مجلس

ایران پشت دیوار مذاکرات متوقف نمی‌شود

پیام و استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای غرب این است که واقعیت این نیست که ما پشت دیوارهای مذاکرات متوقف بشویم و تا هر زمانی که آن‌ها بخواهند ما را معطل کنند. اگر واقعا این دور مذاکرات که در پیش رو است خروجی نداشته باشد و اینکه ببینیم که آن‌ها به دنبال بهانه‌های مختلف هستند، مطمئنا جمهوری اسلامی ایران تصمیم دیگری خواهد گرفت و آن تصمیم به نفع غرب نخواهد بود. ناچارا ایران در خصوص بحث خروج از NPT در خصوص عدم پیگیری مذاکرات تصمیم دیگری را مورد بررسی قرار خواهد داد که در آن سناریو و استراتژی نرمش قهرمانانه که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و بازی برد – برد قطعا بازنده طرف غربی خواهد بود. چنانچه در گذشته این اثبات شده است.
پس از امضای سند اقدام مشترک ایران و 1+5 در ژنو، کشورمان همواره به مفاد آن پایبند بوده است، این در حالی است که طرف مقابل با وجود این تعهد ایران و گزارشات آژانس هستهای مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیتهای انرژی هستهای ایران، همچنان بر شیپور بیاعتمادی میدمد و علی رغم توافقات فی مابین کارشکنی کرده و مذاکرات را به بن بست میرساند.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیلی از این روند مذاکرات در گفتگو با «شما» اظهار داشت: مسئله مهم این است که غربیها برای رسیدن به توافق نهایی باید حواشی خود را کنار بگذارند و به اصل و متن مذاکره توجه کنند. در این صورت که امکان رسیدن به توافق وجود دارد. واقعیت امرآن است که طرف غربی متوجه شده که جمهوری اسلامی ایران، هیچ تصمیمی و منطقی که بخواهد به دنبال سلاح هستهای باشد، ندارد و ایران صرفا به دنبال انرژی هستهای در جهت صلح آمیز و در راستای تولید برق، مسایل پزشکی، اقتصادی و کشاورزی استفاده کند و هیچگاه در استراتژی خود سلاح هستهای نخواسته است.

وی افزود: اما این مسئله که غرب اصرار دارد این مذاکرات طولانی شود و جلوی نتیجه گرفتن مذاکرات را بگیرد دلایل خاص خود را دارد، زیرا در صورت قبول صلح آمیزبودن فعالیتهای هستهای ایران و اثبات حق آن غرب پاسخی برای افکار دنیا ندارد. امروز آزاداندیشان دنیا منتظرند تا بدانند در پشت پرده این مذاکرات چه چیزی نهاده شد و خروجی آنچه خواهد بود؟

آصفری ادامه داد: هرچند همین امروز هم به تمام کشورهای آزاد اندیش اثبات شده است که ایران هیچ فعالیتی و اقدامی در جهت تولید سلاح هستهای نداشته است. لذا این امر وقتی حتمی شود مطمئنا دنیا زیر بار فشارها، تهدیدها و تحریمها که در جهت منافع غرب است، نخواهند رفت. اهرمهای فشار چون جنگ و صدور بیانیه تهدید و تحریم با روشهای مختلف با صدور بیانیه، با سوء استفاده و دست آویز قرار دادن مجامع بین المللی و سازمان ملل و NGOهای دنیا تهدیدی را علیه یک کشوری ایجاد میکند؛ لذا پاسخی نخواهند داشت.

وی افزود: دومین دلیل فشاری بر به نتیجه نرسیدن مذاکرات از سوی طرف غربی، آن است که آنها میدانند ایران آن دانش هستهای را به دست آورده است. روز به روز در مسایل هستهای پیشرفت میکند و هر کشوری این دانش را داشته باشد، میتواند گامهای بزرگ و بلندی در جهت اقتصادی بردارد.

نماینده مردم اراک تصریح کرد: غرب به دلیل روحیه استکباری و منفعت محور خود هرگز حاضر نیست که ایران از این انرژی استفاده کند و توسعه پیدا کند. لذا با مطرح کردن مسایلی چون مذاکرات و بهانههای مختلف فعالیتهای ما را در پشت مذاکرات متوقف کنند تا این رشد پیشرفت از ما گرفته شود. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران مطابق ماده ۴ معاهده NPT
می
تواند از استخراج و آسیاب و غنی سازی و.. از موضوع هستهای فعالیت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: پیام و استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای غرب این است که واقعیت این نیست که ما پشت دیوارهای مذاکرات متوقف بشویم و تا هر زمانی که آنها بخواهند ما را معطل کنند. اگر واقعا این دور مذاکرات که در پیش رو است خروجی نداشته باشد و اینکه ببینیم که آنها به دنبال بهانههای مختلف هستند، مطمئنا جمهوری اسلامی ایران تصمیم دیگری خواهد گرفت و آن تصمیم به نفع غرب نخواهد بود. ناچارا ایران در خصوص بحث خروج از NPT در خصوص عدم پیگیری مذاکرات تصمیم دیگری را مورد بررسی قرار خواهد داد که در آن سناریو و استراتژی نرمش قهرمانانه که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و بازی برد – برد قطعا بازنده طرف غربی خواهد بود. چنانچه در گذشته این اثبات شده است.

آصفری یاد آور شد: دراین دور مذاکراتی اخیرا که در حال برگزاری است علی رغم اینکه خوشبین نیستیم و میدانیم طرف غربی به دنبال بهانه گیری است؛ ولی ما به جهت اینکه افکار عمومی جهان ثابت کنیم که جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و مذاکره است؛ مذاکرات را دنبال میکنیم اما اگر ثابت شود که طرف مقابل دنبال معطل کردن ما در جهت پیشرفت و توسعه کشور هستند؛ آن موقع تصمیم جمهوری اسلامی تصمیم جدی و قاطعی خواهد گرفت. ما هنوز مذاکرات را دنبال میکنیم اما در این دور باید وضعیت تحریمها مشخص شود و طرف غربی یا تحریمهای خود را دنبال کند که چیزی عایدش نخواهد شد و یا مذاکرات را به نتیجه برسانند که قطعا به نفع آنان هم خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: قطعا مجلس شورای اسلامی نیز دارای اختیاراتی است که در قانون اساسی مشخص شده و دولت را ملزم به غنی سازی ۶۰ درصد برای کشتیرانی و زیردریاییها و بخشهای مختلف اقتصادی خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/dPfB1U