جامعه

اندیشه غیر دینی در ارتقای مسایل اجتماعی تأثیرگذار نیست

اندیشه غیر دینی هرگز در ارتقای مسایل اجتماعی تأثیر گذار نبوده و نخواهد بود زیرا در این گونه از تفکرات ترحم بر انسان‌ها جایگزین تکریم آن‌ها شده است و موضوع رشد و تعالی انسان‌ها مغفول واقع می‌گردد.
حسین انواری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در سمینار تخصصی بررسی نقشه راه مدیریت اسلامی در مشهد بیان کرد: سبک مدیریت در جامعه نشان دهنده جهت تفکر و اندیشه مدیران است، اگر امروز فعالیت و عملکردهای مدیران با ضعف همراه است باید طرز تفکر و جهان بینی مدیران مورد ارزیابی و دقت قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه سبک مدیریت اسلامی باید مبتنی بر اصولی از جمله وحی، عقل، عدل، تجربه، مهارت و دانش و علم باشد، افزود: اگر بخواهیم سبک مدیریتی را بر یافتههای دینی منطبق و رشد و تعالی انسانها را تأمین کنیم باید از منابع مورد نیاز بهرهمند شویم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی انگیزه الهی، مسئولیت به عنوان امانت، عدالت را محور فعالیتها قرار دادن، تقویت مبانی ارزشهای دینی، نشاط و طراوت در کار، روحیه فداکاری و هم چنین تخصص، مهارت و نورآوری در مسایل را از جلمه راهبردهای اجرایی شدن مدیریت اسلامی بر پایه تفکرات دینی خواند.

حسین انواری ضمن تأکید بر استحکام و زیباسازی هر نوع اقدام و نگاه امیدوارانه و راهبردی به عنوان الزامات این نوع مدیریت، اظهار کرد: در صحنه مدیریت اسلامی یک مدیر باید الگوی فکر و عملی باشد و برای این مهم، داشتن عزت نفس و کرامت، آگاهی از مسایل روز، برخورد با منکرات و تقویت معروفات ضروری است. انواری با اشاره به مدیریتهای ناکارآمد امروز در جامعه گفت: اندیشه غیر دینی هرگز در ارتقای مسایل اجتماعی تأثیر گذار نبوده و نخواهد بود زیرا در این گونه از تفکرات ترحم بر انسانها جایگزین تکریم آنها شده است و موضوع رشد و تعالی انسانها مغفول واقع میگردد.

وی افزود: در نظام اسلامی، تکریم انسانها مد نظر است و بدون نگاه تکریمی ظرفیتها و استعدادهای افراد توسعه نمییابد و برای خروج از تفکری مبنی بر تساوی فقر و ذلت باید استعدادهای اقشار نیازمند را شناسایی کرده و زمینه رشد و اجرایی شدنشان را در صحنه عملیاتی فراهم کرد.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد بیان کرد: بسیاری از مشکلات مدیریتی که امروز در سطح جهان رخ میدهد نشأت گرفته از نگاه ابزاری بودن مدیریت مبتنی بر منفعت صاحبان قدرت است.

انواری نفوذ بر افکار و قلبها و مدیریت آنها بر اساس تعالیم دینی را بالاترین نقطه عطف مدیریت اسلامی خواند و افزود: مدیریت ابزاری برای رسیدن به یک هدف عالیتر یعنی برای رشد و تعالی انسان است و در سبک مدیریت اسلامی روابط انسانها با خود، خلق، جهان و خداوند قابل تعریف است و استعدادها و ظرفیتهای انسانی را میتواند به فعلیت برساند، نگاه به مسئولیت به عنوان امانت و هم چنین توجه ویژه به کرامت انسانی میتواند درجات رشد انسان را فراهم کند.

https://shoma-weekly.ir/IegUXe