مجلس

بایدهای ادامه مذاکرات هسته‌ای از دیدگاه بهارستانی‌ها

مذاکرات ایران با گروه ۱‌+۵ در رابطه با مسایل هسته‌ای ایران منجر به توافقنامه‌ای شد که در آن تیم هسته‌ای ایران برای اطمینان دادن دوباره به جامعه جهانی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای، عنی سازی اورانیوم را از ۲۰ در صد به 3.5 درصد کاهش داد و غرب متعهد شد تا تحریم‌ها علیه کشور را رفع کند و دارایی‌های بلوکه شده آن را پرداخت کنند. البته این توافقنامه به مدت ۶ ماه برای مقدمات اولیه در نظر گرفته شده است تا زمینه را برای توافقات آتی فراهم کند. از این رو به سراغ نمایندگان مجلس رفته تا با ارزیابی دستاوردهای کشورمان، بعد از امضا توافقنامه، به جواب سوالاتی که این روز‌ها در ذهن هر ایرانی نقش می‌بندد برسیم، آیا مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران دستاوردی داشته است؟ آیا غرب و آمریکا نسبت به تعهد نامه خود پایبند بوده‌اند؟ آیا دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و غرب فرو ریخت؟ و ...

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در رابطه با دستاورد مذاکرات هستهای ایران اظهار داشت: به اعتقاد من مهمترین دستاوردی که مذاکرات هستهای تا کنون برای ما داشته است، آن است که برخیها که خوشبینانه به آمریکاییها نگاه میکردند و به غربیها اعتماد داشتند، امروز با توجه به دورویی که آمریکاییها و غربیها در آوردند، متوجه شدند آنها قابل اعتماد نیستند.

وی با اشاره به اقدامات آمریکاییها و غربیها در طول مذاکرات افزود: شاهد بودیم که آنها در زمان مذاکرات بخشی از تحریمها را تکذیب و تشدید کردند. برخی از شخصیتهای ما را در لیست تحریمهای خود گذاشتند. همچنین اتحادیه اروپا آن قطعنامه زشت را علیه ایران صادر کرد. حتی نماینده جمهوری اسلامی ایران آقای ابوطالبی که برای سازمان ملل معرفی کردیم را نپذیرفتند. همه این موارد نشان داد که آمریکاییها و غربیها قابل اعتماد نیستند.

عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اقدامات غربیها در زمانی شکل گرفت که خیلیها به این مذاکرات امید داشتند و فکر میکردند همه مشکلات در مذاکره با آمریکاییها حل میشود. امروز همه مردم، جریانات، احزاب چپ و راست باید متوجه شده باشند که واقعا آمریکاییها دلشان برای جمهوری اسلامی نسوخته و آنها به غیر از غارت ملت ایران و استفاده و بهره برداری از منابع موجود در ایران و از بین بردن نظام جمهوری اسلامی به چیز دیگری فکر نمیکنند.

وی افزود: لذا بزرگترین خروجی که مذاکرات داشته است این بود که ماهیت آمریکاییها و غربیها را یک بار دیگر برای ملت روشن کرد و از طرفی پیامی برای را بعضی از مسئولین ما چه در گذشته و چه در حال که فکر میکردند حل مسایل داخلی و خارجی کشور در گرو مذاکره با غربیها است، باشد.

نماینده مردم اراک تاکید کرد: در مذاکرات باید خطوط قرمز مد نظر قرار بگیرد. اینکه آمریکاییها فکرکنند و به دنبال این باشند که سایتهای ما را در روند مذاکرات ببندند، جزو خطوط قرمز ما است و به هیچ وجه تیم مذاکره کننده ما چنین اختیار و اجازهای را ندارد، در بحث موشکهای ما به آمریکاییها چه ارتباطی دارد که برد موشکهای تا چه اندازه است؟ دربحث حقوق بشر امروز کسی داعیه دار حقوق بشر شده است، بر علیه جمهوری اسلامی ایران شده است که خودش بیشترین اجحاف را به حقوق بشر و ملتها دارد.

وی افزود: امروز شاهدیم که با حمایت آمریکاییها در عراق و افغانستان و بحرین و سوریه چه جنایاتی صورت میگیرد یا اتفاقاتی در آفریقا مرکزی و میانمار شکل میگیرد چرا اینجا سخنی از حقوق بشر نمیکنند. لذا این مسئله هم جزء خطوط قرمز ما است .تیم مذاکره کننده فقط در بعد مذاکرت و مسایل هستهای میتواند وارد شود.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما توقع داریم در این مرحله از مذاکرات، تیم مذاکره کننده که تا این زمان مورد حمایت ما هستند و تا زمانی که خطوط قرمز را رعایت کند مورد حمایت خواهند بود؛ دقت داشته باشد که غربیها از واژگان و لغات میتوانند سوء استفاده کنند. توقع مجلس از تیم مذاکره کننده این است که پیش نویسی که قرار است در مذاکرات روی آن بحث شود را در اختیار نمایندگان بگذارند.

وی ادامه داد: ممکن است مسایلی به ذهن تیم مذاکره کننده نرسد و اشکالی ندارد که نظر دیگران گرفته شود.

حسین سبحانی عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی هم در این خصوص گفت: مذاکرات در سه نوبت انجام گرفت. در مجموع دستاورد آن یکسری کلیاتی است که غربیها در چهار چوب این توافقنامه پذیرفتهاند، منتهی مواردی که میتواند مورد بحث قرار بگیرد، در سند آینده به عنوان پیش نویش که در اردیبهشت نوشته میشود. بنابراین بر روی محورهای کلی بحث شده است که در آن سند به عنوان کلیت میآید. یعنی مواردی که تاکنون بحث شده است اینها مقدمهای بوده برای دست یافتن به پیش نویس توافقی که بتواند هم آن حق هستهای ما رابه تثبیت کند.

وی افزود: نکتهای مثبت دیگر این است که آنها بحث غنی سازی را در مجموع پذیرفتهاند و بحث اینکه استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای را داشته باشیم. متقابلا ماهم بحثهایی را پذیرفتهایم که باید توازنی باید بین آن وجود داشته باشد بین آنچه که ماپذیرفتهایم و آنچه که آنها پذیرفتهاند. آنها نیز در عین حال
۲۰ درصد غنی سازی ما را به5/3 درصد و عدم نصب دستگاه سانتیفیوژ و اینکه ما بتوانیم ۶ ماه اول را کار را به اتمام برسانیم را خواستار شدند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: نکتهای که باید پیگیری شود بحث سرمایههایی است که ما در آنجا داشتیم و بنا بوده اینها تا کنون آزاد بشود، که اینها اعلام شده که قسمتهایی از آن آزاد شده است، منتهی آثار آن را در داخل کشور هنوز ندیدیم که باید پیگیری و عملیاتیتر بشود.

وی تاکید کرد: آنچه که در سند پایانی میآید بتواند خطوط قرمز ما که مطالبه عمومی مردم است یعنی حفظ دستاورد هستهای و حفظ غنی سازی و فعال بودن سایت نظنز و فردو و اراک وکلیات آن محفوظ باشد و آسیبی به حرکت کلی این فناوری که ثمره و خونبهای شهدای هستهای ما است باید در این توافق نهایی مورد تاکید و توجه تیم مذاکره کننده ما باشد.

https://shoma-weekly.ir/UCGlca