مجلس

ایران در پسا تحریم باید سرزمین تولید و صادرات شود

حسین گروسی گفت: اگر توانستیم به سرزمین تولید و صادرات تبدیل شویم، می توانیم انتظار داشته باشیم که معیشت مردم خوب خواهد شد.
حسین گروسی گفت: اگر توانستیم به سرزمین تولید و صادرات تبدیل شویم، می توانیم انتظار داشته باشیم که معیشت مردم خوب خواهد شد.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با هفتهنامه «شما»، در رابطه با چرایی عدم تغییر وضعیت معیشت مردم در این دوسال اخیر اظهار داشت: در بحث بهبودی معیشت مردم باید رشد اقتصادی را بالا ببریم، با توجه به رشد اقتصادی منفی که در گذشته داشتهایم، اما هنوز نتوانستهایم جایگاه از دست رفته اقتصاد را به دست آوریم.

وی افزود: از طرفی درآمد سرانه مردم کشور پایین است، درآمد سرانه ما بین 6 الی7 هزار دلار بوده، این درحالی است که برای کشورهای دیگر بالای 30 الی 35 هزار دلار درآمدسرانه دارند. حال اگر زمانی این درآمد حاصل شود، باید توزیع این درآمد در کشور متوازن باشد.

گروسی ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که 95 درصد ثروت در کشور متعلق به 5 درصد از افراد جامعه است، توزیع متوازن ثروت بین همه اقشار جامعه بسیار حائز اهمیت است. اما بنده تصور میکنم آنچه امروز خانوادهها را رنج میدهد، بیکاری سرپرست خانواده و یا جوانان آنها است. به طوری که در خانوادهای که بین 2 الی 3جوان آماده به کار وجود دارد، اگر یک نفر آنها سرکار برود، حداقل باید حدود یک میلیون حقوق دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات معیشتی مردم نمیتوان با توزیع سبد کالا این مهم را مرتفع کرد، بلکه باید اشتغال آنها را سامان دهیم. به نظر میرسد در فرصتهای ایجاد شده در پسا برجام، برای تحقق اقتصاد مقاومتی که رهبرمعظمانقلاب بارها تاکید داشتهاند، اقتصاد مقاومتی هم یعنی تولید، ایران باید سرزمین تولید و صادرات شود.

نماینده مردم شهریار تصریح کرد: اگر توانستیم به سرزمین تولید و صادرات تبدیل شویم، می توانیم انتظار داشته باشیم که معیشت مردم خوب خواهد شد. در غیر این صورت اگر به امید چند کالای وارداتی و چند سبد کالا باشیم؛ وضع مردم خوب نخواهد شد.

زیرا این راهکارها مقطعی است، بنابراین در این راستا امید داریم که دولت بعد از برجام و در شرایط پسابرجام، در ریلی حرکت کند که کشور به تولید و صادرات تبدیل شود. به طور مثال ما صنایعی چون خودروسازیها، لوازم خانگی، فولاد، پتروشیمی و نفت داریم که میتوانیم آنهارا به مرحله صادرات برسانیم.

محمدحسین گروسی افزود: نکته قابل تأمل این است که رهبرمعظم انقلاب در سالهای گذشته با توصیههایی مکرر، دولتمردان را از خام فروشی پرهیز دادند؛ در شرایط فعلی که نفت به زیر 30 دلار رسیده، اگر تولید هم خوابیده باشد؛ ما قطعا به جایی نخواهیم رسید. البته امید است که دولت، مجلس، رسانه ها و کارشناسان و صداو سیما همه یک حرکت واحد و هماهنگی را مشخص کنند و راهکارهایی را که میتواند کشور را از این مرحله برهاند، دست یابند. دراین چند سال وضعیت معیشت مردم هم خوب نشده است که این نشان دهنده آن است که فرمایش حضرت آقا در رابطه با اقتصاد مقاومتی و عدم خام فروشی هنوز بر زمین مانده است.

https://shoma-weekly.ir/QOD9SK