مجلس

ای کاش نمی رفت

سخنان رئیس‌جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی اگرچه سخنانی خوبی بود و نقاط مثبتی داشت اما عدم حضور وی در زمان ارائه نظر نمایندگان آنان را رنجیده خاطر کرد.

سخنان رئیسجمهور محترم در مجلس شورای اسلامی اگرچه سخنانی خوبی بود و نقاط مثبتی  داشت اما عدم حضور وی در زمان ارائه نظر نمایندگان آنان را رنجیده خاطر کرد. اگرچه از نظر آییننامهای آقای رئیسجمهور الزامی برای حضور می گذاشت، اما بهتر بود که در این آخرین ماههای خدمت دولت  خاطره خوبی را بر جای میگذاشت.در سخنان رئیسجمهور محورهای مهمی بیان شد که نظر برخی از نمایندگان را جویا شدیم.

غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: به نظر من سخنان ایشان خوب بود. مباحث ایشان در بحث کشاورزی و معادن و چرخش پول و به جریان انداختن آن به مناطق محروم و تودهای کردن آن خوب بود ولی آنچه حائز اهمیت است زمان آن خیلی دیر است یعنی در این شش ماه آخر کار دولت به نظر من وقتی نمانده است و اگر از همان ابتدا اینها را اجرایی میکرد، زمینه  حل بسیاری از مشکلاتی  بود که هم اکنون با آن مواجه هستیم.

این عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی  تصریح کرد: به اعتقاد بنده زیبندهتر و شایستهتر این بود که ایشان میایستادند و صحبتهای نمایندگان را گوش میکردند. اگر ایشان واقعاً به دنبال یک تعاملی هستند که لازمه کشور است ایشان باید وقت خود را تنظیم میکردند تا در واقع صحبتها دوطرفه میشد تا آن تعامل عملی میشد. 

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در اینباره گفت: آقای رئیسجمهور مطالبی را از دیدگاه خودشان مطرح کردند و چند مورد اساسی را مطرح کردند که محور آن تحول اقتصادی بود که چگونه میتوان اقتصاد کشور را متحول کرد و در شرایط فعلی در برابر ضربات دشمنان چگونه میتوان مقاوم کرد.

وی افزود: یکی از محورهای اقتصادی چگونگی ساماندهی جریان سرمایه و ثروت بود زیرا لان شاهد هستیم که غالباً این سرمایه از جیب یک عدهای خارج میشود و به سود دیگری استفاده میشود که این مسئله ریشه عمیقی دارد و باید اصلاح شود. بحث بانکها را مطرح کردند که نظام بانکداری حاکم چون عمده منابع مالی در بانکهاست و بعد مردم باید به دنبال بانکها بروند و حق خود را بگیرند. این نظام باید متحول بشود و همکاری بین دولت مجلس شکل بگیرد و امور بانکی کشور اصلاح شود. از دیگر ملاحث بحث هدفمندی بود که نظر داشتند هدفمندی ادامه پیدا کند و اعلام آمادگی برای اجرای آن کردند وخواهان همکاری مجلس شدند.

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: به نظر من این نوع جلسات، جلسات خوبی است مشروط بر اینکه در یک فضای کارشناسی مطرح شود و متأسفانه دیده میشود برخی موضوع بحث را عوض میکنند و مسایل سیاسی را حاکم میکنند و برخی عقده گشایی میکنند که جای آن در اینجا نیست، گرچه حق باشد ولی به نسبت این جلسه، جلسه آرام و خوبی بود.

حلیمه عالی نماینده مردم زاهدان با ابراز ناراحتی از عدم حضور رئیسجمهور در زمان سخنان نمایندگان گفت: دیدیم که چقدر ایشان به حرف نمایندگان گوش دادند. ایشان آمدند حرف خود را زدند و رفتند. به هر جهت نمایندگان با مردم در ارتباط هستند و مشکلات آنها را میدانند ولی ایشان توجهی نکردند در صورتی  که حرفهای  نمایندگان نیز شنیدنی بود.

علیرضا دستغیب در این رابطه گفت: من معتقدم سخنان رئیسجمهور خوب و مثبت و مؤثر بود و صحبتهای ایشان هم بخشی از آن قابل قبول است منتها  رئیسجمهور باید میماندند و مابقی مطالب را هم میشنیدند.  من فکر میکنم گام اول برداشته شد ولی اگر همینجا بمانیم  فایدهای نداشته و اگر بتوانیم از اول هفته یک سازگاری برای تداوم و تعامل داشته باشیم، مؤثرتر و پایدارتر خواهد بود.

فولادگر در این زمینه گفت: مطالبی در این جلسه مطرح شد هرچند از نظر آییننامه الزامی برای حضور ایشان نبود اما بهتر بود ایشان وقتی تعیین و صحبت میکردند و در فضای تعامل سخنان نمایندگان را میشنیدند که به نظر من اینطور بهتر بود. ما نمیخواهیم بیش از این به این بپردازیم زیرا  شرایط کشور اقتضا نمیکند، البته مردم خود قضاوت میکند. به نظر من طرح جدیدی ارائه نشد؛ این نقطه نظرات را قبلاً بیان کرده بودند. اصلاح امور بانکی از برنامههای این دولت بوده و همچنین در مورد هدفمندسازی یارانهها ما هم معتقدیم باید در کمال همکاری دولت و مجلس انجام شود. در خصوص بخش کشاورزی هم مقداری جای تأمل دارد، بالاخره باید در قالب برنامه و لایحه باید ابراز کنند و راهحلها را بیان کنند.

https://shoma-weekly.ir/ljIUae