مجلس

انتقاد رهبر از سفرهای انتخاباتی همسران وزرا

رهبر به فعالیت‌های تبلیغاتی زنان مشاور وزرا به همراه همسران وزرا در استان‌ها اشاره کرد و گفت: این کار تخلف است. حتی برخی از همسران وزرا، مشاوران وزیر هم هستند. مشاورانی که برای انتخابات مجلس استعفا داده‌اند. شما بگویید زمانی که مشاور وزیر به همراه مشاور استعفا داده و همسران وزرا برای کارهای انتخاباتی سفر می‌کنند، چه می‌توان به آن‌ها گفت؟ این کار تخلف است.
جلسه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در محل فراکسیون برگزار شد ودر این جلسه شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس؛ اطهره نژادی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت؛ سوسن باستانی، معاون راهبردی؛ اشرف گرامی زادگان، مدیرکل امور حقوقی معاونت؛ شهلا میرگلوبیات، حلیمه عالی و سکینه عمرانی از اعضای فراکسیون زنان مجلس حضور داشتند.

اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان در مورد ملغی شدن ساختار سازمانی تصریح کرد: این موضوع از مواردی بود که بسیار پیگیری کردیم. نکته مورد توجه این است که باید این موضوع را قانونی ببینیم. دولت نمی‌تواند از منظر سازمان برنامه‌ریزی تعداد وزرا و معاونان را مشخص کند بلکه هر وزیر به شکلی تصمیم می‌گیرد و بودجه خود را بر آن اساس تنظیم می‌کند. این بخشنامه که گفته شد باید یک اداره کل و سه کارشناس وجود داشته باشد، غلط است با این وجود دولت بخشنامه را رد نکرد و آن را ملغی اعلام کرد. از نظر ساختار سازمانی دچار این مشکل هستیم که تمام سازمان‌ها بیایند و با ما همکاری کنند. به همین دلیل مدیریتی اقتضایی انجام دادیم. در این راستا گفتیم معاون رئیس جمهور هم‌طراز وزیر است به همین دلیل تصمیم گرفتیم از جایگاه معاونت وارد دستگاه‌ها شویم و موضوع را تعاملی حل کنیم تا در زمان خودش ساختاری ارائه کنیم و اگر صبر می‌کردیم زمان را از دست می‌دادیم.

او ادامه داد: در همین زمینه حتی مشاوران را به عنوان تسهیل‌گر قرار دادیم و گفتیم ما کار را انجام می‌دهیم و شما به عنوان تسهیل‌گر به ما کمک کنید. من به عنوان فردی برنامه‌ای اینطور فکر می‌کنم که تا نیازهای پایه زنان کشور بر طرف نشوند، سایر نیازها فانتزی است. به همین دلیل اطلس را طراحی کردیم تا نیازهای منطقه‌ای شناسایی و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود. مرکز پژوهش‌های مجلس از ما پرسید چرا به فنلاند رفتید؟ من گفتم شما بگویید کجا باید می‌رفتیم. ما باید به جایی برای مطالعات تطبیقی برویم که طرف میزبان در درجه اول ما را بپذیرد. مجلس گفت مالزی می‌رفتید. گفتم مگر مالزی خیلی توسعه یافته است. فنلاندی‌ها مسلمان نیستند اما باید ببینید چه سیاست‌های خوبی برای فرزندآوری گذاشته‌اند.

میرگلوبیات با گله‌مندی از طرح مرخصی زایمان گفت: نیازی به رفتن به فنلاند نبود، ما می‌دانیم مشکلات زنان چیست و تنها مشکل مالی داریم. ما بارها ۹ ماه مرخصی زایمان را مطرح کردیم، شما گفتید که با این کار زنان خانه‌نشین می‌شوند. به دلیل مشکلات مالی این موضوع را پلکانی کردیم. ۲۰۰ هزار نفر را در سال اول تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار دادیم.

رهبر نیز به نشست بین‌المجالس اشاره کرد و افزود: یک ماه پیش به این نشست رفته بودم. در حاشیه آن صحبت‌هایی با یکدیگر داشتیم؛ در یکی از این صحبت‌ها موضوع به سمت مرخصی زایمان رفت که هر کس تجربه خود را از قانون مرخصی زایمان در کشورش بیان کرد و تمام کسانی که این قانون را داشتند، گفتند که ۶ ماه مرخصی زایمان برای زنان در نظر گرفته‌اند. من گفتم ما ۹ ماه مرخصی به زنان می‌دهیم. همه تشویق کردند. ادامه دادم که دو هفته هم به پدران می‌دهیم. دوباره همه تشویق کردند. سپس گفتم اما مشکل ما این است که دولت بودجه ندارد و این قانون عملی نمی‌شود. هفته گذشته متوجه شدم سوئد برای پدران دو ماه مرخصی زایمان تصویب کرده است.

در ادامه مولاوردی بر نداشتن بودجه برای اجرای قانون ۹ ماهه مرخصی زایمان تاکید کرد و رهبر گفت: شما هم مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی درخواست بودجه بدهید اما تخصیص پیدا نکند.

در ادامه سکینه عمرانی با اشاره به نشست "سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن‌فروشی” گفت: با این اقدامات خیلی محترمانه قبح روسپی‌گری را از بین می‌بریم و از معاونت توضیحی برای دلیل این کار می‌خواهم.

مولاوردی در این‌باره تصریح کرد: کارگروه آسیب‌های اجتماعی به دنبال مطالعاتی که داشت، به این نتیجه رسیده بود که نشست‌هایی را برای سلامت زنان و رفتارهای پرخطر برگزار کند که اولین نشست را به موضوع روسپیگری اختصاص دادند. گزارشی را دریافت کرده بودیم که الگوی جدید گسترش ایدز از روابط جنسی پیروی می‌کند و این موضوع باعث می‌شود زنان بی‌گناهی که از روابط همسران خود بی خبر هستند، به خطر بیفتند. پس در واقع موضوع سلامت و حمایت از این زنان مطرح بود نه زنان تن فروش. این نشست از بعد حقوقی، اجتماعی و پزشکی بررسی شد که برخی انتقاد کردند که چرا کارشناس دینی حضور نداشت. هدف ما از این برنامه بررسی دینی نبود اما می‌توانیم در نشست‌های دیگری از کارشناس دینی نیز بهره ببریم. از طرفی این حرف‌ها از سوی مینو محرز بیان شده که از ابتدای انقلاب در زمینه بیماری‌های عفونی به‌ویژه ایدز فعالیت می‌کند.

رهبر نیز اظهار کرد: این بحث در شورای فرهنگی اجتماعی زنان مطرح شد و خانم مولاوردی دلایل خود را بیان کرد اما من قانع نشدم. ما نمی‌توانیم این موارد را نادیده بگیریم و وجود آن‌ها را رد کنیم و باید با روش‌های علمی و پژوهشی آن را حل کنیم. چرا فردی مانند ژاله شادی‌طلب که گفته است من به اسلام و نظام اعتقادی ندارم باید از سوی نهادی دولتی دعوت شود؟ آیا داشتن چنین خروجی‌هایی از برنامه‌ها به صلاح دولت آقای روحانی است؟ به صلاح نیست و خروجی‌ها باید ارائه راهکارهایی باشند که مطابق نظام جمهوری اسلامی ایران است و به تقویت بنیان خانواده کمک کند. این خروجی‌ها باید برای زنان احساس امنیت و آرامش ایجاد کنند.

باستانی پاسخ داد: خروجی ما این بود که باید مردانی که متقاضی این زنان هستند را محکوم کنیم زیرا زمانی که تقاضا نباشد، این زنان هم نمی‌توانند فعالیت کنند. در غیر این‌صورت اگر این زنان را جمع کنیم، گروه دیگری می‌آیند.

رهبر با اشاره به حمایت‌های معاونت از سمن‌ها اظهار کرد: شما با سازمان برنامه‌ریزی مکاتباتی کرده‌اید. آنچه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ما اعلام کرده این است که هنوز هیچ مصوبه‌ای بیرون نیامده است یعنی به صرف اینکه پیشنهادی دادید و دولت از شما خواسته و این ساختار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تصویب نرسیده که برای اجرا باید برسد، شما اجرا کردید. از طرفی مشارکت سمن‌ها را ۱۰۰ درصد اعلام کرده‌اید.

مولاوردی در این خصوص تصریح کرد: ساختار ما از آنجایی که در مجموعه نهاد ریاست جمهوری است، شرح وظایف و ساختار به امضای آقای نهاوندیان رسید. این سیاست است که به دلیل کوچک شدن ساختار بسیاری از کارها را خودمان انجام نمی‌دهیم که مشخص است چه وظایفی است. از آنجایی که ما زیر مجموعه نهاد هستیم، امضای آقای نهاوندیان اقدامات ما را قانونی کرده است. ما تا جایی که توانسته‌ایم مشارکت سمن‌ها را ۱۰۰ درصد داشته‌ایم.

رهبر موضوع بعدی مورد بحث را چرایی صفر درصد بودن پیگیری برای عرضه پوشش اسلامی مناسب دانست و گفت: اقدام و پیگیری لازم به منظور عرضه پوشش اسلامی مناسب از طریق اتحادیه های صنفی مربوطه با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت (متعاقب دستور رئیس جمهوری محترم و ابلاغ دفتر هیئت دولت) سال ۹۳ اتمام زمان آن بوده اما تا الان درصد تحقق صفر درصد بوده است. علت آن چیست؟

مولاوردی پاسخ داد: ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم اما از آنجایی که هنوز عرضه پوشاک اسلامی مناسب در وضعیت مطلوبی نیست، آن را صفر درصد اعلام کردیم. ما صادقانه گفتیم در صورتی که می‌توانستیم به دروغ درصدی را بیان کنیم و کسی نمی‌فهمید.

همچنین رهبر به قطع شدن بیمه زنان قالی‌باف و مشکلات وکلا اشاره کرد و مولاوردی توضیح داد که در مورد بیمه زنان قالی‌باف موردی به آن‌ها گفته نشده اما از علی ربیعی، وزیر رفاه پیگیری می‌کنند و در مورد وکلا، معاونت با کانون وکلای مرکز صحبت‌هایی کرده است که استان‌ها در آن نمی‌گنجند.

مولاوردی در مورد بودجه حوزه زنان گفت: باورمان این است که دستگاه‌ها الزام به تخصیص نیم تا یک درصد اعتبارات خود به برنامه‌های حوزه زنان و خانواده کنند اما دولت می‌گوید ما نمی‌توانیم خود را ملزم کنیم.

مولاوردی در مورد مرخصی زایمان اظهار کرد: گفته‌اند با توجه به نرخ تورم مابه‌التفاوت هزینه مرخصی زایمان از شش ماه به ۹ ماه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود که امروز مبنای محاسبه خود را برایمان فرستاده‌اند. ما خواستیم و انشاالله مجلس هم کمک کند. حتی اگر بشود در سرجمع اعتبارات مربوط به افزایش جمعیت که در اختیار وزارت بهداشت است، بگنجانیم که جای آن در واقع همان جا است زیرا برای افزایش جمعیت ۶۰۰ میلیارد در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد اما آن‌ها زیر بار نمی‌روند و تا به امروز یک ریال هم به این موضوع اختصاص نداده‌اند و می‌گویند ما مبلغی دریافت نکردیم و اگر بودجه‌ای به ما دادند، ما هم به شما می‌دهیم.

مولاوردی با اشاره به وضعیت بیمه‌های زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار بیان کرد: در بحث بیمه زنان خانه‌دار با توجه به اینکه لایحه‌ای جداگانه داده‌ایم اما چون تامین اجتماعی و وزارت رفاه ماده ۲۷ را پیگیری می‌کند، به مرحله دولت رسیده است یعنی لایه اول آن که مساعدت‌های اجتماعی است، در دستور دولت است و لایه دوم که بیمه‌های اجتماعی پایه است که زنان خانه‌دار در لایه دوم می‌گنجند در کمیسیون اجتماعی است و به زودی به هیئت دولت می‌رسد، از آنجایی که هم‌زمان این دو به کمیسیون اجتماعی رسیده است، پیشنهاد جداگانه ما را در نوبت گذاشته‌اند، ما هم ترجیح می‌دهیم بیمه زنان خانه‌دار در چارچوب بیمه‌های چند و در لایه دوم که در آیین‌نامه‌اش صراحتا مشخص شده است که یکی از گروه‌های مخاطبش زنان خانه‌دار هستند، لایه به تصویب برسد. زنان سرپرست خانوار جزو لایه اول هستند که مساعدت‌های اجتماعی صرفا حمایتی دارند و کل حق بیمه را دولت می‌دهد اما در لایه دوم بخشی را دولت و بخشی را گروه‌های مخاطب پرداخت می‌کنند و نمی‌دانم آیا لزومی دارد دوباره در قانون بودجه بیاوریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در برنامه ششم توسعه به جز احکام دائمی که به مجلس آمده است، شوراهایی نیز داریم و پیشنهادات مربوطه را فرستاده‌ایم. اخیرا از ما حکمی خواسته‌اند که نیاز به مجوز مجلس داشته باشد، یعنی شاخص دولت احکامی است که نیاز به مجوز مجلس داشته باشد. معاونت حکمی را برای تاسیس سازمان زنان و خانواده پیشنهاد داد. احساس کردیم که اساسنامه آن باید به تصویب مجلس برسد و این موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده‌ایم که در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر احکام پیشنهادی را برای برنامه دولت که خودش می‌خواهد برای پنج سال آینده ابلاغ کند، داریم. از آنجایی که ما جزو موضوعات خاص (آب، محیط زیست، گردشگری، سوانح و بحران و صندوق‌های بازنشستگی) نیستیم باید تا مرحله سند راهبردی، احکام پیشنهادی را ارائه دهیم که برنامه میان مدت پنج ساله است و در حال تدوین آن هستیم که تفاوت‌های اساسی با برنامه پنجم خواهد داشت و قالب و چارچوب و حجم و گستردگی برنامه پنجم را ندارد. برنامه‌ای دو ساله تا پایان دولت یازدهم تدوین می‌کنیم که برنامه عمل زنان و خانواده است و تلاش می‌کنیم آن را به تصویب هیئت وزیران برسانیم. علاوه بر آن برنامه‌ای ۱۰ ساله و بلند مدت برای تا پایان سند چشم‌انداز تدوین خواهیم کرد.

رهبر سوالی مبنی بر امکان هم‌پوشانی تاسیس سازمان زنان و خانواده با مرکز عالی فراقوه‌ای زنان که به فرمایش مقام معظم رهبری در حال شکل‌گیری است و قطعا دولت در آنجا نقش اجرایی دارد، مطرح کرد که مولاوردی گفت: ما برای دولت تکلیف تعیین می‌کنیم اما در مورد مرکز فراقوه‌ای گویا بیت کار می‌کند.

مولاوردی اظهار کرد: مجمع جهانی اقتصاد هر ساله گزارشی را در مورد شکاف جنسیتی مطرح می‌کند که رتبه ایران در سال ۲۰۱۵ باز هم افت کرده است و از ۱۴۵ کشور در رتبه ۱۴۱ قرار داریم. در این رابطه بحث اصلی حضور زنان در مجلس و مشارکت سیاسی و اقتصادی است. بحث من این است که کمک کنید تعداد زنان در مجلس افزایش یابد.

میرگلوبیات تصریح کرد: ما هدفی مشترک داریم اما زبان‌مان مشترک نیست. زبان مشترک این است که باید تمام سعی و تلاش خود را در جهت ارتقای زنان انجام دهیم.

نژادی نیز گفت: من یک بار گفتم روزی به یکی از این مصاحبه‌ها پاسخ خواهم داد اما خانم مولاوردی به من گفتند خودزنی ممنوع. خبرنگاری از من در مورد حضور زنان در مجلس سوال پرسیده اما من هنوز جواب نداده‌ام. خیلی خوب است که ما یکدیگر را نقد می‌کنیم و کمک می‌کنیم. ما این را اصل می‌دانیم که زمانی که زنان می‌خواهند به مجلس بیایند حتی اگر خیلی حرفه‌ای عمل نکنند، اگر تعدادشان زیاد باشد، درد جنس زن را می‌فهمند. از طرفی طوری نباشد که مردم احساس کنند نماینده‌های مجلس نقطه مقابل معاونت هستند. برنامه‌ریزی‌های ما کاملا سیستمی و علمی است.

میرگلوبیات تاکید کرد: مشکل اصلی ما این است که هر گروهی که می‌آیند، دو سوم زمان خود را صرف مطالعه می‌کنند و با حذف مطالعات قبلی، شروع به مطالعه می‌کنند.

همچنین رهبر به تیتری اشاره کرد و گفت: زمانی که تیتری با عنوان "اصلاح فراکسیون زنان در مجلس آینده” منتشر می‌شود، خبرنگار به من زنگ می‌زند و می‌گوید نظرت راجع به این موضوع چیست؟ می‌گویم کسی که این مطلب را منتشر کرده معلوم است که اصلا به مجلس آشنا نیست. فراکسیون اتاق فکر و اندیشه است. اینکه من و شما تا فردا صبح صحبت کنیم یا سال به سال جلسه نداشته باشیم هیچکس از من سوال نمی‌کند که چرا فراکسیون راه نینداختید، آنکس که باید پاسخ دهد کمیسیون است. از اینگونه صحبت‌ها زیاد مطرح می‌شود. وقتی مصاحبه می‌کنیم مجلس آینده، با ۳۰ تا ۵۰ درصد حضور زنان است، کاملا مشخص است که این موضوع دیکته شده سازمان‌های بین‌الملل و غربی‌هاست. در همین اجلاسی که یک ماه پیش در ژنو رفتم برابری جنسیتی حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد در دستور کار بود. چرا آنقدر ناشیانه وارد می‌شوید؟ ما که نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم خلاف قانون اساسی عمل کنیم. بنابراین کاملا منطقی بگوییم قانون اساسی ما هیچ محدودیتی ندارد. قانون انتخابات‌مان هم هیچ محدودیتی در انتخاب‌شونده و انتخاب‌کنندگان ندارد. این موضوع فرهنگ‌سازی می‌خواهد. بیایید کار کنیم و فرهنگسازی کنیم که خانم‌ها به خانم‌ها رای دهند، گروه‌های هدف زنان را حمایت کنند. گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا در لیست خود تعداد بیشتری زن قرار دهند که بتوانیم به آن موضوع برسیم. اما زمانی که این حرف‌ها زده می‌شود ما هم آن موضوعات را مطرح می‌کنیم.

همچنین رهبر گفت: در موضوع ارائه پیشنهادات اصلاحی، الحاقی، تنفیذ یا دائمی نمودن ۲۸ ماده قانون برنامه پنجم توسعه جهت درج در برنامه ششم توسعه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انتقاد داریم که چرا در احکامی که با قید دو فوریت به مجلس آمده بود، موردی برای زنان نیاورده بودند.

مولاوردی پاسخ داد: آوردیم اما دولت موافقت نکرد.

رهبر نیز ادامه داد: می‌توانستید بگویید که ما این پیشنهادات را به دولت داده‌ایم و دولت با آوردن و دائمی نمودن آن موافقت نکرده است نه اینکه رهبر فرق بین احکام دائمی شدن و برنامه ششم را نمی‌داند.

نژادی تصریح کرد: زمانی که شما می‌گویید معاونت زنان هیچ کاری انجام نداده است، باید بگویید با چه متری سنجیده‌اید، بودجه و امکانات را در نظر بگیرید.

در ادامه عالی به مباحث استخدامی اشاره کرد و گفت: در بحث استخدام دختران، سر ما را کلاه گذاشته‌اند و همه ما را دور می‌زنند. زنان با تعهد بیشتری کار می‌کنند اما در بسیاری از استخدام‌های دولتی و خصوصی نیروی زن نمی‌گیرند. حاضرند پسری با مدرک لیسانس استخدام کنند اما دختر با مدرک فوق لیسانس بیکار می‌ماند. بانک ملت که اخیرا استخدام داشت، کاملا مرد استخدام کرد.

مولاوردی در این خصوص گفت: این موضوع را پیگیری کردیم و گفتند این مسئله نیاز استان‌هاست که می‌گویند نیاز به مرد دارند.

رهبر دلیل این مشکل را نبود حمایت‌های لازم دانست و تصریح کرد: این اتفاق به این دلیل می‌افتد که حمایت‌های لازم قانونی از آن صورت نمی‌گیرد. باید بخشودگی‌های مالیاتی داشته باشیم که این کارها را به دلیل کمبود بودجه انجام نمی‌دهند و در نتیجه کارفرما هم علاقه‌ای به گرفتن نیروی زن ندارد.

در بخش دیگری از نشست نژادی به خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما ساماندهی وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی دختران است که این کار را با وزارت علوم پیگیری می‌کنیم.

رهبر به فعالیت‌های تبلیغاتی زنان مشاور وزرا به همراه همسران وزرا در استان‌ها اشاره کرد و گفت: این کار تخلف است. حتی برخی از همسران وزرا، مشاوران وزیر هم هستند. مشاورانی که برای انتخابات مجلس استعفا داده‌اند. شما بگویید زمانی که مشاور وزیر به همراه مشاور استعفا داده و همسران وزرا برای کارهای انتخاباتی سفر می‌کنند، چه می‌توان به آن‌ها گفت؟ این کار تخلف است.

نژادی اظهار کرد: این مسئله را تکذیب می‌کنیم زیرا آن‌ها ارتباطی با ما ندارند.

مولاوردی نیز افزود: همسران وزرا برای کمک به ایتام تشکلی با نام روشنای امید دارند که موسسه‌ای حمایتی هستند و به ما مربوط نمی‌شوند.

https://shoma-weekly.ir/hg4A0P