مجلس

باحفظ چارچوب تحریم‌ها، اصل مذاکرات زیر سوال خواهد رفت

یکی از مطالب اساسی در روند مذاکرات تحریم‌ها بوده است و ما در عرصه اقتصاد دچار مشکلات نشویم. بنابراین باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ما شکل گرفته بود، به طور کامل برداشته شود. لذا اگر قرار باشد که تحریم‌ها تعلیق شود و چارچوب تحریم حفظ شود، اصل مذاکرات زیرسوال خواهد رفت. اگر تحریم صرفا تعلیق شود آنها با مکانیزم خاصی می‌توانند آن را برگردانند.
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: اصل مذاکرات مبتنی بر نرمش قهرمانانه بوده و بر این ایده شکل گرفته است. بنابراین براساس مصالح و منافع استراتژیکی که داریم، میتوانیم در مقاطع زمانی بپذیریم که باید برای تامین منافع درازمدت کشور و نظام اسلامی از یک سری از شرایط خود بگذریم.

بر این اساس این موضوع باید بررسی بشود که دادهها و ستاندهها هم وزن و همطراز باشند.

وی افزود: یکی از مطالب اساسی در روند مذاکرات تحریمها بوده است و ما در عرصه اقتصاد دچار مشکلات نشویم. بنابراین باید تحریمهای ظالمانهای که علیه ما شکل گرفته بود، به طور کامل برداشته شود. لذا اگر قرار باشد که تحریمها تعلیق شود و چارچوب تحریم حفظ شود، اصل مذاکرات زیرسوال خواهد رفت. اگر تحریم صرفا تعلیق شود آنها با مکانیزم خاصی میتوانند آن را برگردانند.

جعفری تاکید کرد: متاسفانه اقدامات ما در راستای تعهدات توافقنامه همه عملیاتی است و طرف مقابل فقط قطعنامه تصویب میکند؛ یعنی ما باید تعداد زیادی سانتریفیوژ را جمع کنیم؛ نیروگاه اراک را باید بازپروری کنیم و قلب رآکتور اراک را برداریم و بتنریزی کنیم که سالها برگشت آنها طول خواهد کشید؛ در حالی که آنها در یک نشست و برخواستی در یک قطعنامه میتوانند تمام تحریمها را برگردانند.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در جمع خبرگان خاطر نشان کرد: ما باید تضمینهای عینی را دریافت کنیم، باید بسنجیم که آنچه قرار است در مقابل نرمش قهرمانانه به دست آوریم، عملیاتی و اجرایی خواهد شد یا در حد وعده باقی خواهد ماند. تمام تلاشهای دوستان هم بر این اساس است. سخنان حضرت آقا کاملا روشن و واضح است؛ لذا ما باید در مرحله اجرای تعهدات فریب دشمنان را نخوریم.

وی به نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی روند برجام اشاره داشت و گفت: قانون اساسی تکلیف بررسی برجام را مشخص کرده است؛ لذا تصویب معاهدات، مقاولهنامهها، قطعنامهها و توافقنامهها و... برعهده مجلس است؛ ما باید با دقت تلاش کنیم که منصفانه با سنجش تمام ابعاد این توافق، آنچه که مصالح نظام و منافع کشور را تامین میکند آن را مورد بررسی قرار دهیم. لذا معتقدیم که دولت باید برجام را در لایحهای به مجلس ارائه دهد.

https://shoma-weekly.ir/M9PdCE