ویژه

بانک‌ها، آماده‌خوری و فساد

شرایط فعلی که بانک‎‌ها حدود ۲۵ درصد سود می‌‎دهند، موجبات آماده‌خوری مردم را فراهم می‌‎کند. وقتی کسی پول مفت خورد، قلبش می‌‎میرد؛ وقتی دلش مرد، دیگر کار خیر انجام نمی‌‎دهد. حال، دل که فاسد شود، چشم، دست، پا و دیگر اعضای بدن نیز فاسد می‌‎شوند؛ چراکه قلب مرکز فرماندهی است.

آیتالله محیالدین حائری شیرازی- اساس اقتصاد این است که پول، ثبات داشته باشد. ثبات سیاسی و ثبات اقتصادی با هم است. اگر پول ثبات پیدا کند، موجب آن میشود که مردم به یکدیگر قرض بدهند؛ یعنی کسی ۱۰ سال پولی را قرض بگیرد و سپس‌‌ همان پول را برگرداند؛ نه بیشتر و نه کمتر.

مقاومت با ثبات صورت میگیرد؛ یعنی اول باید پولمان را همچون صدر اسلام مال کنیم تا نیازی به مضاربه و بهره و این برنامهها نداشته باشد.

شرایط فعلی که بانکها حدود ۲۵ درصد سود میدهند، موجبات آمادهخوری مردم را فراهم میکند. وقتی کسی پول مفت خورد، قلبش میمیرد؛ وقتی دلش مرد، دیگر کار خیر انجام نمیدهد. حال، دل که فاسد شود، چشم، دست، پا و دیگر اعضای بدن نیز فاسد میشوند؛ چراکه قلب مرکز فرماندهی است.

اولین کاری که میبایست در اقتصاد مقاومتی انجام گیرد این است که سکه را پشتوانه اسکناس قرار دهیم؛ البته سکهای که با قیمت آن بازی نکنیم و با عرضه و تقاضا بالا و پایین نرود. منظور سکهای است که بر اساس طلای جهانی باشد. وقتی اینگونه شد، دیگر نیاز به دلار نداریم چراکه طلای جهانی خود ارزش بینالمللی دارد. وقتی وابسته به دلار نبودیم، آن موقع میتوانیم در مقابل دلار مقاومت کنیم.

اگر من روی فرشی بایستم، دیگر نمیتوانم این فرش را بلند کنم. پس نخست باید روی پای خود بایستیم، سپس با دشمنان مقابله کنیم. میبایست اول خودمان را از زیر سایه دلار آمریکا خارج کنیم. اینکه نفتمان را به دلار میفروشیم و با دلار خرید کنیم، یعنی تحتالحمایه آمریکا بودن. باید خود را از آن جدا کنیم و این نخستین مسئله مقاومت است.

بانکها از راه نزولخواری کار میکنند. در حال حاضر میتوان گفت که بانکها عامل بر هم خوردن ثبات هستند. آن موقع که خرید و فروش زمین زیاد میشد، بانکها چون پول در دستشان بود فورا به بازارها میآمدند و زمین میخریدند. بعد از یک سال که قیمت دو برابر میشد، زمینها را میفروختند. اینگونه اقدامات موجب بالا و پایین شدن قیمتهاست.

اکنون اقدامات بانکها غیر اسلامی است. بانکداری وقتی اسلامی می‏شود که پول آن نیاز به بهره نداشته باشد. اینکه پول ما پشتوانهاش تولید ناخالص ملی است، یعنی ما هر اندازه که بخواهیم اسکناس چاپ کنیم.

زمانی که سکه پشتوانه اسکناس شود، به اندازه دارایی خود میتوانیم اسکناس چاپ کنیم، نه به اندازه نیازمان. اکنون ما به اندازهای که می‏خواهیم حقوق بدهیم، اسکناس چاپ میکنیم، نه به اندازه دارایی واقعی کشور. همین موجب تورم میشود.

https://shoma-weekly.ir/oheMvP