مجلس

اولویت اقتصاد مقاومتی و شفاف سازی درآمد نفت، بایسته‌های بودجه 94

در اصلاح بودجه نویسی باید بودجه تنظیمی به گونه ای تنظیم شود که عملیاتی باشد، آنچه مد نظر دولت و مجلس است و تعقیب می‌شود، بودجه ریزی عملیاتی است. که در واقع با توجه به حجم عملیات و بحثهای موجود بودجه‌ها را اختصاص بدهند، اگر این مسئله پیاده شود بسیار خوب است.
اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بایستههای بودجه ۹۴ و ضرورت اصلاح بوجه نویسی اظهار داشت: شرایط بودجه نویسی، بودجه ۹۴ شرایط خاصی است، با توجه به اینکه قانون بودجه نویسی کشور در دستور اصلاح است و اگر به موقع برسد باید شاهد تغییراتی در این راستا باشیم. اما با توجه به اینکه سال ۹۴ سال خاصی است هم به دلیل سال پایانی برنامه پنجم توسعه است. بنابراین یکسری تکالیفی را ما در قانون برنامه داشتیم که به لحاظ عملکردی، هم در دولتهای قبلی و هم در دولت فعلی، فاصله جدی نسبت به شاخصهای تعیین شده در قانون را داریم که شرایط را خاص خواهد کرد.

وی افزود: شرایط بین المللی نیز بر بودجه ۹۴ نیز تاثیراتی دارد، که دو فرض وجود دارد، یک فرض بدبینانه است که در شرایط سختی که با کاهش قیمت نفت در حوزه بین المللی اتفاق افتاده است که امکان ما را برای تامین منابع مورد نیازمان در سال آینده با مشکل مواجه خواهد کرد که بایستی با رویکرد و سناریوی خاصی آن را تدوین کنیم.

جلیلی ادامه داد: یک پیش بینی خوشبینانه وجود داردکه فضای مذاکرات به نتیجه برسد و شرایط را بهبود بدهد که آن هم در بحث تدوین قانون بودجه سال آینده تاثیر گذار خواهد بود. در روند بودجه نویسی یکسری تکالیف داریم که تعهدات دولت در غالب برنامههای پیشنهادی و یا مطرح شده برای حوزههای متغیر اقتصاد کلان، هم در حوزه اشتغال، تورم و خروج از رکود است و لوایحی که دولت پیشنهاد داده که بایستی که در بحث اجرا ما در سال ۹۴ در قانون بودجه شاهد باشیم.

نماینده مردم مسجد سلیمان و لالی تصریح کرد: مجموعه این عوامل باعث میشود که بودجه ۹۴ یک بودجه ویژهای باشد. لذا دولت بایستی با هوشیاری در تدوین و مجلس هم با همکاری و تعاملی که خواهد داشت بر اساس واقعیتها تا خطای پیش بینی ما برای ۹۴ کمترین خطا باشد، این بودجه را تنظیم کند.

وی افزود: چون ما در سال ۹۳ دچار خوشبینی شدیم که با واقع نگری که در ابتدای سال برای قیمت نفت وجود داشت، که برخی از دوستان هشدارهایی را دادند که این روند قابل ادامه نیست و منجر به کاهش خواهید شد که این اتفاق افتاد و پیش بینی بدبینانه محقق شد.

هرچند انتظار داریم در ادامه سال این روند بهبود یابد اما شرایط غیر قابل پیش بینی است ولی مهم این است که ما سطح خطا در پیش بینیها را کاهش دهیم. زیرا آینده و سطح متغیرها واقعا قابل کنترل نیست و تحت تاثیر عوامل جهانی بین المللی و منطقهای هست و تغییر خواهد کرد. آنچه مهم است که تلاش کنیم تا همه ابعاد موضوع را مورد توجه قرار دهیم تا کمترین خطا را داشته باشیم، تا برنامههای اقتصادی دولت محقق شود و از طرفی هم مردم به خدمات مورد انتظارشان دست یابند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در ادامه با بیان رابطه مالی دولت و شرکت نفت اظهار داشت: اساسنامه شرکت نفت در کمیسیون انرزی در حال پیگیری است و با تصویب آن رابطه مالی دولت و شرکت نفت شفافتر خواهد شد و از طرفی هم وضعیت تقسیمات کشوری مشخص و شفاف میشود.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم بحث سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که فکر میکنم فرصت ایجا شده، فرصت خوبی برای دولت است که کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به نفت را الان مدیریت کند، زیرا ما یک محدودیت فروش داریم یک نوسان در قیمت داریم، همچنین یک ظرفیت تولید داریم که باید مراقبت کرد.

به هر جهت ما ظرفیت بیرونی برای فروش داریم، واقعیت این است که اگر دولت قرار باشد در آمدهای نفتی را تا سطح مشخصی مدیریت کند، باید به فکر بازارهای ثانویه باشد.

همچنین غلامرضا اسداللهی عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه اظهار کرد: دولت در بودجه نویسی باید قانون بالادستی چون برنامه پنجم را لحاظ بکنند و آن تکالیفی که در غالب احکام برنامه آمده اجرایی کنند. مضاف بر اینکه با توجه به منابع درآمدی کشور بیشتر به سمت پروژههایی که به اتمام میرسند حرکت کند، زیرا اینها خود یک زاییشی را در اقتصاد به وجود میآورند و خدماتی را وارد چرخه خدمات کشور میکنند. بنده فکر میکنم با هماهنگی که بین کمیسیونهای دولت است همه این موارد لحاظ میشود.

وی افزود: در اصلاح بودجه نویسی باید بودجه تنظیمی به گونه ای تنظیم شود که عملیاتی باشد، آنچه مد نظر دولت و مجلس است و تعقیب میشود، بودجه ریزی عملیاتی است. که در واقع با توجه به حجم عملیات و بحثهای موجود بودجهها را اختصاص بدهند، اگر این مسئله پیاده شود بسیار خوب است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با کاهش درآمدهای نفتی در سال ۹۳ و تاثیر آن در اقتصاد گفت: ما در بودجه سال ۹۳، به علت کاهش در آمدهای نفتی که اخیرا ایجاد شده به لحاظ افت قیمت نفت تاثیری نخواهد گذاشت و ما کسر بودجه نخواهیم داشت، زیرا کاهش قیمت نفت در ۳ الی ۴ ماه آینده اثر خودش را خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در واقع ما در سال آینده باید بودجه نفتی را طوری تنظیم کنیم که کسربودجه نداشته باشیم. یعنی قیمت دلار را قیمت واقع بینانه باشد. البته چیزی که امسال بسته شد نیز خارج از واقعیت نبود، ولی به لحاظ بحثهای سیاسی و بحثهای دیگر قیمت دلار کاهش یافت و عمدتا در زمستانها مصرف انرژی بیشترمی شود و با توجه به بحرانهای سیاسی که ما در منطقه خاورمیانه داریم، باید قیمت نفت بالا برود، ولی در بحث همکاری عربستان با آمریکا که با اهدف ایران روسیه است؛ قیمت نفت کاهش پیدا کرده است.

اسداللهی تاکید کرد: ما باید سال آینده قیمت نفت را برمبنای آنچه هست ببندیم. خوشبختانه با تمهیداتی که امسال لحاظ شده است ما کاهش بودجه نداریم که این نکته بسیار خوبی است ولی سال آینده باید اتکا را به نفت کمتر کنیم. مهمتر آنکه با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و کارهایی که افراد در حوزه نفت و دیگر سازمانها انجام شد باید در بودجه اجرایی کنیم.

https://shoma-weekly.ir/oLqVeU