ویژه

اگر سرطان وخیم نظام بانکی جراحی نشود

راهکار حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بود که تبیین و ابلاغ شد، آیا زمان گذر از شعار به عمل فرانرسیده، مفهوم اجرایی ما همه سرباز توییم را در کجا باید دریافت کنیم، اگر فرمانده دستوری داده ما در انجام آن دستور چه کاری انجام داده‌ایم.

عبدالرضا مصری - از سال ۸۶ تا به امروز رهبر معظم انقلاب در طلیعه هر سال، مسئله اقتصاد را مطرح کردهاند، سال گذشته اقتصاد مقاومتی به عنوان راه برونرفت از بیماری اقتصادی در کشور مطرح و راه برونرفت ترسیم شد.

ما قرار بوده و هست و باید خالق حماسه اقتصادی در کشور باشیم، اما این کار با حرف انجامشدنی نیست، ما زیاد حرف میزنیم و کم عمل میکنیم و در مرحله اول، این تذکر را به شخص خودم میدهم.

راهکار حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بود که تبیین و ابلاغ شد، آیا زمان گذر از شعار به عمل فرانرسیده، مفهوم اجرایی ما همه سرباز توییم را در کجا باید دریافت کنیم، اگر فرمانده دستوری داده ما در انجام آن دستور چه کاری انجام دادهایم.

اگر بنا باشد در کنار سایر مسائل جاری کشور نشست کوچکی هم برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، رسالت خود را انجام ندادهایم و نخواهیم داد، اگر این نسخه بانک جهانی بود امروز برای آن چقدر سینه چاک میکردیم، اقتصاد مقاومتی راه برونرفت از وضعیت کنونی و ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است.

اقتصاد مقاومتی یعنی رشد و شکوفایی در شرایط تحریم، تهدید و فشار دشمن، اقتصاد مقاومتی یعنی تولید، بهرهوری، یعنی رفاه عمومی، مدیریت مصرف، جلوگیری از خامفروشی و در پایان یعنی اعتنا و اعتماد به مردم.

یک ماه کارخانه تولید قانون را تعطیل کنیم، در مجلس را ببنیدیم و دوربینها را جمع کنیم و بشینیم برای برونرفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور که‌‌ همان اقتصاد مقاومتی است چارهای بیندیشیم. با روش کنونی نمیتوان اقتصاد مقاومتی در کشور را پیاده کرد. نسخه غربیها شکوفایی اقتصادی را برای ما به دنبال ندارد، چراکه آنها به دنبال شکوفا کردن اقتصاد خود هستند. مگر میشود که آنها برای رشد ما نسخه بنویسند. رشد تولید ما کاهش وابستگی ما به آنها است.

مرزهای اقتصادی را روشن و تعریف کرده و قوانین مزاحم را حذف کنیم، مگر مقام معظم رهبری به نمایندگان تذکر ندادند که قوانین مزاحم حذف شود، چه کاری برای تنقیح قوانین انجام شده؟

نظام مالی و بانکی کشور باید اصلاح شود، راهی که نظام بانکداری ما در آن گام برمیدارد به ترکستان است. تا زمانی که بانک مرکزی قدرت ندارد، تا زمانی که پشت هر بانکی که در کشور راهاندازی میشود یک قدرت پنهان نهفته است، تا زمانی که دولتها آمر بانک مرکزی هستند، تا زمانی که نظام پوسیده بانکی ما اصلاح نشود و سرطان وخیمی که در نظام بانکی ما است جراحی نشود زمین میخوریم. نظام بانکی کشور همه دولتهای گذشته را از کار مأیوس کرد و دولت فعلی نباید اجازه دهد تا به سرنوشت دولتهای قبلی دچار شود.

* نطق میان دستور رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی


https://shoma-weekly.ir/h7bOau