مجلس

‌ انفجارهای عراق همکاری کشورهای منطقه با ایران را هدف قرار داده است

اسرائیل، آمریکا و عربستان نمی‌خواهند که آرامشی در منطقه برقرار باشد، لذا در حقیقت گروه‌های تکفیری، وهابیت و سلفی با تحریک این کشور‌ها عامل نا امنی منطقه شده‌اند و در کشورهای شیعه نشین چون عراق و جنوب لبنان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با «شما»، در رابطه با ناآرامیهای منطقه خاورمیانه و بررسی آسیبهای جمهوری اسلامی، درعملیاتهای تروریستی منطقه اظهار داشت: آنچه مسلم و مشخص است که اسرائیل، آمریکا و عربستان نمیخواهند که آرامشی در منطقه برقرار باشد، لذا در حقیقت گروههای تکفیری، وهابیت و سلفی با تحریک این کشورها عامل نا امنی منطقه شدهاند و در کشورهای شیعه نشین چون عراق و جنوب لبنان دست به اقدامات تروریستی میزنند.

وی با اشاره انفجارهای اخیر در عراق و کشته شدن کارشناسان وپیمانکاران ایرانی درمسیر احداث خط گاز و همچنین انفجار بیروت و کشته شدن مسئول فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اقداماتی که در عراق و لبنان صورت میگیرد، در راستای کارشکنی همکاری کشورهای منطقه با ایران است. آنها نمیخواهند که ایران در جهت سازندگی و رفاه مردم این کشورها گامی بردارد. با توجه به اینکه ایران با این کشورها قراداد دارد، این فعالیتها از قبل مشخص شده و به صورت آشکار است. لذا امنیت مسوولین ایرانی و یا کارشناسان و پیمانکاران باید توسط کشورهای مربوط تامین شود. کوثری خاطر نشان کرد: البته این کشورها به دلیل شرایط و امکانات توانایی مقابله با آنها را ندارند و در اصل این کشورها برای تامین امنیت باید خود وارد معرکه شوند و گروههای تروریستی را سر کوب کند. که در استان الانبار عراق شاهد این در گیریها هستیم، که نشان دهنده عزم کشور عراق برای از بین بردن این گروههاست. این اقدام باید در لبنان هم صورت پذیرد، زیرا این نا امنیها به ضرر کشورشان تمام خواهد شد. وی افزود: عامل و سر منشا اصلی این تحرکات رژیم اسرائیل و عربستان است که باید در این راستا، کشورهای عربی و منطقه و به خصوص سازمان ملل وارد میدان شوند و این مسئله را فیصله دهند. نماینده مردم تهران، شمیرانات و ری و اسلامشهر اذعان کرد: مسئلهای که باید توجه داشت آن است که سازمان ملل یک سازمان بیخاصیت است، زیرا آمریکاییها در جهت تقویت تروریسم از آنها حمایت میکنند. ولی دنیا بداند ما در محدود جغرافیای کشورمان اجازه نخواهیم داد که کوچکترین حرکتی انجام گیرد. اگر چنین شود، خودشان میدانند که ما بلافاصله آنها را سرکوب خواهیم کرد و در هر نقطهای که باشند آنها را‌‌ رها نخواهیم کرد. کوثری در پایان گفت: تامین امنیت بین دو کشور وجود دارد. اما زمانی که تروریستها در بغداد و دیگر شهرها دست به انفجار میزنند، دولت عراق تصمیم دارد و وارد عمل شده است و در استان الانبار آنان را سرکوب میکند. البته مجلس این موضوعات را دنبال میکند، درست است که مستقیما نمیتواند وارد عمل شود اما میتواند از دولت و دستگاه امنیتی و مسئولین ذی ربط مسئله را پیگیری کند.

https://shoma-weekly.ir/2w7fjJ