ویژه

انقلاب در حال استمرار است

دکتر علیرضا اسلامی گفت: انقلاب چیزی نبود که تمام شود؛ انقلاب در حال شدن و استمرار است.
دکتر علیرضا اسلامی گفت: انقلاب چیزی نبود که تمام شود؛ انقلاب در حال شدن و استمرار است.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی افزود: مارکسیستها بر کارگران، مائوئیست ها بر کشاورزان و بعضی نهضت ها بر اشراف یا روشنفکران تأکید داشتند اما امام خمینی بر حضور همه اقشار در انقلاب اسلامی تکیه کردند. امام با متن و توده مردم کار داشتند؛ امام در وصیت نامه به فرزندشان گفتند پس از انجام عبادات واجب هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست.

وی تصریح کرد: حضرت امام-ره- در تمام آثار و تألیفات خود بر مبنای انسان سخن گفته اند و انسان شناسی از منظر ایشان به هشت نوع تقسیم بندی شده است.

اسلامی تاکید کرد: مخاطبین امام-ره- در طول انقلاب و پس از آن به معنای عام، مردم بوده اند و ایشان با متن و توده مردم ارتباط برقرار کردند.

وی ادامه داد: آنجا که امام-ره- در نظام جمهوری اسلامی فرمودند نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، تبلور نظام جمهوری اسلامی بود.

اسلامی تبلور منسجم آرمان های حضرت امام(ره) را ناظر بر تدوین قانون اساسی خواند و افزود: در اینجا نیز اصول مختلف حول محور مردم است که برخی از آن ناظر بر انتخابات و حق رأی مردم و برخی دیگر عمومی است.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن برشمردن اصولی از قانون اساسی، گفت: بخش عمده این اصول ناظر بر حقوق مردم است و این رویکرد را می توان تبلور دیدگاه انقلابی امام-ره- و قانون اساسی است که حضرت امام-ره- آن را تایید فرمودند، دانست.

اسلامی یادآور شد: حضور مردم در راهپیمایی های قبل از انقلاب، رهبری امام-ره- را تثبیت کرد و در دهه فجر نیز مجددا راهپیمایی کردند و همچنین حضور مردم در انتخابات ادوار مختلف مجلس و ریاست جمهوری [بسیار مثبت بوده].

وی با اشاره به حضور مردم در هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: آن زمان ارتش از هم پاشیده بود و مردم اقدام به دفاع کردند و حضرت امام-ره- با بسیج، مردم را پای صحنه آوردند.

اسلامی ادامه داد: حضور مردم در صحنه هایی چون نه دی نیز برای دیپلماسی ما بسیار مهم و پشتوانه نظام بوده؛ چراکه انقلاب اسلامی استمرار دارد.

این مبارز فعال در نهضت امام با اشاره به تداوم حضور مردم در تمام دوران انقلاب، خاطر نشان کرد: حضور مردم از آغاز نهضت تا انتخابات ها نشاندهنده این است که حضور مردم در صحنه پشتوانه نظام بوده است.

وی بر لزوم افزایش آگاهی رسانی، بینش و بصیرت مردم تاکید و تصریح کرد: باید بینش جوانانی که دوران پهلوی را درک نکردند، بالا بریم؛ از طرفی اگر مردم به وظایف خود واقف باشند، علی رغم مشکلات در صحنه حاضر خواهند بود.

اسلامی همچنین وظیفه مسئولان در قبال مردم را متذکر شد و گفت: ملت در صحنه نشان داده اند که بسیار شریف هستند و بایستی قدر آنان را دانست و امیدواریم در دهه های آینده با حمایت و کمک این ملت عزیز مشکلات شان مرتفع شود.

https://shoma-weekly.ir/Wbmk5Z