مجلس

بار مالی انتقال پایتخت چندین برابر بودجه سالانه کشور است

طرح انتقال پایتخت به دلیل چالش های به وجود آمده در تهران است که این موضوع بدون هیچ پیش داوری باید مورد کار کارشناسی قرار گیرد . ارایه این طرح یک گامی است که اگر با حساسیتهای خاصی رو به رو نشود ، در تصمیم گیری های نهایی مفید واقع می شود .
فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در رابطه با طرح انتقال پایتخت در گفتگو با شما اظهار داشت : امروزه تحقیقات نشان می دهد که شهر تهران با آسیب های جدی رو به رو است. با توجه به ناکارآمدی که در برخی از زیر ساختها این شهر وجود دارد موجب نابسامانی در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آلودگی ها زیست محیطی به خوبی دیده می شود و استمرار این روند موجب می شود که ناپایداری ها و پیچیدگی هایی در کلان شهر تهران به وجود آید که ویژگی ها و پیامدهای محیطی خاص خود را به دنبال خواهد داشت .

وی افزود: طرح انتقال پایتخت به دلیل چالش های به وجود آمده در تهران است که این موضوع بدون هیچ پیش داوری باید مورد کار کارشناسی قرار گیرد . ارایه این طرح یک گامی است که اگر با حساسیتهای خاصی رو به رو نشود ، در تصمیم گیری های نهایی مفید واقع می شود .

رهبر خاطر نشان کرد: کلیات این طرح با بیان موافقان و مخالفان به تصویب رسید که با تشکیل شورای عالی ، این طرح مورد بررسی قرار می گیرد که آیا شهر تهران با تمام مشکلات و شرایطی که دارد قابل انتقال است یا خیر ؟؟ که این مسئله احتیاج به برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت دارد .

وی در بیان روند این طرح یادآور شد: نگاه اصلی در این طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری شهر تهران است که نیازمند است با برنامه ریزی دقیق جانمایی مناسب این پایتخت سیاسی- اداری پیش بینی شود . همچنین با دو نگاهی که در این امر وجود دارد مخالفان معتقدند با این تصمیم به نوعی به جای حل مشکلات تهران صورت مسئله را پاک می نمایبم و دچار اقدام به عمل انفعالی می شویم.

نماینده مردم تهران افزود: اینکه برای فرار از ترافیک و آلودگی بخواهیم انتقال پایتخت را در دستور کار قرار دهیم اتفاقی بسیار نامبارک است و نتیجه مطلوبی را درپی نخواهد داشت درچند سال گذشته برخی از ادارت دولتی به برخی از استان ها منتقل شدند که در اثر این تصمیم نادرست آثار و پیامدهای ناخوشایندی را شاهد بودیم انتقال پایتخت نیز کاری مشابه اقدام مذکور است که باید پیش از هرگونه اقدامی باید مطالعات لازم در جهت رفع مشکلات تهران صورت بگیرد و با نظرات کارشناسانه حرکت کرد اگر شورای عالی انقلاب در تصمیمات خود به این نتیجه نهایی برسد که انتقال پایتخت امری نادرست است باید به طرق گوناگون نسبت به حل مشکلات اساسی کلان شهر تهران اقدام شود و اگر تصمیمی مبتنی بر انتقال اخذ شد باید ببینیم این انتقال تا چه میزان به حل مشکلات پایتخت کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال پایتخت فراتر از یک حرکت و شعار سیاسی و تبلیغاتی است و در این مسیر نباید دچار شتابزدگی شویم چراکه برخی از کشورها مثل مالزی، برزیل و فیلیپین و استرالیا و شهرتوکیو این اقدام صورت گرفت اما آمار و ارقام نشان می دهد در این نمونه ها نتایج مطلوبی حاصل نشده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه این طرح بار مالی بسیاری به دنبال خواهد داشت ادامه داد: یکی از دلایل مخالفان جدی این طرح بار مالی بسیاری است که به لحاظ کمی و کیفی برای کشور تحمیل می شود این بار مالی چندین برابر بودجه سالانه کشور است به طور مثال اگر بخواهیم انتقال پایتخت اداری سیاسی به یک مکان دیگر را داشته باشیم باید سازوکارهای لازم را رعایت کنیم به طور مثال انتقال قوای سه گانه که جز نهادهای سیاسی بزرگ است تجهیزات و امکانات خاص خود را می طلبد و در حقیقت این قانون برای همه لازم الاجرا است و سازمان سیاسی از این مساله مستثنی نمی شود و شورای عالی که متشکل از رییس جمهور، وزیر کشور، نمایندگان مجلس و وزرای مربوطه است باید به تخمین بار مالی پرداخته و سپس اقدامات مقتضی را اتخاذ کنند.

فاطمه رهبر خاطر نشان کرد: بر اساس اصل 75 قانون اساسی پیش از هر اقدامی باید بارمالی تخمین زده شود و برای چنین اقدام عظیمی باید تمام پیش فرض ها مدنظر قرار گیرد تا مشکلی از سرراه برداشته شود./

https://shoma-weekly.ir/E2IvcF