مجلس

ایران به‌دنبال توافق عزتمند و با اقتدار است

از فحوای پاره‌ای از مصاحبه‌های افراد 5+1 معلوم است که ایران بر سر اصول اولیه و خطوط قرمز خود ایستادگی و مقاومت می‌کند.
محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص مذاکرات هستهای ایران با 5+1 و لزوم توجه به ضروریات چارچوبهای یک توافق خوب اظهار داشت:

حدود 10 سال است که غرب از تمام توانهای خود استفاده کرده است تا جمهوری اسلامی ایران از حقوق هستهای خودش دست بردارد؛ از تلاشهایی مانند خرابکاری در سایتهای هستهای ایران گرفته تا ترور دانشمندان هستهای و اعمال تحریمهای ناجوانمردانهای که علیه ما تصویب شد؛ اما آنچه مهم است هیچیک از این اقدامات نتوانسته است جلوی فعالیتهای هستهای ما را بگیرد و کار به جایی رسید که غرب چارهای به جز اینکه پای میز مذاکره با ایران بنشیند، ندارد.

وی افزود: از دو راهکار ادامه تحریم و اعمال فشارها علیه ایران یا ادامه مذاکرات غرب که با اعمال فشار و تحریم راه به جایی نبرده، به پای میز مذاکره آمده است؛ اما دست از زیادهخواهیها برنداشتهاند. البته آنها بهخوبی میدانند که اگر اعمال تحریمها بر ایران ادامه یابد، جمهوری اسلامی هم دست به اقدامات دیگری از جمله آنها توسعه فعالیت هستهای در راستای اصول صلحآمیز آن یا حتی خروج از آژانس و ترک میز مذاکرات و جلوگیری از بازرسیهای آژانس و ... دنبال خواهد کرد. لذا به نفع غرب است که مسئله هستهای ایران را از طریق مذاکرات دنبال کند.

آصفری تصریح کرد: امروز ادامه روند مذاکرات در لوزان از آن جهت اهمیت دارد که پیگیری و برداشتن کلیه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران، دنبال شود. لذا در گام اول باید تحریمهای نفتی و بانکی و مالی جمهوری اسلامی ایران برداشته شود و لغو تمامی تحریمها در دستور کار تیم مذاکرهکننده باشد؛ غرب هم از سیاسیکاری و سیاسی بازی و فریب و حیله دست بردارد تا اعتماد از دستداده خود را در ذهن مردم ایران اصلاح کند. او باید متوجه باشد که اگر بخواهد روند زورگویی خود را ادامه دهد و بحثهایی چون تمدید مذاکرات و مذاکره همراه با تحریم را دنبال کند، مطمئنا جمهوری اسلامی ایران تمکین نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر میرسد رسیدن به بیانیه پایانی نیز حائز اهمیت نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانهای دارد؛ زیرا آنچه برای ملت ایران حائز اهمیت بوده، توافق نهایی است. در توافق نهایی نیز باید بحثهای توسعه و تحقیق فعالیت هستهای ایران و ادامه فعالیت هستهای ایران مدنظر قرار گرفته شود و احدی حق ندارد به اسم مذاکرات و توافق نهایی جلوی فعالیت تحقیقاتی و توسعه هستهای ایران را بگیرد و هیچ بندی نباید در رابطه با لغو فعالیتهای هستهای ایران مطرح شود.

آصفری یادآور شد: از دیگر مباحث توافق، بحث لغو تمام تحریمهایی است که از سوی جوامع غربی لحاظ شده است؛ چه تحریمهای دو جانبه یا چند جانبه دولت و کنگره آمریکا و چه تحریمهای اتحادیه اروپا و چه تحریمهای شورای امنیت.

وی تأکید کرد: از دیگر مهمات توافقنامه نهایی ضمانت اجرایی این توافقنامه است که باید لحاظ و کاملا مشخص شود. اینکه در آینده آمریکا دولتی بر سر کار بیاید و پایبند به این توافق نباشد باید ضمانتهایی در این توافق نهایی وجود داشته باشد تا طرف مقابل تخطی نداشته باشند. به طور کلی در رابطه با ضمانت اجرایی، باید جمعبندی این مباحث در سازمان ملل مطرح شود و ضمانت اجرایی آن را دبیر کل سازمان ملل پذیرا باشد؛ اگر شورای امنیت بخواهد در این توافق ضمانتی را برعهده بگیرد، این دور تسلسل و باطلی است؛ زیرا 5 کشوری که با ما به مذاکره نشستند خودشان از اعضای اصلی و دائمی شورای امنیت هستند و آنها میتوانند با حق وتو جلوی ادامه مسیر را بگیرند. بنابراین لازم است این ضمانت بالاتر از شورای امنیت باشد. البته سازمان ملل را هم با این بدنه بیماری که دارد، نمیتوان بهعنوان مرجع بالاتر قلمداد کرد؛ زیرا دبیرکل سازمان ملل متأسفانه بیشتر سیاستهای دولت آمریکا و غرب را دنبال میکند؛ اما به هر جهت چارهای به غیر از پذیرش سازمان ملل نیست که حداقل ضمانت اجرایی این توافقنامه را داشته باشند. چنانچه غرب همانند گذشته به تعهدات خود پایبند نبود، خسارتهایی که در طول این مدت به جمهوری اسلامی ایران وارد کردهاند، پرداخت کنند.

نماینده مردم اراک خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در روند مذاکرات ما مطالبی دیگر به غیر از بحث هستهای را نباید در توافقنامه بیاید. اینکه در توافق خواهان طرح مسائلی چون سیستم دفاعی و موشکی یا حقوق بشر یا حمایت از جنبشهای آزادیبخش در منطقه خاورمیانه و... هستند، راه بیراهی است. پرانتزهایی که جمهوری اسلامی ایران بتواند در کمترین فرصت فعالیت خود را دنبال کند و در چارچوب معاهده و سازمان فعالیت داشته باشد را باید در توافق هستهای اشاره بشود و از آوردن جملات و کلماتی که ایران را از حق طبیعی خود و فعالیتهای هستهای باز دارد، باید جلوگیری شود. همچنین لغو تمام تحریمها خواسته ملت ایران است نه تعلیق تحریمها، لذا این نکات بسیار ظریف و حائز اهمیت است که باید توجه شود.

آصفری در ادامه گفت: یکی دیگر از نکات مهم ظرف زمانی برداشتن تحریمها است که از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه طرف مقابل مطرح میکند بیش از 10 سال و... یا در طول مدتی این تحریمها برداشته میشود، زورگویی است که نباید اجازه داده شود تا در توافق بیاید. لذا بایستی به محض توافق نهایی نسبتبه برداشت تحریمها و شروع آن اقدام بشود. همچنین پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل باید خارج شود و پیگیری آن باید توسط آژانس صورت پذیرد؛ زیرا این پرونده را شورای امنیت سازمان ملل نباید رسیدگی کند، بلکه همانند دیگر کشورها باید از طریق آژانس و در این مذاکرات به آن رسیدگی شود.

آصفری یادآور شد: در پایان باید یادآور شد که در جمهوری اسلامی ایران هیچ کسی مخالف توافق هستهای نیست؛ همه ملت ایران موافق توافق هستهای هستند و برخی از اعضای تیم مذاکرهکننده یا متأسفانه برخی از اعضای دولت موضعگیریهایی را میکنند که در ایران افرادی مخالف توافق هستهای هستند، گزاف است. هیچکسی در ایران مخالف توافق هستهای نیست؛ لذا همه موافق توافق عزتمندی هستند که عزت جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شود و لغو تمام تحریمها و به رسمیت شناختن حقوق هستهای ایران آورده شود، هیچ مخالفی نخواهد داشت.

همچنین منصور حقیقتپور در رابطه با روند مذکرات در لوزان اظهار داشت: از فحوای پارهای از مصاحبههای افراد 5+1 معلوم است که ایران بر سر اصول اولیه و خطوط قرمز خود ایستادگی و مقاومت میکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نظرم من دوستان همچنان ایستادگی کنند؛ زیرا ما چیزی را از دست نخواهیم داد، لذا ما باید محکم بایستیم زیرا ما در این سالها هزینههای زیادی پرداخت کردهایم؛ حتی در این مسیر شهیدان بسیاری دادهایم و دانشمندان هستهای ما از میان رفتهاند. دیگر این روزها، زمان نتیجهگرفتن است و آقای ظریف و همکاران محترمشان که مورد تأکید و وثوق مقام معظم رهبری و مردم عزیز ایران هستند، باید روی اصول محکم بایستند تا دستاوردهای مناسبی از این مذاکرات به دست بیاید.

همچنین وی به جوسازیهای رسانههای بیگانه اشاره کرد و گفت: البته ناگفته نماند که در این راستا رسانههای بیگانه با جوسازی و ایجاد فضاهای رسانهای سعی دارند تا موارد و مسائل مدنظر مقابل را تأمین کنند
https://shoma-weekly.ir/9zLA7c