مجلس

این بودجه نویسی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمکی نخواهد کرد

ین موضوع که تدوین و تنظیم بودجه سالانه چه میزان می‌تواند در اقتصادمقاومتی اثرگذار باشد باید گفت به تغییر زیرساخت‌های اقتصادی مرتبط است. همانند آنکه بخواهیم از ابتدا یک متنی را بنویسم بسیار راحت‌تر آن است که بخواهیم یک متن آماده را ویرایش و دست‌کاری کنیم و اصلاح کنیم. لذا هم اکنون که اصلاحات ما در راستای اقتصاد مقاومتی براساس همان بودجه‌ریزی غلطی است که وجود دارد، بنابراین به دلیل نبود هم خوانی و هماهنگی لازم، این بودجه نویسی ما را به سمت تعالی و پیشرفت سوق نخواهد داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه در خصوص میزان هماهنگی بودجه امسال با سیاستهای اقتصادمقاومتی به خبرنگار« شما» گفت: درتنظیم وتصویب بودجه امسال مجلس و دولت سعی کردند، تا در راستای سیاستهای اقتصادمقاومتی این بودجه تدوین شود. اما دراین رابطه چندمطلب وجود دارد. اول آنکه مانورمجلس و دولت در بودجه خیلی زیاد نیست؛ زیرا از 290هزار میلیاردی که هم اکنون مصوب شد، بیش از 200هزار میلیارد تومان آن، اعدادی است که به عنوان حقوق و الزاماتی است که لاجرم دولت باید بپردازد. مابقی آن هم غالبا با محاسبات سالانهای که انجام شده، محقق نخواهد شد.

وی افزود: متأسفانه چندسالی است که روال بدی هم مرسوم شده، وقتی که دولت با کسری بودجه مواجه میشود، گویا هیچ اتفاقی نیفتاده و مشکلی به وجود نیامده، لذا بلافاصله از بودجه عمرانی و یا فرهنگی و... برای پرداخت هزینهها و حقوقها برمی دارد.

نماینده مردم شاهین شهر خاطر نشان کرد: نهایتا آنچه که در پایان سال میتوانید گزارش بگیرید که توانسته میدان عمل را برای تعین نوع هزینهها حدود 20 الی 25 هزار میلیارد تومان است که این معمولا در محلهایی می نشیند که پروژههای نیمه تمام است . لذا با این رویه دولت نمی تواند حرکت و پروژه جدیدی را انجام دهد. بنابراین بودجه یک ساله خیلی اثر مستقیم و زیادی در اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی در ادامه تأکید داشت: نکته دیگر و مهمی که در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار مؤثر است، این موضوع است که ما باید زیر ساختهای تصمیم گیری را باید عوض کنیم. در ماده یک برنامه پنجم توسعه گفته شده بود، که الگوی ایرانی- اسلامی تهیه شود، که متأسفانه تهیه نشده است؛ در این برنامه آمده که برنامه ششم بر این اساس این الگو تنظیم بشود، اصلا در لایحه برنامه ششم را نیاورده است. بودجه 95 باید بر اساس برنامه ششمی که باید در راستای الگوی ایرانی- اسلامی میبایست تدوین و مصوب می شد، که این هم انجام نشده است. حاجی دلیگانی تصریح کرد: معتقدم نوع نگاه و برنامه ما در بودجهریزی به شیوه غربی و ما را برای داشتن یک اقتصاد مستقل حرکت نخواهد داد. در حالی که آنچه در کشور نیاز داریم و در زیرساختهای اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود آن است که بتوانیم به یک اقتصاد مستقل و قابل اتکا برای اداره کشور دست یابیم؛ لذا اولین گام در راستای اقتصاد مقاومتی باید الگو طراحی شود .

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: گام دوم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، برنامهها براساس الگوی ایرانی- اسلامی تنظیم شود. به گونهای که برنامه توسعهای براساس الگوی غربی رها شود و برنامهها پیشرفت را بر اساس الگوی ایران- اسلامی تدوین و تنظیم کنیم. نهایتا براساس برنامههای پنج ساله بودجهریزی کنیم یعنی بودجه کشور را در ظرف برنامه ای با الگوی ایران-اسلامی قراردارد، بسته شود. درواقع یک پنجم اجرای آن برنامههایی که در برنامه ششم پیشبینی میکنیم را برایش بودجه-ریزی کنیم. در این صورت ما تفاوت را احساس خواهیم کرد و الا با این نوع بودجه ریزی ما نباید انتظار تحول داشته باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حقیقت در سال اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی، نمی خواهیم ناامیدانه نگاه کنیم. اما این موضوع که تدوین و تنظیم بودجه سالانه چه میزان میتواند در اقتصادمقاومتی اثرگذار باشد باید گفت به تغییر زیرساختهای اقتصادی مرتبط است. همانند آنکه بخواهیم از ابتدا یک متنی را بنویسم بسیار راحتتر آن است که بخواهیم یک متن آماده را ویرایش و دستکاری کنیم و اصلاح کنیم. لذا هم اکنون که اصلاحات ما در راستای اقتصاد مقاومتی براساس همان بودجهریزی غلطی است که وجود دارد، بنابراین به دلیل نبود هم خوانی و هماهنگی لازم، این بودجه نویسی ما را به سمت تعالی و پیشرفت سوق نخواهد داد. معتقدم اگر قرار است بودجهای در تحقق سیاستهای کلان موثر واقع شود باید با الگوی اصلی برنامهها هماهنگ و همخوانی داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/C6O1OD