ویژه

اگر احزاب قوی نباشند جای آنها را تروریسم می‌گیرد

همکاری احزاب آسیایی می‌تواند خطر گسترش تروریسم را کم نماید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار معاون دبیر کل و اعضای هیئت رئیسه کنفرانس بینالمللی احزاب سیاسی (ICAPP)، تشکیل یک مجمع حزبی در دنیا و حداقل در منطقه را یکی از آرزوهای مبارزین و مسئولان انقلاب اسلامی از نخستین ماههای پس از پیروزی دانست و گفت: به خاطر اعتقادی که به تحزّب داشتیم، در‌‌ همان روزهای اول پس از پیروزی، در حالی که به خاطر اختلافات سیاسی و شورشهای کور، مشکلات فراوانی داشتیم، حزب جمهوری اسلامی را تأسیس کردیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به عضویت بیش از یک میلیون مردم ایران در حزب جمهوری اسلامی، گفت: این حزب در سالهای اول، از عوامل مؤثر تثبیت پایههای نظام بود که بسیاری از دبیران، مدیران و مسئولان احزاب فعلی، عضو شورای مرکزی و کمیتههای آن بودند.

وی با تأکید بر رشد ابزار اطلاعرسانی و به ویژه گسترش فضای مجازی، گفت: با توجه به آگاهی مردم که به تدریج تقویت میشود، دنیا و حتی کشورهای کمونیستی، در آینده به سوی دموکراسی میروند که احزاب پایههای آن هستند.

وی با اشاره به مجموعه تشکیلات کمیته احزاب آسیایی، گفت: اگر بتوانید اطلاعرسانی کنید، میتوانید الگویی برای سایر نقاط دنیا باشید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت احزاب، گفت: اگر احزاب در کشورهای مختلف قوی نباشند، جای آنها را تروریسم میگیرد و سیستمهای استبدادی در کشورها حاکم میشود.

هاشمی رفسنجانی احزاب را ضربهگیر نظامها دانست و گفت: مصلحت همه دولتهاست که احزابی قوی داشته باشند تا با هم رقابت کنند و مردم براساس تفکرات و عملکردها، با رأی خود، بهترینها را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه «حاکمان استبدادی همیشه مخالف فعالیتهای احزاب مستقلّی هستند»، گفت: مردم با اطلاعرسانیهای احزاب آگاه میشوند و مردم آگاه هم به مستبدین فرصت تاخت و تاز نمی‌‌دهند.

هاشمی رفسنجانی با توصیه به دبیران کل احزاب مختلف که «باید سعادت بشر جزء اهداف شما باشد»، گفت: در مقطع فعلی، سعادت بشر در مقابله با گروههای تروریستی است که با حضور در کشورهای متعدد، زندگی مردم را ناامن کردهاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم آگاه و احزاب فعال میتوانند تروریستها را خانهنشین کنند.

وی با ارائه تحلیلی از تلاش گروههای تروریستی برای یارگیری از مردم و به ویژه جوانان ناراضی کشورها، گفت: همکاری احزاب آسیایی میتواند خطر گسترش تروریسم را کم نماید.

آقای یونگ از کشور کره و معاون دبیر کل کنفرانس بینالمللی احزاب آسیایی نیز با ابراز خشنودی و بیان اهداف سفر خود و هیئت همراه به جمهوری اسلامی ایران، گفت: آی کپ (ICAPP) که با ۳۶ حزب کشورهای مختلف آسیا تشکیل شده، به چنان جایگاهی رسیده که میتوانیم بگوییم رهبران سیاسی کشورها را به هم نزدیک نماید و اخیرا۱۰ کشور، طی بیانیهای از دبیر کل سازمان ملل خواستند که ICAPP عضو ناظر شورای امنیت باشد.

آقای یونگ سفر ماه گذشته رئیسجمهور کره جنوبی به تهران را به عنوان سفر چهارمین مقام عالی رتبه کشور متبوع خود، موفقیت آمیز دانست و اظهار امیدواری کرد که روابط سئول و تهران روز به روز تقویت شود.

وی ضمن ارائه گزارشی از کنفرانسهای این مجموعه در پایتختهای چندین کشور آسیایی، به خصوص کنفرانس سال ۲۰۰۷ تهران، گفت: دهمین کنفرانس نیز با محوریت جاده ابریشم در سال ۲۰۱۸ در تهران برگزار میشود که مجمع عمومی آی کپ است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه، تأکید بر جاده ابریشم را نشان هوشمندی دانست و گفت: در دنیای مدرن امروز، شکل قدیم جاده ابریشم جواب نمیدهد، ولی با استفاده از ابزار و تکنولوژیهای جدید میتواند نمادی برای همکاری ملتها باشد که ایران با توجه به سوابق تاریخی، یکی از ایستگاههای مهم ایده تقویت جاده ابریشم است.

در ادامه دیدار، آقای سناتور مشاهید حسین، رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان و دبیرکل حزب مسلم لیگ نیز با ابلاغ درود و سلام مردم و دولت پاکستان به آیتالله هاشمی رفسنجانی و ملت ایران، گفت: در پاکستان به خاطر توافقات هستهای و برجام بین ایران و ۱+۵ خوشحالیم و امیدواریم در سایه این توافق، طرح عظیم خط انتقال گاز ایران به آسیای جنوب شرقی از مسیر پاکستان به مرحله اجرایی برسد.

آیتالله هاشمی رفسنجانی در اینباره، گفت: هم با خانم بینظیر بوتو و هم با آقای نوازشریف برای انتقال خط گاز به هندوستان از پاکستان به توافق رسیده و حتی شرکتی تشکیل داده بودیم تا برای مسیریابی مطالعه کند اما موانع و مخالفتها با آن، روز به روز بیشتر میشود، در حالی که میتوان آن خط را حتی به چین رساند.

دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان، در ادامه با اشاره به سفرهای آیتالله هاشمی رفسنجانی به پاکستان و عربستان در سالهای گذشته و با اظهار تأسف از تنشهای روابط بین دو کشور ایران و عربستان، گفت: جهان اسلام و مردم منطقه، انتظار دارند که جنابعالی، مثل همیشه با پادر میانی نگذارید اختلافات مذهبی دو کشور شدید شود که به سراسر جهان اسلام کشیده میشود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع، گفت: در زمان‌‌ همان سفر، آقای نوازشریف که الان به موقعیت سابق خویش در نخست وزیری برگشتهاند، به عنوان تبعید در عربستان بود که حتی با هم دیدار داشتیم و ایشان میتواند در این راه مؤثر باشند.

رئیس کمیته دفاعی سنای پاکستان در ادامه خطاب به آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت «شما در پاکستان قهرمان انقلاب اسلامی شناخته میشوید» که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: از گذشته تا آینده خود را سرباز ایران اسلامی میدانم.

آقای ساماراچ، از حزب حاکم و دبیر هیئت دولت کامبوج نیز با ابراز علاقه ملت و دولت کامبوج، گفت: در سال ۱۹۹۳ که اولین انتخابات کامبوج برگزار شد، ایران در کشور متبوع من سفارت دارد و روابط کشور رو به بهبودی است.

وی با یادآوری سفرهای مقامات کامبوج به ایران، رفتوآمدهای مقامات کشورها را باعث تعمیق روابط دانست که آیتالله هاشمی رفسنجانی، گفت: در زمان رفتارهای خشن خمرهای سرخ به مردم کامبوج، خیلی نگران بودیم و من یک بار در خطبههای نماز جمعه به آن پرداختم.

در آغاز این دیدار، دکتر حسن غفوری فرد، رئیس خانه احزاب، ضمن ارائه گزارشی از برنامهها و اهداف سفر هیئت احزاب آسیایی، گفت: در سال ۱۳۷۹ که خانه احزاب در ایران تشکیل شد، مجمع بینالمللی احزاب آسیایی هم شکل گرفت و الان شبیه این کارها در آفریقا و آمریکای لاتین تشکیل شدهاند.

همچنین آقای بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، نیز با ارائه گزارشی از همکاری مؤتلفه با خانه احزاب ایران و به تبع آن ICAPP، به برنامه کنفرانس آتی این مجموعه در ایران اشاره و از آیتالله هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در مراسم افتتاحیّه آن دعوت کرد.

https://shoma-weekly.ir/Dz9sgV