جامعه

انجمن اولیاء و مربیان را به جایگاه سابق برگردانید

محمد بنائیان سفید دانش آموخته دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی

«چرا جایگاه انجمن اولیاء و مربیان کشور که سابقه قدمت ۷۶ساله ی قائم مقامی وزیر وریاست سازمان بوده به یکباره در حد مدیرکل وحتی مدیریت در حوزه ستادی وکارشناسی در حوزه صفی تقلیل یافته است، که این مهم خلاف مصوبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می با شد.».

۱براساس سند تحول سه رکن اساسی سهیم وموثر در نظام تعلیم و تربیت در خارج از مدرسه؛۱انجمن اولیاء و مربیان،۲حاکمیت و ۳نهادهای مردمی می باشند که باید از حمایت ونظارت آنان برخوردار بودولازم است در جایگاه سازمانی مرتبط از اختیارات لازم برخوردار باشند.که متاسفانه در ساختار سازمانی براساس سند تحول لحاظ نشده است.

۲_اصولا خانواده،اولین مدرسه،ومدرسه دومین خانه دانش آموزان تلقی که درشاکله تربیتی،عاطفی،اخلاقی،فکری وشخصیتی دانش آموزان تاثیر گذار و فعالیت جداگانه هریک از خانواده ومدرسه ناقص وابتر خواهد بود.

۳_بابرنامه ریزی دقیق،آموزش خانواده،مشاوره خانواده،ارتباط مستمر اولیاء با مدرسه و بالعکس،واستفاده از ظرفیت‌های بزرگ جایگاه اجتماعی،علمی،مهارتی،تخصصی،.کمک های فکری ومالی می توان در پیشبرد وارتقای تربیتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام اساسی را در تحقق اهداف غایی نظام تعلیم وتربیت برداشت.

۴_البته از تأسیس انجمن اولیاء و مربیان کشور بیش از ۷۵سال می گذرد(۱۳۲۶شمسی)اما متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت های مذکور در بندچهارم استفاده نمائیم.

۵_ما حدود ۲۸ میلیون زوج اولیاء،ویا حدود دو میلیون نفر دانش آموز تک سرپرست ویا تحت حضانت وقیومیت داریم با وجود تاکید حقیر در پیشنهادها و نوشته ها که خواستار تشکیل بانک اطلاعات از جایگاه اجتماعی ،تخصصی،مهارتی،دینی ،وبرنامه ریزی والدین شده‌ایم و اینکه چگونه می توانند نظام تعلیم وتربیت را در تحقق اهداف غایی همکاری نمایند؛تاکنون اقدام جدی بعمل نیامده است.وشاید به همین علت باشد که آموزش و پرورش که دوازده سال با خانوادها ارتباط دارد و دانش آموزان به مثابه سفیران محیط خانواده با مدرسه بشمار می روند،در انتخابات مختلف که فرهنگیان فرهیخته ودلسوزی مشارکت می نمایند توفیق چندانی درکسب آراء ندارند.

۶_از وزیر محترم آموزش وپرورش انتظار می رود بازنگری جدی در ارتقاء جایگاه انجمن اولیاء و مربیان کشورکما فی السابق اقدام واز تضعیف این نهاد مردمی در دولت کرامت و عدالت رئیس جمهور محترم جلوگیری فرمایند.

وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.

https://shoma-weekly.ir/MD2gAU