جامعه

بانک مرکزی برای اجرای پیمان پولی ایران-چین همکاری کند

یک کارشناس روابط بین الملل، امضای پیمان پولی با چین در این سفر را یک فرصت دانست و گفت: امیدواریم بدنه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به اجرای این پیمان پولی مقاومت نکند.

داریوش صفرنژاد با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیتی در سفر رئیس جمهور به چین گفت: آخرین باری که رئیس جمهور ایران به شکل دو جانبه به چین سفر کرده مربوط به ۲۳ سال قبل بوده و لذا این سفر بسیار ضروری بود.

وی افزود: در این سفر، ۲۰ سند امضا شده که اگر اجرایی شوند چینی‌ها بین ۲۸۰ تا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور اعم از راه و ریل و نیروگاه سرمایه گذاری خواهند کرد.

کارشناس روابط بین الملل، همچنین داشتن رسانه به زبان چین و هند را به نفع اقتصاد هر دو طرف ضروری دانست و تصریح کرد: سفر آیت الله رئیسی به کشور چین راهی را در حوزه اقتصادی باز کرده و این بعدی‌ها هستند که باید راه را هموار کنند تا به اجرا هم برسد.

صفرنژاد با اشاره به اینکه کشور چین نگاه همسایگی به ما دارد و همین موضوع ضریب دهنده روابط حوزه اقتصادی و تجاری و سیاسی است گفت: کشور چین اولین مقصد صادراتی ماست و دومین جایی است که ما از آن کالا وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه چین امروز در حوزه اقتصاد به یک واقعیت مسلم تبدیل شده اظهار کرد: در حال حاضر چین و آمریکا نقطه مقابل هم قرار دارند و یکی از دلایل ارتباط گرم چین با ما هم این است که می‌داند جمهوری اسلامی دشمنِ دشمنِ چین (آمریکا) است.

کارشناس روابط بین الملل با تذکر این مطلب که تمام حکومت‌ها و دولت‌ها لایه لایه هستند گفت: جمهوری اسلامی برای پیشبرد منافع اقتصادی و تجاری و حتی منافع مردم خود در دنیا باید در کشورهای مختلف مخاطبان همراه را شناسایی کرده و با مخاطبان داخلی پیوند دهد که این نیازمند تحقیقات گسترده است چون هم ما و هم چین هنوز شناخت کافی از یکدیگر نداریم.

صفرنژاد تشکیل وزارت تجارت خارجی و امور منطقه‌ای و همچنین سازماندهی اتاق‌های بازرگانی و متولیان بخش خصوصی و اصناف را ضروری دانست و گفت: تجارت خارجی در کشور ما بر اساس یک مدل کاملاً غلطِ قبل از انقلاب مانند یک گوشت قربانی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تقسیم شده و هر سازمانی هم ۹ کمیسیون مشترک اقتصادی دارد و از طرفی حدأکثر توان و ظرفیت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه هم صرفاً قلم و زبان است.

این کارشناس روابط بین الملل امضای پیمان پولی با چین در این سفر را یک فرصت دانست و افزود: امیدواریم بدنه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نسبت به اجرای این پیمان پولی مقاومت نکند چون متأسفانه بدنه اقتصادی کشورمان از اساتید دانشگاه گرفته تا حوزه‌های اجرایی عمدتاً به جز دلار و یورو پولی در دنیا نمی‌شناسند و معتقدم که سواد این اساتید و مسئولان باید به روزرسانی شود.

صفرنژاد معتقد است که بالاترین دستاورد آیت الله رئیسی در سفر به کشور چین اجرایی سازی پیمان پولی ایران و چین (یوآن- ریال) باشد که برای تحقق این مهم لازم است یک کمیته ویژه جهادی تشکیل شود.

وی مطرح کرد: از آنجایی که بازار سرمایه ما بورس است، به واسطه خبر سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیاردی چین در ایران هم که شده بورس باید رشد پیدا می‌کرد اما در روزهای اخیر شاهد منفی شدن شاخص‌های بورس بودیم که نشانه نفوذ و مقاومت نسبت به این قضیه و پمپاژ ضد انقلاب است.

https://shoma-weekly.ir/F9eFnT