مجلس

انقلاب اسلامی مقدمه ظهور در امر حکومت جهانی مستضعفین

روز نیمه شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفته است. حمایت از محرومین و مستضعفین یکی ازاهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) به این مسئله نگاه ویژه‌ای داشته اند، به گونه‌ای که ایشان بنیادی با نام مستضعفان راه اندازی کردند تا این قشر را علاوه بر حمایت معنوی، حمایت مالی نیز بشوند.
حکومت عدل جهانی به رهبری حضرت مهدی موعود(عج) با حضور و همّت و نقش آفرینی «مستضعفان» تشکیل می شود. این خصوصیت، همان است که در کلام و پیام امام خمینی رحمه الله ، بسیار مورد توجّه بود و ایشان به صورت مکرّر با تعبیراتی از قبیل مستضعفان، محرومان، پابرهنه ها و گودنشین ها از این قشر مهم، ولی فراموش شده، یاد می کردند و بر ضرورت خدمت به آنها تاکید می نمودند. از همین رو است که روز نیمه شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفته است. حمایت از محرومین و مستضعفین یکی ازاهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) به این مسئله نگاه ویژهای داشته اند، به گونهای که ایشان بنیادی با نام مستضعفان راه اندازی کردند تا این قشر را علاوه بر حمایت معنوی، حمایت مالی نیز بشوند.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اینکه انقلاب اسلامی تا چه حد توانسته به اهداف خود در راستای حمایت از محرومان دست یابد، گفت: در مورد تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حمایت از مستضعفین و محرومین اقدامات بسیاری هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور صورت گرفته است. زیرا هدف انقلاب ما فقط مربوط به داخل کشور نبود، بلکه نگاه به امت واحد و توجه به همه مردم عالم بود.

وی افزود: با توجه به این نگاهی که درنظام جمهوری اسلامی وجود دارد، اقدامات خوبی انجام شده است، حال ممکن بوده است که این اقدام در دفاع از مظلومان و محرومان عالم بوده باشد و یا در قالب حمایتهای مالی که کمیته امداد حضرت امام (ره) در بسیاری از کشورها شعبه دارد و کمکهایی را انجام می دهد.

افتخاری ادامه داد: دفاع از مظلومان و محرومان عالم یکی از سیاستهای اصلی نظام ما به حساب میآید که این دفاع به صورت دفاع معنوی شکل گرفته است. حمایتهای ایران از لبنان، فلسطین و سوریه در برابر ظلمی که به این کشورها وارد می شود ایران تمام تلاش خویش را در دفاع از آنان انجام داده و برای رفع مشکلات آنها گامهای موثر در عرصه بین الملل برداشته است.

وی با اشاره به اقداماتی که در داخل کشور برای محرومیت زدایی در جهت حمایت از مستضعفان صورت گرفته است اظهار داشت: در داخل کشور نیز اقدامات زیادی در راستای محرومیت زدایی انجام شده است. اما تا حد مطلوب فاصله اهداف داریم. البته باید فرهنگ قناعت را نیز تقویت کنیم.

افتخاری ادامه داد: در طول انقلاب یک بخش از اهدافی را که در این زمینه تعریف شده است، انجام شده است اما بخشهایی هم صورت نگرفته است که تلاش زیادی در به ثمر رسیدن آن نیاز است که باید هم مردم و هم مسئولین در این راستا گام بردارند.

وی تصریح کرد: البته برای رسیدن به نقطه مطلوب همه باید تلاش کنند. با مشارکت مردم بهتر
می توانیم کمکهای تاثیرگذارتری داشته باشیم که شبیه سنت گلریزانی است، که مردم انجام می دهند از طرفی با حمایتهای تخصصی و معنوی که شاید هزینه بالایی نبرد می توانیم موثر باشیم. همچنین مسئولین باید برای افراد نیازمند نیز حمایتهای مادی، در بودجه در نظر داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/R4pqV0