است که وظیفه اصلی آن توانمند سازی و حرفه آموزی زندانیان کل کشور می باشد. رهبر با بیان اینکه به چهار صورت آموزش به زندانیان داده می شود، تصریح کرد: آموزش در کنار تخت زندانی، آموزش در کارگاهها، آموزش در خارج و پشت دیوار زندان با اجازه شورای عالی زندان و آموزش در خارج از زندان، از آموزشهایی است که بنیاد تعاون به مددجویان می دهد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در آموزش نوع سوم مددجو اجازه تردد به خارج از زندان و حتی منزل را هم دارد، تصریح کرد: در آموزش چهارم مددجویان در خارج از زندان حضور دارند آزادی تردد بیشتری هم فراهم است. نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنیاد مذکور اقدامات بسیار خوب و مفیدی را برای مددجویان در نظر گرفته، تصریح کرد: آموزشهایی در خصوص کشاورزی و اصلاح باغات، دامداری، صنایع دستی، قالی بافی و تولید فرش، صنایع دام و طیور، کارخانه تولید قند، تولید تن ماهی، تولید قارچ، تهیه البسه و پوشاک، صنایع چوب، همکاری با برخی وزارتخانه ها برای ساخت لوازم مورد نیاز آنها، تولید مخازن زباله شهری، تولید بلوک و جداول مورد نیاز در شهر و چندین اقدام دیگر در این مزرعه در حال انجام است که همه توسط مددجویان صورت می گیرد.

رهبر با اشاره به دادن حقوق به زندانیانی که حرفه آموختند و کار می کنند، گفت: مددجویان تا زمانی که در زندان هستند در حین زندانی کار می کنند، حقوق می گیرند که بخشی از حقوق به خودشان و بخشی هم به خانواده شان پرداخت می شود. البته بخشی از حقوق آنها ذخیره می شود تا بعد از آزادی از زندان به آنها داده شود.

وی با تقدیر و تشکر از مسئولین بنیاد مذکور تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد با شرایطی که دارد، بیش از ۳۰ درصد کل زندانیان کشور را تحت پوشش قرار داده که البته این امکان برای مسئولین آن وجود دارد تا همه زندانیان و خانواده های آنها را تحت پوشش قرار دهد.

رئیس کمیته بررسیهای ویژه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه با مسئولین بنیاد گفت: ضرورت حمایت انجمن های حمایتی از خانواده های زندانیان، بررسی قوانین موجود در خصوص زندانیان از جمله قوانین مربوط به مهریه و یا طلب های مالی مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد و ما هم در مجلس پیگیر آن خواهیم بود.

رهبر افزود : باید سعی شود که در کشور حتی یک زندانی نداشته باشیم اما اگر یک زندانی داریم، باید از وی حمایت های لازم و قانونی صورت گیرد.
https://shoma-weekly.ir/pwYUQ9