ویژه

ایران، امید ملت‌های مسلمان جهان است

ایران امروز پرچمدار امت اسلامی است و جایگاه بسیار رفیعی در گردهم آوردن همه مسلمانان حول یک محور مشترک دارد. این ظرفیت بزرگ در کشوری وجود دارد که پایه آن را امام خمینی(ره) گذاشت و الان به یکی از قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران اکنون امید همه ملت‌های اسلامی است و در طی سال‌های اخیر هم اقدامات بسیار خوبی در زمینه ایجاد وحدت بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی انجام داده است.
افغانستان یکی از کشورهای مهم از لحاظ جغرافیا و جمعیت در میان کشورهای اسلامی است که در چند دهه اخیر دستخوش تحولات و درگیری‌های فراوانی بوده است؛ تحولاتی که زمانی با درگیری میان دو بلوک شرق و غرب و در قالب جنگ سرد دنبال می‌شد و اکنون به محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی و قدرتنمایی برخی کشورهای جهان تبدیل شده است.

حضور نمایندگان احزاب اسلامی این کشور در کنفرانس وحدت اسلامی و فعالیت خوب آنان نشان داد که افغانستان یکی از بسترهای بسیار مهم و مناسب برای رشد فعالیت‌های سیاسی در میان احزاب اسلامی است.

در همین زمینه، نماینده حزب "اقتدار اسلامی افغانستان" که یکی از مهمانان حاضر در ضیافت وحدت حزب مؤتلفه اسلامی در مرکز پژوهش‌های وزارت امور خارجه بود، در گفتگو با "شما" به مسائل مهم و مشکلاتی که جامعه اسلامی با آنان درگیر است اشاره کرد و ضمن برشمردن آنها، وحدت را تنها راه حل برطرف کردن این مشکلات و معضلات عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر و در شرایط کنونی، اصلی‌ترین اولویت احزاب اسلامی باید "بیداری در برابر بیدادگران" باشد و این محور باید به صورت دائمی مورد توجه اندیشمندان و بزرگان احزاب سیاسی قرار بگیرد، گفت: همه کنفرانس‌ها و نشست‌ها و همایش‌ها باید راستای این هدف اصیل و بزرگ ساماندهی شوند که محوریت مسلمانان بر موضوع عدم اختلاف‌افکنی شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تجربه موفق برخی گروه‌ها و احزاب سیاسی در جهان، به همبستگی و یکپارچگی گروه‌های موسوم به چپ در ادبیات سیاسی جهان اشاره کرد و گفت: اکنون ما شاهد یک وفاق و اجماع کلی و جهانی میان گروه‌ها و احزاب چپ هستیم؛ وحدتی که می‌تواند به مستحکم شدن پایگاه سیاسی این گروه‌ها در جهان تبدیل شود.

نماینده حزب "اقتدار اسلامی افغانستان" در ادامه، به مشکلات و مسائلی که جامعه و امتی اسلامی این روزها درگیر آن است، اشاره کرد و گفت: ما باید با بیداری و همبستگی در برابر دشمنان، امت اسلامی را از مشکلات فعلی خارج کنیم. جایگاه سران احزاب اسلامی در این میان بسیار مهم و تاثیرگذار است و این افراد می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های منسجم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که امت اسلامی ضمن مقابله با فتنه‌های درونی نظیر جریان تکفیری و وهابیت، عرصه بین‌المللی را هم به مکانی برای قدرت‌نمایی و عرض اندام اسلامگرایان تبدیل کنند.

وی در این میان، به نقش بسیار مهم و ارزنده جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران امروز پرچمدار امت اسلامی است و جایگاه بسیار رفیعی در گردهم آوردن همه مسلمانان حول یک محور مشترک دارد. این ظرفیت بزرگ در کشوری وجود دارد که پایه آن را امام خمینی(ره) گذاشت و الان به یکی از قدرت‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران اکنون امید همه ملت‌های اسلامی است و در طی سال‌های اخیر هم اقدامات بسیار خوبی در زمینه ایجاد وحدت بین مذاهب و فرقه‌های اسلامی انجام داده است.

وی در پایان با اشاره به قدمت حزب مؤتلفه و سابقه فعالیت‌های این حزب، آن را یک الگو برای فعالیت همه احزاب اسلامی در سراسر جهان دانست و خواستار انتقال تجربیات این حزب به حاضرین در همایش شد.

https://shoma-weekly.ir/1fMD7K