جامعه

ایجاد اختلال در ذهن مخاطب هدف رسانه‌های بیگانه از جعل اخبار است

یک کارشناس رسانه ایجاد اختلال در ذهن مخاطب را هدف رسانه‌های بیگانه از جعل خبر دانست و بیان کرد: وقتی یک خبر جعلی کوتاه بیان می‌شود امکان دارد مخاطب از طریق دیگری، خبر جعلی دیگری شنیده باشد و این دو خبر جعلی را یکدیگر ترکیب می‌کند.

علیرضا داودی با اشاره به توسل رسانه‌های بیگانه و دشمنان به اخبار و محتوای جعلی گفت: اخبار و محتوای جعلی یعنی خبرهایی که وجود خارجی ندارند اما به واسطه شبهاتی که در ذهن مخاطب وجود دارد، قابل باور می‌شود.

این کارشناس مسائل رسانه در تبیین اهداف رسانه‌های بیگانه و دشمنان برای جعل خبر اظهار کرد: وقتی خبر جعلی منتشر و سپس تکذیب شده و این روند تکرار می‌شود، حتی وقتی اصل خبر هم منتشر شود باز هم ذهن آن را نمی‌پذیرد و قدرت پذیرش اخبار اصلی گرفته می‌شود.

وی ایجاد اختلال در ذهن مخاطب را هدف رسانه‌های بیگانه از جعل خبر دانست و بیان کرد: ایجاد اختلال در یک بعد در حوزه اخبار و در بعد دیگر در حوزه انتقال موضوعات کارکرد دارد. وقتی یک خبر جعلی کوتاه بیان می‌شود امکان دارد مخاطب از طریق دیگری، خبر جعلی دیگری شنیده باشد و این دو خبر جعلی را یکدیگر ترکیب می‌کند. خود مخاطب خبر جعلی سوم را می‌سازد و آن را گسترش می‌دهد.

داودی افزود: وقتی دشمن در میدان به مشکل و بن بست می‌خورد، یک میدان جدید تحریف شده را برای مخاطب باز می‌کند. در حال حاضر سرپل و سرگل همه رویدادها به فوتبال ختم می‌شود و به همین جهت دشمنان در راستای اهداف خود اقدام به انتشار اخبار جعلی و فیک از بازیکن‌های فوتبال می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/0525hn